Englands vackraste cricket

Kanske är tajmingen lite dålig på det här inlägget så här när halva sommaren gått och många av er redan haft er Englandssemester och därmed missar detta väldigt somriga tips men jag måste helt enkelt få nämna The Telegraphs lista på Englands vackraste cricketplaner.

Som anglofil älskar man ju cricket även om det tar flera veckor att lära sig reglerna. Sporten är stor i Yorkshire så min man har lärt mig grunderna men det är lite som kinesiska (som jag pluggade på gymnasiet): man måste verkligen hålla det vid liv för att komma ihåg allt. Jag förstår alla er som älskar England utan att ha orkat lära er för jag har alltså själv glömt hälften men vackert och väldigt brittiskt är det. Själv minns jag speciellt en cricketplan alldeles bakom Burns födelsehus i Alloway i Skottland men tänker också sentimentalt på den bredvid kyrkan i Mistley som man passerar mellan hamnen i Harwich och Londons Liverpool Street Station.

Inga av dessa finns med på listan, den första är ju inte ens i England men det är fantastiskt vackra platser tidningen skriver om och man vill gärna kika förbi både den ena och den andra när det är match. Bamburgh i Northumberland är en ort med ett stort slott vid stranden, känt för att ha synts i 80-talsklassikern Ivanhoe med Anthony Andrews. Här finns en av tidningens exempel och visst ser det fantastiskt ut med det stora medeltida slottet i fonden av cricketplanen. Även i Durham finns en cricketplan med ett slott (Lumley) i bakgrunden om sådant lockar. Den som istället vill titta med höga berg i bakgrunden kan bege sig till Patterdale Cricket Club i närheten av Lake District.

Södra England finns naturligtvis också representerat och här är det mer den atmosfär av Morden i Midsomer som många svenskar älskar. Vill du ta en kort anglofilhelg så varför inte flyga till Stansted och bo i mysiga Saffron Walden eller Cambridge medan du ser cricket på eleganta Audley End vars by har egen järnvägsstation på just sträckan Stansted-Cambridge.

DSC_0097-540x360

Audley End. Foto: countryhousecricketer.co.uk

På klassiska The Parks i Oxford ser du universitetsmatcher gratis men själv måste jag säga att jag verkligen lockas till Worcestershire County. Tänk att se vitklädda cricketspelare med en engelsk katedral i bakgrunden. Kan det bli mer anglofilt?

Worcester.  Foto: Stephen McKay

Worcester. Foto: Stephen McKay

4 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Nja, att SE på cricket är överkurs för mig.. När vi bilade i Yorkshire förra sommaren passerade vi vid flera tillfällen pågående cricketmatcher (de hade väl pågått någon vecka eller så…). fint att se på från bilen men så mycket anglofil blir jag aldrig att jag sätter mig in i reglerna och sitter och tittar på spelet. Det skiljer nog agnarna från vetet när det gäller anglofiler får jag nog medge..

    Gilla

    1. Nej då. Du är nog lika anglofil. Som sagt måste man inte kunna reglerna för att njuta av Pimms i vacker miljö. 😀

      Gilla

  2. lite kul med allt vitt… (ska till Irland).

    Gilla

    1. I solsken speciellt.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

