Brittisk känsla

Ikväll skriver jag till er från Karlskrona dit jag följt med dottern på skolärenden. Det har varit förberedelser och mycket annat så skrivandet har fått stå över och på tåget hit var det si och så med WiFi.

En vacker resa var det trots förseningar. Jag har alltid gillat Blekinge, Sveriges trädgård och tänkt att det är för att det påminner mig om min barndoms och mina somrars Östersjölandskap med ekbackar, sluttningar fulla av en och så skärgård. Samtidigt med mysiga gårdar liknande Skåne.

Idag kom jag plötsligt på att det är mer. Överallt fanns en känsla av England närvarande. Ni kanske tycker det låter konstigt bland alla röda hus och tallhedar men ta en titt på topografin.

Ni ser vad jag menar tror jag. Listerby. Foto: Wikipedia

Ni ser vad jag menar tror jag. Listerby.
Foto: Wikipedia

Blekinge har samma typ av rullande backar och dessutom småvägar som kröker in i lövskogar på det mest engelska vis. Inte undra på att jag trivs. I centrala Karlskrona ser husen förvisso jättesvenska ut men här kan man dessutom tro att det råder värsta pubkulturen med mycket folk på uteserveringarna en vanlig torsdagskväll fast skolorna börjat. Ut och kolla in Blekinge och se om ni får fatt i vad jag menar.

 

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

