Våga vägra boardingkort

Har du alltid undrat över varför du måste visa boardingkort när du handlar på flygplatser? Inte bara i taxfreebutiken utan även i kiosker och andra butiker måste du plocka upp ditt kort och visa när du betalar.

Det stormar nu rejält kring den här regeln i Storbritannien efter att The Independent har rett ut det hela och visat att det inte alls bara är det att flygplatserna vill föra statistik över vilka resenärer som handlar vad utan att det faktiskt handlar om är att minska skattekostnader. En taxfreebutik på flygplatsen är inte skattebefriad vilket många tror (och kanske speciellt i länder som inte har med undantagen Åland och Kanarieöarna att göra) utan så länge du reser inom EU vilket de flesta gör från Storbritannien så ska det vara tjugo procent moms på inköpen. Flygplatsbutiker vilka redan betalar jättehöga hyror till flygplatsens ägare vill naturligtvis inte förlora mer pengar än nödvändigt utan letar sätt att skära ner kostnader. Ett sådant sätt är just att be om bordingkort för att se vilka resenärer de kan slippa betala moms för. För shoppande resenärer som rest utanför EU får butiken sedan moms tillbaka och det här kan ju egentligen låta ganska oskyldigt för det är ju lagligt men det många vänder sig emot är att butikerna får tillbaka riktigt mycket pengar och ändå är priserna i taxfreebutikerna inte speciellt låga jämfört med vad det kostar i vanliga butiker.

Vad tjänar kedjan på flygplatserna egentligen? Foto: Wikipedia

Vad tjänar kedjan på flygplatserna egentligen?
Foto: Wikipedia

Det hela försiggår som många av er säkert erfarit inte bara på brittiska flygplatser men ni som ofta flyger till Heathrow, Gatwick m.m. vet att flygplatsbutikerna inte är små oberoende handlare här utan stora High Street-kedjor som Boots och W.H. Smith. Därför blir den här momsåterbäringen en betydande extrainkomst för dem istället för att de håller priserna nere för kunderna och det har visat sig att priserna på flygplatser inte skiljer sig betydligt från butiker ute i landet. Många resenärer har därför de senaste dagarna helt enkelt vägrat att visa sina boardingkort med varierande resultat. Några har blivit ifrågasatta men det verkar som om uppmärksamheten i media gjort sitt till och att resenärerna börjar förstå sina rättigheter och att det inte alls finns någon lag som kräver att man visar boardingpass när man handlar.

 

 

18 kommentarer

  1. Det här visste jag inte om. Ska testa att vägra nästa gång vi reser dit.

    Liked by 1 person

    1. Ja det ska jag också. Då borde de väl i och för sig ha vant sig.

      Gilla

  2. Det där är så otroligt irriterande! Hände nu senaste när vi flög hem från Heathrow. Maken passade barnen i lekhörnan nära gaten och jag gick på en kort promenad innan avgång. Kom på att jag skulle köpa Pimms (oj så oväntat) och inser försent att maken har mitt boardingkort. Nej, jag fick inte köpa nämnda flaska för 9 pund. I ren irritation så vägrar jag ju gå och hämta boardingkortet som är 10 min bort. På andra flygplatser så brukar man ju bara kunna säga flight-nummer i kassan men funkar då inte på Heathrow….

    Gilla

    1. Pimms…really? 😀 Nu kommer de få lära sig hoppas jag.

      Gilla

    2. Pimm’s är lönlöst att köpa på flygplatsen. De vägrar sälja 1 liters-flaskorna till EU-pasagerare och 0,75-orna är nästan dyrare än i mataffären. Lösningen: köp på tesco billigare och packa in i det incheckningsbara bagaget 😉

      Gilla

      1. Det där att de vägrar det var intressant och borde ju hänga ihop med hela den här härvan. Tyvärr har jag min resväska full av Camel Valley Cornwall Brut när jag reser hem så det finns aldrig plats till Pimms, hm…

        Gilla

  3. Alltid är det nåt fuffens 🙂 jag tycker bara att det är extra jobbigt att hålla på och få fram boardingkortet bland allt annat, men nu om det inte är nån direkt mening med det blir man ju lite sur. Trodde det hade med säkerheten att göra. Men sen de införde detta köper jag så lite som möjligt på flygplatser bara för att det är bökigt.

    Gilla

    1. Ja man orkar ju knappt köpa en macka och lite vatten…

      Gilla

  4. Så hur är det i Sverige, nån som vet?
    Nästa gång jag flyger från Arlanda – vågar jag vägra?!

    Gilla

    1. Nej jag försökte kolla men hittade bara en artikel i Café som var rätt ytlig och mest nämnde just The Independent. Alkoholskatten är ju högre i Sverige bland mycket annat så det borde bli färre lurade kunder här tycker jag än i UK där priserna är ganska lika butikspriser i allmänhet.

      Gilla

      1. Ja, läste nog samma artikel. Vi får hoppas att DN eller någon annan tidning i Sverige tar upp storyn här och ställer frågan till de relevanta myndigheter.

        Gilla

      2. Ja det verkar ju ha nämnts i radio idag så det kanske blir en fortsättning.

        Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Måste testa när vi åker till Skottland i oktober.

    Gilla

    1. Gör det! 😀

      Gilla

  6. Hörde om detta på radio idag. Så himla mysko att de i butikerna inte alltid vetat den riktiga anledningen. Jag har fått höra – när jag typ köpt choklad eller nåt annat – att det är för att vissa saker får man inte köpa med sig till vissa destinationer pga dessa länders regler. Hade varit lite kul att samla ihop alla anledningar folk fått av personal på flygplatser och se vilka som stämmer.

    Gilla

    1. Det låter otroligt att butikspersonal skulle hålla reda på alla länders regler.

      Gilla

      1. Jag tror att jag fick det svaret i den stora taxfree-butiken, men det kan ha varit på Kastrup och inte Heathrow. Och då scannade de boardingkortet också, så som jag förstod det så plingade väl det till i systemet om destinationen var ”fel”. Hela det här ämnet är i och för sig som upplagt för massor av konspirationsteorier 😀

        Gilla

      2. Haha, ja det kommer nog bli mer om detta.

        Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

