En hemmets ikon

Det pratas ofta om engelska telefonkiosker och brevlådor när man ska nämna ikonisk engelsk design. Det jag lite fnissande undrar är varför ingen nämner det vi nästan alla sett om vi bott i ett brittiskt hem – Henry Hoover. Vi hade en i vårt flummiga hus i York och i en annan del av staden hade min blivande svärmor sitt exemplar.

Numatic International heter det brittiska företag som tillverkar denna röda jättekändis till dammsugare med ögon och en glad mun och där slangen fått bli näsa. Det slog mig idag att jag inte alls visste hur den kom till. Vem kom på att en dammsugare behövde bli rolig och vilken chef sa att ”jo visst, det köper nog våra kunder”?

Henry Hoover   Foto: Little Grape

Henry Hoover Foto: Little Grape

Chris Duncan heter mannen som äger Numatic och som redan 1968 designade den runda burkformade dammsugaren. Det var illustratören och designern Mike Walsh som sedan tyckte att den skulle få ögon och mun att matcha slangen. Den kom ut på marknaden 1981 och blev en storsäljare som fick följare i form av den gröne George och den minst sagt stereotypa rosa varianten som fått heta Hetty.

Idag har Henry till och med blivit en inspiration för de som bygger LEGO. Numatic har egen distribution i både Tyskland, Frankrike och Nederländerna samt i Sydafrika men det är bara i Tyskland jag varit riktigt mycket hemma hos folk och där har jag mest sett tysk teknik som det ju finns mycket av och aldrig någon Henry. Har ni sett dem utanför Storbritannien?

4 kommentarer

  1. Vi har en Henry, de rymmer ju så mycket och går aldrig sönder. Älskar min Henry 🙂 5 år tillsammans, still going strong http://steelcityanna.blogspot.co.uk/2010/07/min-nya-karlek-henry.html

    Har aldrig sett någon utanför denna ö.

    Gilla

    1. Ja han är ju så stabil. 😀

      Gilla

  2. Nej jag har inte sett någon och maken tycker att det är JÄTTEKONSTIGT att det inte går att köpa ”en riktig dammsugare” här i Sverige 😀

    Gilla

    1. Haha, ja jag har faktiskt haft otur med mina i Sverige. Kanske borde importera en Hetty. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

