Världens vackraste – och Englands

Idag nappar jag på min resebloggarkollega Peters utmaning att nämna världens tre vackraste småstäder. Peter som driver fantastiska Runt klotet (vill ni inte till Lissabon efter att ha kikat in där så är ni galna och där finns en del om London) frågade oss andra idag om vilka tre städer vi skulle nominera. Detta efter att han sett en trött lista i Expressen där man bara gjort en egen översättning av en lista framgrävd ur Huffington Post och kallat den Världens absolut vackraste småstäder. Inte nog med att den inte var hemmasnickrad, den inkluderade även miljonstäder och sådant retar inte bara Peter utan även mig om man kallar det en lista över småstäder. Kinesiska Guilin har till exempel över fyra miljoner invånare! Hade Expressen valt att publicera en svenskt ihopknåpad lista så hade de säkert inte gjort det misstaget utan haft större egen koll på resten av världen. Eller menar Huffington Post att Guilin är så liten i Kina att den blir en småstad där? Jag tror faktiskt inte det. De måste ha tusentals mindre skönheter med sin stora landsbygdsbefolkning.

Jag tänker här göra två listor – det är trots allt en blogg om brittiskt så här har ni mina engelska småstäder:

  1. St Ives, Cornwall
  2. Richmond, Yorkshire
  3. Rye, Sussex
Rye Foto: Wikipedia

Rye   Foto: Wikipedia

Självklart finns det massor av andra jag kunde nämnt och ändå har jag alltså valt att bara ta med engelska för att jag tycker det blir orättvist att välja i Skottland och Wales som jag varit mycket mindre i. Frågar du mig imorgon kanske jag bytt ut någon och känner redan hur Rye är hotat av Shaftesbury, Ludlow och massor av andra.

Hur skulle det se ut i övriga världen? Jag har huvudsakligen rört mig i Europa men men måste säga att vackrast för mig är kanske den som även Huffington Post tagit upp:

  1. Sidi-Bou-Said, Tunisien (fantastisk stad som klänger på sin klippa ovan havet med vita tehus och doftande eukalyptus)
  2. St Ives, England (ljuset skiftar konstant så att Atlantens vatten och sand byter färg)
  3. Taormina, Sicilien (små italienska gränder, Medelhavet och en stor vulkan i fonden)

Peter ber mig att fråga er bloggare vilka som är era tre favoritsmåstäder? Sjung ut här i kommentarsfältet. Det behöver självklart inte vara en brittisk stad. Förhoppningsvis kommer det ett roligt inlägg om resultatet framöver med en och annan överraskande plats.

Sidi-Bou-Said Foto: Wikipedia

Sidi-Bou-Said Foto: Wikipedia

4 kommentarer

  1. Jag tycker Trosa är en riktigt vacker småstad! Och så finns det en liten stad i södra Tyskland som jag inte kommer ihåg namnet på… måste kolla igenom minnet! Och så måste någon stad i Italien finnas med… Volterra eller San Gimignano!

    Gilla

    1. Ja Trosa är fint men jag skulle inte kalla det världens vackraste. Eksjö där det brann häromdagen är ännu mysigare. Nästan alla har nog med en italiensk stad 🙂 I mitt fall blev det ju Taormina men nu är jag supernyfiken på vad för tysk stad det kan vara. Inte Rothenburg-ob-der-Tauber?

      Gilla

  2. Känns som att de flesta artiklar i kvällstidningarna nuförtiden är gjorda på detta viset 🙂 jag säger 1. Edensor, 2. Eyam och 3. Castleton alla i Derbyshire 🙂

    Gilla

    1. Haha, underbart! Derbyshire är såååå underskattat. Frågan är om Eyam ens är en stad?

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

