Fem produkter jag saknar

Som jag skrev för ett tag sedan så finns det ju massor av brittisk mat i Sverige idag, vi kan se brittisk TV på FilmOn-appen och köpa både Barbourjackor och tekoppar så det står härliga till både i butiker och på nätet men det finns ju faktiskt saker vi ännu inte har fått hit och en del är sådant som kanske inte känns så självklart för många när de tänker på brittiska produkter men på min lista över det jag inte hittar i Sverige och saknar mycket hamnar följande:

1. Cheese and onion

Det spelar ingen roll om det är pasties, bakpotatis eller trekantsmackor – jag äter egentligen inget av detta längre utan det är fyllningen jag vill åt. Varför kan ingen i Sverige servera den där mumsigt gojsiga blandningen av kraftig cheddar och rå lök i tid och otid? Jag skulle bli stamkund direkt. Vi svenskar gillar ju dessutom ost och massor av smörgåsar i våra snabbmatställen är mer och mer anglosaxiska idag med BLT och sådant som inte fanns förr. Fram med ost och lök nu Pressbyrån!

Mmm...röran!  Foto: http://www.thekitchn.com/

Mmm…röran!
Foto: http://www.thekitchn.com/

2. Täcken och kuddar

Det kan tyckas udda men engelska sängtillbehör är fantastiska tycker jag. Jag kämpar verkligen för att hitta rätt oavsett om jag bor i Sverige eller Belgien men i England, där sover jag gott nästan var som helst med avlånga kuddar som varken är för mjuka eller för hårda. Täcken finns i tusen olika ”togs” (tjocklek) beroende på väder och är dessutom tunga nog att vara mysigt omfamnande och lätta nog att vara fluffiga. Inte undra på att Bed and breakfast blev en världssuccé.

3. Brittiskt skuret bacon

Jag har skrivit om detta förr eftersom jag blir så frustrerad över att det inte finns bacon i engelsk stil i Sverige. Faktum är att jag ibland får små utbrott vid bacondisken på ICA där de enda som gör någorlunda tjocklek är från Danmark och danskt fläsk bojkottar jag fullständigt (utom ibland just ovetandes på hotell i England – det är vanligare än man tror tyvärr). Dessa sarkastiska utbrott har det hänt att folk (oftast män) skrattar åt med medkänsla i blicken så jag vet att jag inte är ensam om att undra. Detta måste helt enkelt bli en storsäljare.

4. Dubbla grillvantar

Äntligen börjar de komma till Sverige, de där ugnsvantarna som egentligen inte är vantar utan mer som tjocka, långa grytlappar men där du stoppar händerna i varsin ände och lätt lyfter ut vad du har i ugnen. Fortfarande är de dock inte vidare vanliga men vår grilltrend på senare år verkar ha hjälpt att iallafall få hit dem så att man hittar dem i köksbutiker och näthandel. Det är ju hur smidigt som helst att kunna ta ut en långpanna utan att behöva undra om den lilla grytlapp man har i var hand kommer att ligga still och framför allt vara tjocka nog. Min här nedanför kommer från Steamer Trading.

DSC_0452

5. Double cream

En grädde som i Storbritannien har en fetthalt på åtminstone 48% kan man göra mycket gott med och dessutom snabbt. Snälla kan vi inte få den att njuta av härhemma också? Inte bara LCHF:are skulle jubla.

15 kommentarer

  1. Maria Nordvall Zekaj · · Svara

    Det är en fröjd att läsa din blogg:)
    Intressant, humoristisk och man kan hitta nästan allt man undrar över:)

    Gilla

    1. Åh, tack. Vill du läsa mer om något så skriv. 🙂

      Gilla

      1. Maria Nordvall Zekaj · ·

        Tack, det ska jag:)

        Liked by 1 person

  2. Helt enig! Cheese and onion trekantsmackor är det första jag äter när jag är i Storbrittannien. Brukar bunkra upp och ta med hem.
    Hur svårt kan det vara att göra en spdan röra egentligen? Kanske cheddarosten är hemligheten?

    Gilla

    1. Det är egentligen inte så svårt bara man har en bra cheddar men man vill ju ha den när man är på språng. Inne i sin snabbmatskultur. 😀

      Gilla

  3. flanellakan har jag köpt, hittade i Sverige, men testade i ett kallt engelskt sovrum… Vi har engelsk mataffär i Göteborg och jag köper konserverad grape (citrusfrukt) och låtsas att jag äter engelsk hotellfrukost.

    Gilla

    1. Ja flannell är ju rätt poppis i Sverige. Mysigt tycker jag. 🙂
      Vi har English Shop i Malmö också men det är mycket godis och bakmixer. Jag vill ju ha bra baaaaacon. 😀

      Gilla

  4. Carina Moody · · Svara

    Man kan köpa Back Bacon, Smoked Back Bacon, Streaky Bacon, Smoked Streaky Bacon, Proper Bacon (kotlettbacon) hos Taylors & Jones på Hantverkargatan i Stockholm. De har jättegod korv också – engelska recept, svenskt kött. Det blir ju lite långt att åka om man bor i södra Sverige förstås.

    Gilla

    1. Ja det blir ju det. Deras korvar går däremot att hitta på ett par ställen i Malmö men tillgängligheten på bacon är usel.
      För mig är det en principsak också. Scan sade sig göra bacon i engelsk stil. Då ska de göra det också!

      Gilla

  5. Double cream låter fantastiskt..!

    svar: Man kan ju alltid ta en av varje också 😉 Jo visst är de härliga! 🙂

    Liked by 1 person

  6. Har börjat med double cream i kaffet 🙂 Kan knappt dricka kaffe utan det nu hehe.

    Gilla

    1. Åh så kul att se dig här! 🙂 Började nästan undra om jag gjort något dumt för du har varit ovanligt tyst. På jobbet kör jag svart men hemma blir det vispgrädde – måste ju köpa dyr double i Danmark annars.

      Gilla

  7. Scan provade ju med vad dom kallade kotlett bacon och Oxford korvar men det var inte i närheten av den orginella varan. Saknar Unsmoked Bacon och hittar det inte i English Shop i Göteborg. Är det någon som vet var man kan köpa det?

    Gilla

    1. Usch ja, ett av mina tidiga inlägg handlar just om Scans bacon, haha. Jag fick ett presentkort på tio kronor av dem när jag skrev och undrade hur de tänkt. Jag tycker English Shop skulle satsa mindre på godis och mer på just bra bacon och sådant. Massor av godiset är ju dessutom amerikanskt och finns nu på ICA Maxi runt om I Sverige. Jag letar också unsmoked bacon…

      Gilla

    2. Du kan köpa bacon hos Taylor & Jones om du är i Stockholm men då får du ta med kylväska och kasta dig på tåget sedan (det är ju nära Centralen).

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

