Massor av kärlek

Söndagar brukar ju vara vikta åt bildintensiva inlägg om sevärdheter och platser men jag hoppas ni ursäktar att det idag blir något helt annat eftersom Storbritannien och jag idag skakats om av nyheten att sångerskan och programledaren Cilla Black oväntat avlidit i sitt hem i Spanien, bara 72 år gammal.

Priscilla White som var hennes riktiga namn är en nationalklenod lika engelsk som Tower Bridge och fish & chips och det vore ingen vidare blogg om brittiskt om den inte uppmärksammade detta.

Cilla Black hann ge ut respektingivande fjorton album och är mest känd för hits som en engelsk version av italienska Il mio mondo (You’re My World) och Anyone Who Had a Heart men också andra, både covers och nytt. Hon föddes i Liverpool och tappade aldrig sin dialekt utan var stolt över den och hon utbildade sig inom sjöfartslogistik vilket känns riktigt lokalt. Det var faktiskt John Lennon som introducerade henne för den kände managern Brian Epstein och hon fortsatte att vara bra vän med medlemmarna i The Beatles och semestrade med George Harrison bland annat.

Under 60- och 70-talets skivkarriär spelade hon också några biroller i filmer som Ferry ‘Cross the Mersey innan hon fick sin egen TV-show – Cilla – och många ser henne minst lika mycket som programledare. I sin show sjöng hon duett med Tom Jones medan Donovan och Charles Aznavour var andra gäster. Hon gjorde comeback som sångerska i mitten av 90-talet bland annat med Cliff Richard men fortsatte alltid med TV och fick stora serier som ”Blind Date” och ”Surprise Surprise”.

Hon var länge Tory och beundrade Margaret Thatcher. Ett tag sa hon att om Labour skulle komma till makten skulle hon lämna landet och aldrig mer återvända. Detta fick många fans att ogilla henne och flera skrev till pressen att ”låt oss hjälpa henne på traven med flytten” men på äldre dagar tonade hon ner sig och kallade sig politiskt neutral och hon var älskad av många vilket man märker idag när många sidor hyllar henne och kommentarer i massor mest säger ”Rest in peace”. Däremot gjorde hon faktiskt slag i saken och flyttade utomlands men det handlade nog mycket om att hon hade ledgångsreumatism och uppskattade värmen i Marbella.

Alla har något minne av Cilla Black. Mitt eget är just som programledare i Blind Date vilket hon var när jag bodde i London. Framåt lördagseftermiddagarna brukade vi nattugglande studenter vakna upp och äta till fotbollsresultaten på TV innan vi på kvällen knappade in Cilla som parade ihop för varandra okända par några år innan konceptet köptes in av svensk TV. Det var här hon blev känd för sitt utryck ”lorra, lorra luv” (lots and lots of love) på sin omisskännliga dialekt. Min absoluta favorit är när den flummige killen Dougie möter tjejen Dee. Hon undrar besviket vem tusan hon parats ihop med och veckan efter får vi så se att Dougie inte alls var den knasboll han utgett sig för att vara utan en riktigt söt och charmig gosse under den peruk han bar och att det klickat mellan dem. Det här hör till TV jag alltid kommer att minnas men jag väljer ändå att ge er ett klipp med mer av Cilla själv – ett specialprogram där man ser att hon kunde prata med allehanda personligheter.

9 kommentarer

  1. har nog inte visats i Sverige.

    Gilla

    1. Nej inte brittiska Blind Date men det hade varit kul. Det gick innan vi fick alla kabelkanaler fulla av brittiskt.

      Gilla

  2. Ja så sorgligt! Har ”Cilla in the 60s” här, är så bra även hennes bok har jag läst ”What´s It All About?” Intressant och roligt att läsa om hur allt började en gång. Och väldigt intressant var det en gång på Manchester Airport när Dee, Eddie var det riktiga namnet, men Dee Young and the Pontiacs var artisterna och denne Dee skulle nu flyga till Mallorca och hälsa på dotter men även Cynthia som han höll kontakten med, ja hon gick ju bort också i år, han var med från början där på Cavern Club och spelade med grabbarna i Beatles och berättade om Cilla och den låt hon fick av Paul. Väldigt roligt att prata med honom och tiden gick fort även om hans plan var försenat och jag var tidig till mitt och Stockholm:-). Musikhistoria så där alldeles spontant och kanske efteråt först att jag fattade hur intressant det var att höra någon berätta som varit med om så mycket där. Han tyckte det var roligt att jag hade varit i Liverpool och Cavern och tyckte det var kul att jag kom från Sverige, vi har ju ABBA:-)

    Gilla

    1. Wow. Så kul att träffa någon som han. 🙂

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    såg för ganska länge sedan någonstans i något sammanhang som jag inte minns… ett program, jag minns att jag blev gripen… om jag minns rätt så var programmet för att fira henne på 70-årsdagen.. tillbakablickar i hennes musikaliska liv men även hon själv bidrog i ett inslag där hon filmades när hon gick på sin barndoms gata i Liverpool och visade där hon växte upp och beskrev osentimentalt och utan omskrivningar de enkla förhållandena och om föräldrarna som stöttade henne. Jag minns att hon tyckte uppväxten var positiv och att utan denna uppväxt hade hon inte kommit dit hon var idag. Jag minns det här programmet väldigt tydligt fast jag inte ens kommer ihåg var jag såg det…

    Gilla

    1. Jag vet att det fanns ett jubileumsprogram fast jag har inte sett det. Hon hade en katolsk uppväxt och ja jag tror den var bra.

      Gilla

  4. Maria Nordvall Zekaj · · Svara

    Jobbade som barnflicka i London -84.
    Vill minnas att det var ett program med henne på tv då, minns att vi tittade på den showen ibland:) men kom inte ihåg vad den hette..

    Gilla

    1. jag tror det var ”Surprise Surprise”. 🙂

      Gilla

  5. Maria Nordvall Zekaj · · Svara

    Ja, det låter bekant:)

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

