Spanskt i London

Under mitt senaste Londonbesök upptäckte jag att den udda kombinationen koreansk och mexikansk mat nått staden från Los Angeles och var den senaste mattrenden. Jag hade däremot något helt annat i sikte och föreslog tapas eftersom det var nästan ett år sedan vi var i Spanien sist och jag började känna mig lite nostalgisk. Tapas passar ju dessutom oavsett vad för livsstil man äter enligt.

Valet föll på den familjeägda restaurangen Navarros på Charlotte Street i Fitzrovia, bara ett stenkast från Oxford Street och perfekt för dig som vill avsluta shoppingdagen med lite mat. Området har flera av Londons mest omtalade tapasrestauranger och det här är en av dem – kanske den mest familjära. Vad som verkar vara pappa och hans döttrar serverar dig i en lokal som går i furu och spanskt kakel och det hela känns anspråkslöst på det där charmiga och avslappnade sättet. Vid dörren finns en delikatessdisk där du kan köpa med dig spanska produkter hem men vi kom alltså hit för att äta.

DSC_0332

DSC_0327

I vår familj har vi ofta helt olika smak när det kommer till favoritmat och därför känns tapas perfekt. Maken gillar massor av grönsaker och kryddstarkt och började med den enkla klassikern pimientos de padron. De små gröna paprikorna var krispiga och smakfulla och jag fick sno åt mig en själv men det är ju meningen. Själv fick jag snart in mina gratinerade auberginer och det är en grönsak jag älskar så den slank ner snabbt. Något vi ofta äter hemma är kombinationen aubergin och lamm och när maken fick sitt lamm i små utsökta munsbitar var det nog det bästa vi fick på bordet denna afton. Det följdes av  mina pilgrimsmusslor vilket är något av det bästa jag vet i nästan alla former. De här var lätt halstrade och med en chorizo som hette duga blev det lätt en favorit.

Själv äter jag inte så mycket potatis nuförtiden men ”bombas de patata y verduras” blev ett måste eftersom jag är galen i kombinationen potatis och alioli (den spanska och enligt mig godare ajolin). Dottern är ett riktigt potatismonster och älskar en välgjord spansk tortilla så det var ett måste för henne men hon var faktiskt inte så imponerad utav just den här som hon tyckte var lite torr. Däremot av de typiska kroketterna med ost.

DSC_0331
DSC_0329

Till Navarros hittar allt från japanska affärsmän till typiska turister och londonbor och det är lätt hänt att det blir lite extra sangria. Visst känner man fortfarande att man är i London men det är definitivt spanskt.

4 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Bra tips, tack!

    Gilla

    1. Hehe, det är lite dina krokar ju.

      Gilla

  2. jag är inte riktigt kompis med spanskt, har försökt. Hade indiskt besök idag 🙂

    Gilla

    1. Indiskt är gott.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

