Shakespeares hemstad

Shakespeares hemstad vet man ju är nedlusad med turister. Är det verkligen en stad värd att göra till sin bas och är den riktigt genuin i allt detta? Svar ja. Kanske skulle jag överväga någon annanstans under sommarmånaderna men då mest för att få plats på restauranger på kvällarna. Stämningen är på topp bland alla som kommer hit eftersom de flesta kommit för att se allt kring Shakespeare och det nästan är lite uppsluppet.

libr

Inte ditt vanliga stadsbibliotek…

Hur lokalbefolkningen känner sig vet jag faktiskt inte. Jag som bott i ännu en av Englands stora turiststäder, York, vet att det i så här små städer finns spänningar mellan turister och lokalbefolkning (och studenter i universitetsstäder) men i fallet York handlade det mycket om att det i grunden är en industristad och att turisterna bara ser det gulliga innanför murarna medan lokalbefolkningen blir av med jobben och ser hur allt bara blir lågbetalda turistjobb. I Stratford har detta aldrig varit fallet och dessutom tror jag att många som bor här är antingen inflyttade för att de gillar atmosfären eller har familj här sedan länge men påverkats av stämningen och allt intellektuellt kring Shakespeare och teatern. Rätta mig gärna om jag har fel ni som kan staden bättre.

hamlet

Hamlet – fåglarnas favorit

Som sagt är detta en jättemysig stad att göra till en bas för utflykter i trakten som är full av spännande saker att se men om man bara har en dag i Stratford så börjar man lämpligen med Shakespeares födelsehus så att man vet att man hinner se det och lite lugnare än under eftermiddagarna. Jag rekommenderar att man där eller på turistbyrån köper en biljett som ger inträde inte bara dit utan till ett antal av de övriga hus som associeras med honom (det finns olika kombinationer) för du vill säkert se åtminstone ett par av dem. Det finns också biljetter som inkluderar en tur med dubbeldäckare där du kan hoppa av och på vid de olika husen – väldigt bra om du bara är här för Shakespeare och har en dag på dig. Jag har redan skrivit om hans födelsehus (se länken ovan) så nu tänkte jag berätta om allt det andra.

jester

Narren strax bortom Shakespeares hus med sockeln full av citat

Vilket hus man väljer utöver födelsehuset varierar men själv hade jag Anne Hathaway’s Cottage som storfavorit och den som är trädgårdsintresserad bör definitivt ta sig hit. Shakespeares hustrus familjegård är enastående vacker och guiderna berättar levande inte så mycket om henne utan om hur livet i den här typen av hus kunde vara på 1500-talet. Du får också se möbler man vet att den store barden faktiskt rört vid vilket är lite roligt och vägen dit går förbi flera andra vackra hus på landet. Den som tar bussen runt kan också under sommarhalvåret besöka Shakespeares mors gård i pittoreska Wilmscote. Mary Arden’s Farm berättade jag lite kort om i inlägget Fem fina byar och här kan du som stannar några dagar unna dig en hel eftermiddag tycker jag. Byn är traktens galoppcentrum och Stratfords galoppbana kan du spendera både tid och pengar på om du gillar sådant.

hatha

Fantastiska Anne Hathaway’s Cottage

Tillbaka inne i Stratford är det härligt att bara strosa runt och ta in allt. Man kan börja vid High Street där man hittar Harvard House som ingår i Shakespearehusen mest för att det är ett gammalt vackert elisabetanskt hus. Grannhuset från 1400-talet med mängder av detaljer är en av stadens äldsta pubar Garrick men den lockar mer från utsidan än inne idag tycker jag som föredrar Dirty Duck. Själv älskar jag den gamla skolan King Edward VI School och huset bredvid som är ett gammalt fattighus där man än idag kan ansöka om bostad om man behöver och kommer från Stratford. De ligger där High Street övergått i Church Street som också den är full av vackra hus.

garr

Harvard House och The Garrick Inn

http://www.sjhotels.co.uk/stratford/

Falcon Hotel

books

Litterär stad

almscoll

Skola och fattighus sida vid sida

Fina byggnader är vad den gamla stadskärnan lockar med och längs Old Town kan Hall’s Croft vara ett av mina absoluta favorithus i England. John Hall var en vad det verkar inte särskilt trevlig läkare och gift med Shakespeares dotter Susanna men det du kommer hit för är själva huset och dess inredning. Nu är du nära Holy Trinity – kyrkan med Shakespeares grav – så det vore dumt att inte passa på att kika in. Det är en märklig känsla att besöka riktiga världskändisars gravar tycker jag och det här utgör inget undantag. Lite halvt overkligt. Från kyrkan kan du vandra tillbaka in mot centrum genom parken vid floden om du vill eller fortsätta att strosa runt i gamla staden och förundra dig över att människor bor här och har det som sin vardag. Nere vid floden ligger också Royal Shakespeare Company, denna världsberömda teater vars torn du kan besöka om du inte istället bokar bord i restaurangen med sin utsikt. Allra roligast är såklart att på förhand också boka teaterbiljetter. Alldeles bredvid den nya byggnaden ligger det som är kvar av den gamla teatern med fin fasad.

hall

Hall’s Croft

strathouse

Old Town

trinity

Holy Trinity med graven

Har du barn med dig eller tycker om en tur på floden så går det båtar här nerifrån och medan du väntar på avgång kan du titta på Shakespearestatyerna. Hamlet är nog min favorit men här finns flera från hans olika verk och inte minst en staty av honom själv tronandes ovan allt sammans. Jodå, nog är det han som gjort staden känd och många hus kanske inte blivit skyddade på samma sätt utan sin historia men staden är väl värd ett besök även för den som bara letar engelsk atmosfär i drivor. Jag kom hit och förväntade mig lite av ett Disneyland men blev glatt överraskad och återvänder gärna igen och igen för att hitta nya pärlor.

rsc

Världens mest kända teater?

 

 

 

 

4 kommentarer

  1. Det ser ut som en stad jag skulle trivas i, trots att jag inte är så inläst på Shakespeare. Har förvånansvärt inte hunnit dit ännu. Men skam den som ger sig!
    Tack för alla dina fina resetips 🙂

    Gilla

    1. Tack själv. 🙂 Det tog lång tid för mig också. Trodde att det skulle vara über-turistigt och jobbigt.

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Jag har inte heller besökt Stratford, har också haft en känsla av att det är lite ”Disneyland”.. Men det verkar ju vara en väldigt fin och intressant stad så nu har den åkt upp på ”måste se-listan”.. Tänk vad den listan växt sedan jag började följa din blogg!

    Gilla

    1. Hihi, då skulle du se min egen lista. 🙂 Ja Stratford i augusti är säkert lite småjobbigt men oj vilken sevärd stad det är.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

