Nattvakten

Sarah Waters från Wales är en författare som jag nyligen stiftat bekantskap med och som skriver om utsatta människor i samhället på ett otroligt bra sätt. Jag har just läst The Night Watch (Nattvakten på svenska) och blivit sugen på fler böcker av henne men först något annat för det är intensiv läsning. Det är inte alls det att språket är svårt, tvärtom flyter det fram som en fors. Det är snarare huvudpersonernas känslor som är intensiva och kräver eftertanke.

DSC_0548

Sätt på en kanna te och läs.

The Night Watch handlar om flera personer vars liv ibland vävts samman och utspelar sig i andra världskrigets London. Där hittar vi Kay som jobbat som ambulansförare och tagit hand om offer för bombanfall. Hon är en på ytan ganska tuff figur men full av känslor under vilka visar sig när det blir personligt. Där är Helen som sliter med en samvetsfråga flera kan känna igen och som jobbar med Viv som har ihop det med en gift soldat fast hon inser att det inte kan leda någonstans. Vivs bror Duncan sliter på sitt håll, i fängelset Wormwood Scrubs där han sitter efter ett drama som gör att han nog aldrig blir sig själv igen och där fängelsevakten Mr Mundy använder sitt nästan frireligiösa snack på ett sätt som gör läsaren obehaglig till mods eftersom hans handlingar ger rysningar.

Det här är alltså en bok där du tvingas känna efter och där det blir lite svårt att värja sig. Jag läste en recension som menade att bokens huvudpersoner var udda och märkliga och tänker att det är just det de inte är. De är bara annorlunda i en tid som inte riktigt har vaknat upp och blivit tolerant än. Det är lite som att gå på teater att läsa The Night Watch för man ställs inför känsloregister som spänner långt samtidigt som det är lågmält och hemlighetsfullt och är det inte så livet kan vara ibland? Speciellt om man lever i en tidsperiod som inte hunnit ifatt ens fria tänkande som i den här boken där det bland annat förekommer homosexualitet (det är inte den enda av Waters böcker som tar upp ämnet) vilket på denna tid var olagligt i Storbritannien för män medan det helt enkelt inte existerade som en livsstil en vettig människa hade när det gällde kvinnor så även de fick såklart smyga med det för att accepteras som samhällsmedborgare. Både person- och miljöbeskrivningar är fantastiska utan att bli överdrivet detaljerade. Man känner adrenalinet under en bombnatt och man känner någons mjuka hand på söndagspromenaden i parken. Uttrycket ”under huden” används ibland lite klyschigt men just här passar det bättre in än någonsin.

I mitten av boken funderade jag på vad jag egentligen tyckte och tänkte att den nog var värd en trea av fem stjärnor men sista tredjedelen har boken vuxit så att man vill ge just slutet en femma. Att det blev så har att göra med att boken inleds 1944 och slutar 1941 så när vi först bekantar oss med huvudpersonerna så vet vi inget om deras bagage utan det kommer smygande mer och mer boken igenom och i mitten blir det lite segt men så knyts allt ihop läckert mot slutet och det enda problemet med detta är att man nu vill veta mer om alla man lärt känna för en så intensiv bekantskap blev det och framför allt känns allt så vansinnigt realistiskt. Det blir spännande att se vad jag tycker om nästa bok och jag är glad att jag läser på engelska för de svenska översättarna verkar vara olika för nästan varje bok vilket i sin tur nog gör böckerna mer olika varandra än de behövt bli även om översättarna är kvalificerade. Var och en har ju sin stil.

6 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Jag har också läst den, men på svenska när den precis kommit ut, tyckte mkt om den och gillade den där omvända ordningen, handlingen kommer jag tyvärr inte ihåg så mkt av nu.

    Gilla

    1. Det räcker ju ibland att bara komma ihåg känslan och kanske vilja läsa om. Jag var inte helt imponerad i mitten men jisses så den växte som sagt. Det här var en sådan där helt oväntat maffig litteraturupplevelse. 🙂

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Ja, det där ovanliga sättet att skriva gillade jag.

    Gilla

    1. Så lätt och ledigt och samtidigt talande. Jag känner verkligen att jag upptäckt en ny stil att gilla.

      Gilla

  3. Christel · · Svara

    Så, nu har även jag läst (lyssnat) på den. Uppläsare Görel Crona blev inte min favorit, gillade henne inte alls faktiskt. Men boken var bra och jag håller med dig i det du skriver i blogginlägget 🙂

    När jag var färdig tänkte jag att den liksom kunde ha fått hoppa fram till efter krigsslutet, man ville ju veta hur det gick för alla!

    Gilla

    1. Ja det här var personligheter som fastnade och som man vill ha mer av. Görel Crona låter passande tycker jag. Synd att det inte funkade för dig. Ibland blir det bara fel.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

