Londons nya invånare

Ikväll kom vi tillbaka till Malmö efter en bra tur till skolan söder om Kalmar i en vacker trakt med små gårdar som fortfarande ser ut som Sverige gjorde förr med gamla garage i trä, äppelträdgårdar och annat roligt. Efter att ha informerat övriga familjemedlemmar (maken och katten) om hur skolan var sätter jag mig nu och bloggar om något betydligt mer kosmopolitiskt i form av London men tänker ändå hålla mig till det här med djur och natur eftersom The Zoological Society of London kommit med nyheten att sälar blivit en allt vanligare syn i den engelska huvudstaden. Organisationen har räknat till inte bara 245 tumlare och tolv delfiner utan hela 2732 sälar i Themsen de senaste tio åren och antalet verkar öka. Jag minns faktiskt hur en av mina chefer som råkade vara just brittisk och dessutom expert på marint liv för några år sedan över lunch berättade just om hur Themsen blivit betydligt renare på senare år så det här är roligt att läsa.

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

Klickar du på länken ovan så kan du i rapporten om sälarna se en karta över var man observerat djur. De syns oftast runt Canary Wharf, alltså mitt i det mest moderna du kan tänka dig så nu kommer jag definitivt att hålla ögonen öppna nästa gång jag tar en båt till Greenwich. Som om det inte räcker med detta så har säl faktiskt synts så långt upp i Themsen som Hampton Court! Alltså har de inte stoppats av tidvattensbarriären i Teddington – det känns som att de kan nå både Marlow och Oxford snart.

2 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Underbar bild – ”hej hej”!

    Gilla

    1. Haha, ja jag älskar sälar för att de ser så sociala ut.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

