Heathrows utbyggnad

De högtflygande lejoninnorna landade med en duns då en rensning inte gick som den skulle i gårdagens VM utan ledde till självmål och matchen var då nästan slut så där försvann Englands hopp om en finalplats och nu får de möta Tyskland om bronset. Där fick jag för att jag jättetrött bad England göra mål så jag slapp förlängning eftersom jag snart skulle upp och jobba. Universum ger dig snabbt vad du ber om när du vet vad du vill så det gäller att du formulerar din önskan detaljerat…

Apropå flygande så ska det alltså handla om den eventuella utbyggnaden av Heathrow idag. The Airports Commission heter den oberoende grupp på fem personer i ledning av ekonomen Sir Howard Davies som 2012 fick i uppdrag att se över hur landet med London i spetsen skulle kunna fortsätta vara konkurrenskraftigt genom bra transportmöjligheter och fortsätta vara ett nav för internationellt flyg. Gruppen rapporterar till Transporministeriet och har nu i sin slutrapport kommit fram till att en tredje bana på Heathrow är det mest samhällsekonomiskt riktiga.

Heathrow har alltid stått i fokus för gruppen verkar det som och med sina dryga 73 miljoner passagerare jämfört med Gatwicks 38 så ser jag det själv mer som att de bara behövt utreda om det verkligen är genomförbart eller ej snarare än se på mer blandade möjligheter och på Gatwick är man naturligtvis inte glada över rapportens slutsats. Den som rest till Gatwick de senaste åren har sett stora kampanjer på flygplatsväggarna (vilka också synts i Londons tunnelbana) om hur Gatwick som bara har en enda bana och är den mest trafikerade sådana flygplats i världen naturligtvis borde få en andra bana och att ”allt annat vore löjligt”. Nu visar rapporten alltså att det istället är Heathrow det ska satsas på. Det verkar som om man också tagit hänsyn till att på tok för många hus skulle behöva rivas runt Gatwick för att bygga en andra bana så lokalbefolkningen där känner sig nog lättade medan de runt Heathrow nu organiserar sig i byarna, de som redan förlorat flera när storflygplatsen en gång byggdes och vet vad de har att vänta. Här skulle alltså inte lika många hus behöva rivas nu men det är ändå flera byar som är hotade, inte minst Colnbrook med sin anknytning till Cox Orange-äpplets uppkomst och kung John på väg till Runnymede och signerandet av Magna Carta. Här känns det som om Slough snart vuxit ihop med London och med en ny bana norr om de gamla kommer det förövrigt säkert att märkas en hel del även över Windsor inte allt för långt bort. Tankarna går till byggandet av Öresundsbron härhemma där jag inte alls kände till Malmös södra delar när den byggdes men nu använder bron varje dag och ser hur mycket mark den tog där det låg hus som köptes ut.

King John's Palace, Colnbrook   Foto: Postcards from Slough

King John’s Palace, Colnbrook
Foto: Postcards from Slough

Banan skulle byggas några kilometer nordväst om dagens Heathrow och gå rakt över motorvägen M25 som flyttas ner i tunnel och man skulle alltså få köra bil under en landningsbana. Det är oklart för mig hur säkerhetsaspekten är uttänkt här med tanke på att vem som helst kan gå ur bilen och smyga in i någon nödutgång och hitta på saker men detta är ju övervakningskamerornas England så det har de säkert tänkt på.

Den föreslagna platsen för Heathrows R3.  Grafik: The AIrports Commission

Den föreslagna platsen för Heathrows R3.
Grafik: The AIrports Commission

Varför är då Heathrow det bästa alternativet? Det verkar helt enkelt som om det skapar flest jobb. Redan idag är flygplatsen enorm och kommer därför att ha behov av proportionellt fler och locka till sig företag som ringar på vattnet. Det här är såklart bra nyheter för de som använder Heathrow inte så mycket till resor till Storbritannien som till övriga världen och vill ha bra transfermöjligheter och just transfers är viktigt på Heathrow medan Gatwicks andel bara är fem procent sådana. Jag antar också att all extra infrastruktur som kommer att behövas till och från Heathrow är enklare och mer intressant att knyta till existerande stora järnvägslinjer norr- och väster om London.

Blir det av? Helt säkert är det inte för det här ger stora miljöförsämringar i en redan bullrig miljö med urusel luftkvalitet (även om luftproblemen kan härledas till motorvägarna lika mycket som till flyget men det blir ju ringar av infrastruktur vid ett sådant här bygge). Därför finns det fortfarande en liten chans att Gatwick kan få en andra bana istället men det här svaret är ett stort steg mot acceptans. Davies och hans team har även lagt fram villkor för Healthrows tredje bana för att det ska kunna lyckas (och det finns också en reservplan att förlänga en av Heathrows existerande banor men den verkar mindre intressant). Villkoren för en tredje bana är att nattflyg inte tillåts, att det skapas en fond som hjälper till med ljudisolering i närheten och att man förbinder sig till att aldrig bygga en fjärde bana.

Miljöfrågorna är alltså stora och nu ska detta stötas och blötas bland politikerna och jurister ska säga sitt bland alla de överklaganden som helt klart kommer att komma. Det lutar åt att man möjligen skulle kunna vara färdig runt 2029-30 om allt godtas utan för stora strider. Den som liksom jag skäms över sitt flygande och vill veta vad miljödebattörer säger kan fördjupa sig hos Aviation Environment Federation eller AirportWatch där man också kan läsa mer i största allmänhet.  Det bor 760 000 människor under Heathrows flygrutter och vem som helst som varit i västra London vet ju med vilken täthet planen till Heathrow kommer in och hur det ständigt låter. Faktum är att jag associerar just ljudet av inkommande jetmotorer till London rent automatiskt i hjärnan själv. Var jag än är i världen så ”låter det London” – även vid min balkong med inflygningen till Kastrup i synfältet.

Londons borgmästare Boris Johnson är inte glad. Han hade hellre sett en helt ny flygplats byggas ute vid Themsens mynning vilket har varit lite av hans älsklingsprojekt att driva men detta sa gruppen helt nej till.

Annonser

2 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Ja, vad ska man säga… Jag föredrar ju som sagt H men jag blir förvånad över att Boris Johnssons förslag helt förkastades – man kan undra varför eftersom det verkar vettigt men jag
    antar att det är kostnaden att bygga en helt ny flygplats med tanke på att det redan finns 5-6 st i området.

    Gilla

    1. Ja jag har inte hunnit lusläsa rapporten så här inför semestern men jag tror detsamma. För dyrt att anlägga helt nytt och för långt från infrastruktur till övriga landet.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

%d bloggare gillar detta: