Långpendling

Jag lovade ju att återkomma om det här med hur London genomgår förändringar. I förrgår meddelades att det nu är billigare att pendla från Madrid till jobb i London än att bo i huvudstaden! Det här är visserligen ingen jättenyhet – jag vill minnas tidigare jämförelser med Barcelona där man kommit fram till liknande resultat men Kataloniens underbara huvudstad har nog blivit dyrare den också nuförtiden. Dock är det fortfarande en ögonöppnare kring just hur dyrt London är idag.

Hela femtusen pund mer om året kostar det att hyra en möblerad enrummare i Camden (som ju inte är Londons dyraste område men väldigt centralt) jämfört med Madrid även om det också är kommunalskatten som driver upp priset eftersom den i Madrid betalas av hyresvärden och inte dig själv. Här handlar det alltså om hyreslägenheter eftersom få har råd att köpa egen bostad.

Det är labours borgmästarkandidat Tessa Jowell som låtit sina medarbetare hjälpa till att få fram summorna och hon har naturligtvis sin egen agenda men definitivt en poäng i att det har blivit galet på bostadsmarknaden i London. Hon vill om hon kommer till makten få fart på bostadsbyggandet och hjälpa Londonbor att få bostad igen istället för att bara prata om det säger hon.

Grafik: Daily Mail

Grafik: Daily Mail

Jag läste nyligen att Berlin stoppat vansinniga hyreshöjningar ”för att inte bli som London och Paris” men situationen i Berlin har alltid varit annorlunda med annat landägande och en annan efterkrigshistoria. Ändå tycker jag att något borde ha gjorts tidigare för nu är situationen den att London tappar intelligenta människor som helt enkelt inte har råd att bosätta sig där och speciellt inte om de har familj och behöver ett bra skolområde.

Jämförelsen har gjorts för någon som skulle pendla fyra dagar i veckan och använda sig av budgetflyg men det finns det ju många av mellan just Spanien och England så det vore inga problem. London Evening Standard menar att den som bor i Madrid skulle kunna se Real Madrids hemmamatcher eller äta på trestjärniga michelinrestaurangen Diverxo för pengarna de sparar. Själv tycker jag mest det hela låter utmattande. Det räcker med att pendla över Öresundsbron.

 

19 kommentarer

  1. Det är helt sjukt hur många storstäders boendekostnader har rusat i höjden!

    Gilla

    1. Ja och detta samtidigt som fler flyttar till städerna.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    jätteförlåt att jag kommer med en fråga om nåt helt annat… Är det mycket människor och köer i York före under efter påsk? Kan Du tipsa mig om när under våren turister och människor börjar strömma till York för säsongen? jag önskar någorlunda säkert skåda York någorlunda i fred.. mörker o kyla gör inget men inte det riktiga vintervädret..

    Gilla

    1. Ingen fara!
      Vintervädret håller i sig där uppe så absolut inte tidigare än april om det ska vara någorlunda behagligt. Själva påsklovet (nästa år varierar det mellan 21 mars och 15 april regionalt) är det lite trängsel eftersom det är skollov och York har så många riktigt bra muséer för hela familjen men i övrigt är sena april bra. Det trevliga med York är att murarna omges av mängder av påskliljor på våren men det brukar eftersom det är England vara ganska tidigt så i sena april kan de redan ha börjat blomma ut. Det varierar såklart med vädret men är en praktfull syn.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    usch verkligt förlåt att jag bröt in i Ditt intressanta inlägg så här o bytte ämne.. tänkte mig inte för.. sitter i min egen värld o försöker planera in resa under våren..

    Gilla

    1. Det gör inget alls. Man snöar lätt in i reseplaneringar. 🙂

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    kan inte låta bli nämna att nu har jag bokat in en veckas boende i York i slutet av april -16 (det gör inget om påskliljorna slokar)….

    Gilla

    1. Grattis! Det blir toppen. Är du där en hel vecka så hinner du mycket. Tänker du hyra bil?

      Gilla

  5. Ingmarie · · Svara

    antingen hyra bil eller ett sådant där Brittrailpass flexi för några dagar. Jag har inte tidigare kört på vänster sida och är lite harig för det. Jag skall sätta mig nu och se ut några sevärdheter runt om och var de ligger i förhållande till York. Jag har ju gått in för dagsturer och jag antar att en del ligger lite avsides och då får jag ta tjuren i hornen och ta bil. Jag väljer hellre ut färre sevärdheter och får känna känslan och stämningen att flänga runt på massor. Jag återvänder hellre. Jag förutsätter att jag får mersmak. Jag skulle dock denna resa vilja nå någon plats där jag får känslan och smaken en vy av Lake district. Jag har en tanke om att återvända dit lite senare.

    Gilla

    1. Du behöver inte ha bil för en tur till fantastiska Castle Howard utanför York. Det går också en fantastisk busslinje till mysiga och vackra Whitby, rakt över North York Moors nationalpark med sina platåhedar. Där kan du köpa dagspass och hoppa av i Goathland (TV:ns Aidensfield) en stund.
      Mer i stil med Lake District får du om du åker till Yorkshire Dales västerut. Det är knöggligare från York men inte omöjligt. Ta buss eller tåg till Harrogate och byt till bussar där. Man får bara kolla returtiderna. Du kan också se om bussbolaget Eddie Brown gör någon dagstur från York dit eller till just Lake District.

      Gilla

  6. Ingmarie · · Svara

    det skulle ju givetvis vara:….känna känslan och stämningen än att flänga runt på massor.

    Liked by 1 person

  7. Ingmarie · · Svara

    tack så innerligt… det är annars svårt att hitta den här typen av lokala tips här if Sverige…. finns säkert men de hittas inte jättelätt (dess då lättare att få tips om Tailand mm hihi..)

    Gilla

    1. Så här ser Eddie Browns program ut i år och som du ser var de i Lake District just i april…
      http://c0668632.myzen.co.uk/images/tc/pdfs/eddiebrownspr-aut15%281415%29%283%29.pdf

      Gilla

  8. Ingmarie · · Svara

    Men det é ju fantastiskt. Tack. Jag tittade lite mer på Eddie Brown och det ser ut som att de även gör dagsturer till Withby som Du nämnde. Jättebra.

    Gilla

    1. Ja fast Whitby går lätt själv också men det är lite socialt att prata med de andra som ofta är pratglada pensionärer.

      Gilla

  9. Ingmarie · · Svara

    Ok då tycker jag nog kanske det är roligast att ta sig till Withby för egen maskin.
    Ar det annars vanligast att engelsmän som åker med Eddie Brown tror Du eller är det vanligt att bolaget blir känt för turister som kommer utomlands ifrån?

    Gilla

    1. Nej det är lokalbefolkning.

      Gilla

  10. Ingmarie · · Svara

    ja ha, då är det alltså prataglada lokalbefolkningspensionärer… det låter mycket trevligt och spännande….. Lake district känns väldigt aktuellt i alla fall att försöka komma med så jag inte blir kvar därute. Jag skall lugna mig med frågor till Dig nu så Du inte fastnar vid datorn.

    Gilla

    1. Ingen fara Ingmarie – fråga på. 🙂

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

