Bättre te utanför slottet

Jag är en sådan som tycker det är roligare att sitta på mysiga tea rooms i små korsvirkeshus i småstäderna än i luftiga salonger på storstadens hotell. Det är inte det att jag inte gillar champagne för det gör jag men det kan du ofta få hos de mindre också. Jag är nog helt enkelt mer hemma i den ofta medeltida och ombonade stämningen med rustika bakverk jämfört med de stora salarna med pianist där man känner sig malplacerad om man inte klätt upp sig vilket jag sällan gör när jag reser. Dessutom är ju de fina hotellen ofta kedjeägda medan små tea rooms är någons lilla familjeföretag.

Thomas Oken Tea Rooms i Warwick är just ett sådant ställe.  Att spendera pengar på att äta på slottet var inget alternativ då de bara erbjöd en pasta- och pizzabuffé i sin inomhusrestaurang – allt för de barnfamiljer som nog idag är slottets huvudsakliga besökare. Jag hörde flera i min egen ålder och uppåt utan barn som muttrade till personalen om att slottets matalternativ försämrats sedan deras senaste besök. Istället tog dottern och jag utgången vid huvudparkeringen för att på trötta fötter strosa inåt staden och se vad vi kunde hitta. Genast möttes vi av en gammal gågata där just ett sådant där korsvirkeshus utan räta vinklar väntade på oss med en skylt där det stod ”Tea Room”. Det gick helt enkelt inte att bara gå förbi detta 1500-talshus som ägts av den tidigare handelsmannen och borgmästaren Thomas Oken.

oaken

Huset med slottet i fonden.

Därinne möttes vi av ett rum med tesaker från golv till tak och det visade sig att de även har en butik med en massa fint till den som letar presenter eller något vackert till köket och gillar te. Här fanns även kassan och vi ombads att bara slå oss ner eftersom vi kom under lågsäsong men jag kan tänka mig att det råder trängsel sommartid och att man då till och med kan behöva boka. En liten smal trappa ledde till mer plats på ovanvåningen men vi gick vidare in i rummet som följde och började hungrigt studera menyn. Att vara hungrig i ett tea room kan bara sluta på ett sätt och snart hade vi beställt Afternoon Tea att dela på efter att ha kommit överens om smörgåsalternativ. Tonfiskröra med gurka är dotterns favorit i England medan jag är en ost och pickles-typ.

Trevåningsfatet som mötte oss var så fullsmockat att vi började fnissa när vi började med en handfull chips till smörgåsarna. Du kan som nästan överallt i England välja mellan ljust eller mörkt bröd och här var det generöst med pålägg. Efteråt blev det dags att tackla det jättescones som huset är känt för vilket påminde mig om de gigantiska kanelbullarna på caféerna i min uppväxts Haga. Inte nog med att de är stora här och att ett räcker till två personer utan det fortsätter att påminna om Göteborg för de är dessutom smaksatta med just kanel och faktiskt också vanilj. Bakat till perfektion och med sylt och clotted cream tyckte jag ändå att det kunde varit antingen det ena eller det andra som smaksättning för det var en kul grej men vanilj och kanel tillsammans slog liksom ut varandra. Tycker du att det hela låter skumt så fråga efter vanliga eller välj helt enkelt bort scones till förmån för något gott på kakvagnen för den var en klassiker. Här fanns det du vill ska finnas i form av Victoria sponge cake, Lemon drizzle och mycket mer. Dottern hade bestämt sig för det förstnämnda medan jag var tvungen att testa min favorit: coffee and walnut. Den gjorde ingen besviken men vid det laget var vi helt proppmätta och klarade kanske en halv skiva var av våra gigantiska bakverk. Det är då det är bra att veta att Thomas Oken gärna packar in resten så du kan ta med det hem.

Jättescones

Jättescones

Vad vi drack? Jag var ju ensam vuxen så det blev varken champagne eller Pimms (eller för den delen det lokala ölet Kingmaker som lockade mig otroligt som Ricardian) men det är inga problem att få något av detta för den som vill. Dottern tog choklad efter vår regniga promenad medan jag faktiskt blev glatt överraskad av utbudet av te här men valde Assam som fungerar bra till den här typen av ätbart. Telistan är lång och inbegriper även pu erh och oolong för tekännaren liksom vitt te. Här finns också lapsang, darjeeling, gunpowder, diverse fruktteer och jasmin. Kaffe finns såklart också liksom milkshake och ett stort sortiment av Fentimans lemonader.

oakente

Inga tepåsar här inte!

Den som inte vill ha sötsaker hittar annat på menyn och jag var själv nyfiken på både Welsh Rarebit med ”a generous splash of English ale” och en ostbricka med lokal ”Warwickshire Truckle”. Servitriserna hade att göra när det dök upp fler som sökte skydd undan regnet men verkade inte stressade vilket märktes inte minst när man gick på den roliga toaletten på gården utanför huset för då fick man nämligen allra först gå förbi köket där fönstret stod öppet och det breddes fler smörgåsar ackompanjerat av glada samtal.

4 kommentarer

  1. åååå, så mysigt och gott!

    Gilla

    1. (ingen vanilj eller kanel, russin och kardemumma ska det vara 🙂

      Gilla

      1. Haha, okej. Jag älskar kardemumma.

        Gilla

    2. Ja det var riktigt mysigt.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

