Se upp för trutar!

Idag är svenska nyheter fulla av brittiskt. Först är det skandalen i brittisk media att drottningen som barn lärt sig göra nazistsalut av prins Edward. Diskussionen är i full gång om vilken sida den från början tyska familjen egentligen stod på. Drottningen har alltid ansetts som en klippa för nationen under andra världskriget och det tycker jag hon kan få fortsätta ses som. Det här hände 1933 när hon var liten och ingen visste hur Tyskland skulle utvecklas. Samtidigt tror jag inte alls att hela familjen är lika oskyldig. Prins Edward fortsatte vara tyskvänlig och drottningmodern hade inte mycket till övers för sina brittiska undersåtar vad jag förstått.

Den andra nyheten idag har bara nått tidningarna och inte TV men Aftonbladet, Dagens Nyheter och även Dagens Industri berättar om hur Cameron fått nog av argsinta måsar som bland annat hackat ihjäl ett par terriers och en sköldpadda vilket jag som följer nyheter från Cornwall också läst om de senaste veckorna. Problemet är som värst just där och mitt kära St Ives nämns som skrämmande exempel. Att det blivit en nyhet just i Sverige har kanske att göra med att Cameron yttrat sig men som jag skrivit tidigare så semestrar han öster om Padstow så det är inget konstigt alls att han ”spenderat flera dagar” i Cornwall för det gör han varje sommar.

DSC_0192

På Porthminster café

Jag har länge tänkt att skriva om just detta och idag blev jag ju tvungen. Jag har till och med berättat för andra St Ives-älskare att nyheten nått Sverige. Jag älskar själv måsar och trutar uppväxt med somrar i Sörmlands skärgård som jag är och uppskattar att ha dem runt mig i Malmö nu. När jag hör trutar skrika är jag direkt i St Ives var jag än hör dem men det är ett problem i Cornwall, Yorkshire och andra kustområden men bara där det finns människor med massor av mat.

I just St Ives har kommunen provat allt: skrämmande ljud, rovfågelattrapper, avskjutning, hål i äggen…you name it. Det senaste är fula flaggor ute på hamnpiren vilka naturligtvis inte skrämmer en endaste trut. Jo, för det är trutar vi talar om. Någon måste ha skrivit till DN för där kallar de det nu måsfåglar och nämner även trutar medan det imorse bara stod måsar i artikeln. Det handlar om stora sill- och havstrutar som inte är rädda för människor alls. Har ni sett Hitchcocks film Fåglarna? Den är en filmatisering av Daphne du Mauriers bok The Birds som hon fick inspiration till i sitt älskade Cornwall på grund av just trutar. Mer om var i ett senare inlägg men trutar är alltså välkända marodörer i Cornwall och problemet har inte blivit mindre sedan hennes tid, tvärtom.

Under vårt första besök i St Ives fick dottern ett stort fotavtryck av en trut i pannan då en trut tagit avstamp efter att ha stulit hennes croissant vid en av stränderna. Idag vet hon bättre och äter inget utan att sitta under ett parasoll på strandcaféerna eller stå i skydd av glasskioskernas väggar där trutarna inte kan svepa förbi för svepa är just vad de gör. Nuförtiden kallar vi människor som vandrar öppet med mat i St Ives för ”newbies” för bara förstagångsbesökare eller de som vill vara äventyrliga gör det. Många matar trutarna trots att det sitter skyltar uppe som ber besökare att inte göra det och trots att det driver lokalbefolkningen galen. Att varna folk i all välmening hjälper inte alltid innan de insett vidden av problemet.

Jag tog nyligen en smygfilm på pastyätande tyska turister som blev av med sina pasties i St Ives hamn. De såg kanske truten nedanför bänken men hade därför noll koll på vad som kom svepandes bakom dem. Jag vill inte lägga ut filmen av respekt för tyskorna men visar istället hur det kan se ut längs bänkarna i hamnen efteråt. Skansens korvmås, släng dig i väggen.

6 kommentarer

  1. Jag är absolut ingen stor fan av fåglar av den kalibern, i alla fall inte om de inte håller sig på avstånd!

    Gilla

    1. Nej när ett gäng är ute efter din mat är det tufft.

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Nu blir jag fundersam – varför skulle drottningmodern inte ha mycket till övers för sina brittiska undersåtar? Hon var ju skotsk adel, född i London som Elizabeth Bowes-Lyon och hade inte en droppe tyskt blod i sina ådror.

    Gilla

    1. Nej där var det inget tyskt utan mer en klassfråga. Jag skulle kanske utvecklat det.

      Gilla

  3. Åsa FM · · Svara

    Jag tänkte senare att du kanske hade förväxlat henne med Edward VIIIs (han som abdikerade) mamma Mary of Teck, hon var född i London men var från födseln prinsessa av Teck i kungariket Württemberg.

    Gilla

    1. Nej då. Det hade mer med hennes snobbighet att göra som sagt. Drottningen själv har en annan framtoning tycker jag.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

