Campa vid stranden

I södra Wales ligger Gowerhalvön som är känd för sina fantastiska stränder vilka omnämnts internationellt som några av Europas vackraste. En av dessa är Three Cliffs som egentligen är flera stränder sammanlänkade av klippor. Idag blir det ett sådant där tips jag inte provat själv för jag blev helt enkelt jättesugen att åka just hit och tälta på Three Cliffs Bay Holiday Park när jag läste om den nyligen. Det går att komma hit även utan bil så länge man är beredd på en kvarts promenad från Penmaens busshållplats.

Campingplatsen ligger alldeles vid havet och förutom att bada på den blåflaggade stranden (i temperaturer som kan kräva hyra av våtdräkt även sommartid) har du bara ett par kilometer till närmaste stall där du kan boka turridning i den vackra naturen. En bit bort finns också surfskola och runt omkring dig har du vandringsleden Gower Way och utsiktsplatser i massor. Många vackra campingplatser är ju ganska enkla och lever på sitt vackra läge men den här har tvätt, byte av gasol och allt annat du förknippar med en bra camping. Dessutom WiFi och en campingshop som inte bara säljer mjölk, bröd och leksaker utan faktiskt också kött av olika slag från en lokal slaktare om du skulle vilja grilla på din campingsemester.

Förutom tält- och husvagnsplatser erbjuder Three Cliffs Bay lyxiga stortält med sängar samt stugor i näraliggande gamla gårdshus. Här finns också vad de kallar Scamperholidays då du bor i tidigare fåraherdestugor på området.

Bo som en fåraherde

Bo som en fåraherde   Foto: Three Cliffs Bay

Vill du campa med havsutsikt så gäller det att komma tidigt för de bästa platserna och sedan blir det nog svårt åtminstone i bra väder att behöva åka härifrån med vyer som dessa utanför dragkedjan…

large (1)

Jag vill campa här.   Foto: Three Cliffs Bay

large

Foto: Three Cliffs Bay

8 kommentarer

1. Men det är ju det här som är så bra med campinglivet! Man kommer till platser som man knappast kommer till som ”vanlig” turist! 🙂

1. Ja jag gillar camping.

2. Åsa FM · · Svara

Jag har varit ut på Gowerhalvön men inte sett den..
    För några år sedan var vi i Swansea några dagar, en dag stack vi iväg med hyrbil ut på halvön – det var dimma, rejäl tjocka, men vi tänkte att det lättar väl under morgonen. Vi kom längst ut, till Port Eynon – som en vägg av dimma, man såg inte ens havet.
    Vi gick in på en liten servering och tog förmiddags-te, lika tjockt när vi kom ut igen.. Gick ner till stranden, såg ingenting, gick runt en stund men gav sedan upp och åkte in i landet till Rhonda Valley istället. Det var förvisso intressant att se dessa kolgruvedalar också med de små städerna som klängde på sluttningarna.. Men Gowerhalvön fick vi aldrig se för dagen efter var det dags för hemresa!

1. Vilken bra ursäkt att åka dit igen! Men visst är det frustrerande när dimman aldrig lättar.

3. Åsa FM · · Svara

Har du läst Susan Howatchs ”Lyckans hjul”? Det är en roman som utspelar sig i början av 1900-talet men den är byggd på historien om Edward III och hans söner, romanen utspelar sig i a f på Gowerhalvön. Jag köpte den för att en av Edwards söner, John of Gaunt råkar vara, tillsammans med sin älskarinna och sedermera tredje hustru Katherine Swynford, mina favoriter när det gäller historiska personer. Jag trodde jag skulle få se ”ormens huvud”… som det kallas i romanen men tji fick jag.

1. Haha, alla fastnar vi på John of Gaunt. Nej den har jag inte läst – tack för tipset.

4. Åsa FM · · Svara

Det är Anya Setons fel.. hon skrev boken ”Katherine”..

1. Skyll på henne! :D. Jag får nog läsa om och recensera lite jag läste på 90-talet känner jag. Det blev många historiska romaner.

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"