Vem var Thomas Cromwell?

Vi fortsätter på temat historia för BBC:s Newsnight tar upp Wolf Hall i ett inslag som jag tänker lägga ut idag. Här finns intervjuer med seriens regissör Peter Kosminsky och Mark Rylance som spelar Cromwell. De diskuterar hur en hunsad pojke från Putney lyckades ta sig ut i Europa och bli så lärd, komma hem och bli sedd av kungen och hur han sedan till slut praktiskt taget styrde nationen. Här funderas över Cromwells personlighet och hur vi alla imponeras av hans kvicktänkthet. Ser han till exempel Jane Seymours framtida roll långt innan alla andra där han går i maktens korridorer?

Det här inlägget är kanske inget för er som inte vet hur det går i serien men de flesta av er läsare kan nog er Tudorhistoria. Då är det intressant att också höra att det blivit diskussioner kring bokens författare Hilary Mantel för att hon verkar ogilla katolicismen. Här går man visserligen inte så långt utan nöjer sig med att säga att serien följer boken men frågan ställs ändå och är av intresse för tittaren.  Inslaget har dessutom spelats in på en för serien högst relevant plats som säkert valts med omsorg. 

4 kommentarer

  1. Caroline · · Svara

    Alltid kul och spännande att läsa dina inlägg! Jag hittade din blogg mest av en slump, men nu är det just dina uppdateringar jag ser fram mot mest av alla bloggar jag följer. Slutar allt som oftast med att jag nyfiket börjar googla runt efter mer information om intressanta personligheter och historiska platser. För en tid sedan skrev du om kungagraven som av en slump hittades vid utgrävningen av en parkeringsplats. Jag har för mig att kungen i fråga inom kort skulle begravas på nytt (inte på samma ställe får man hoppas) och att du skulle skriva mer om honom, och hans historia som av allt att döma kan ha blivit missförstådd av många. När andan faller på får du gärna skriva mer om honom – har längtat efter fortsättning sedan förra inlägget =).

    Tack för bloggen, och ha en trevlig sommar! // Caroline

    Gilla

    1. Oj tack. Kul att höra. 🙂
      Det var Richard III som hittades och jag blev lite uppstirrad av allt kommersiellt kring begravningen och tappade lite fokus men jodå, jag ska ta tag i det.

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Älskar Wolf Hall och huvudrollsinnehavaren! Ett typexempel på det där som karakteriserar de typiskt engelska, fantastiskt bra, skådespelarna – de små gesterna och blickar och minspel som säger så mycket. Dessutom, som vanligt, utmärkta skådespelare in i minsta biroll (fast man inte känner till dem), skådespeleri som är så tvärtemot det svenska ”Allt ljus på mig” som jag avskyr..

    Gilla

    1. Precis. Jag avskyr överspeleriet i Sverige.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

