Ziggy och kolgruvan

Abbey Road och The Beatles berömda skivomslag känner nog alla till vid det här laget men tänker ni på alla andra adresser i London som har med känd musik att göra?

David Bowie är vi många som gillar. Han föddes i Brixton 1947 och gick i skola Bromley innan han flyttade tillbaka in till London. Ett tag under en gruvarbetarstrejk i början av 70-talet hade han lust att ta reda på hur det skulle vara att bo i en kolgruva och målade inte bara sin lägenhet svart utan även sin TV och allehanda annat. Detta hände på 89 Oakley Street i Chelsea och det kanske känns fantastiskt att en musiker på den tiden kunde bo i Chelsea men det har alltid varit lite blandad befolkning här tidigare och det finns till och med en del kommunala lägenhetskomplex också (även om man 2015 undrar hur länge de får vara kvar).

The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Ett av Bowies mest kända album har ett omslag med en tegelbyggnad i kvällsljus och regn men det är bara de riktigt nördiga fansen som vet att detta är 23 Heddon Street bara ett stenkast från Piccadilly Circus. Den som tagit sina barn till Hamleys leksaksvaruhus hade kunnat korsa Regent Street och gått några få meter till in på en liten sidogata…

Ziggy_Stardust_plaque

Foto: Wikipedia

Bowie är också känd för att ha bott i en omgjord ambulans ett tag och den parkerade han utanför 9 Denmark Street vilket jag såååå önskar att jag hade vetat 1989 eftersom jag då gick i skolan på just denna lilla gata alldeles vid Charing Cross Road. Gatan var fullsmockad av gitarrbutiker och jag tänkte då bara att det var typiskt för London som har gator med allehanda teman – inte minst just Charing Cross Road är ju känd som bokhandlarnas gata. Senare lärde jag mig att Denmark Street alltså är så mycket mer. Här fanns Giaconda Café där man kunde hitta Bowie på jakt efter kontakter för här fanns en musikkultur som var känd över hela London och idag kämpar människor med näbbar och klor för att bevara Denmark Street åt eftervärlden eftersom marknadskrafter vill riva flera av de faktiskt riktigt gamla husen och ersätta dem med moderna lyxlägenheter på grund av läget mitt i West End. Inget om denna kamp hade jag vetat om det inte vore för min vän Andrew som är skådespelare (du kan se honom i de nyare Star Wars-filmerna) som jag lärde känna just under den här tiden när han var en bartender med skådespelardrömmar. Jag har tyvärr all anledning att återkomma till det här med att Londons bostadsmarknad förändras.

 

 

2 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Åh, Londonvibbar! På Denmark street ”huserar” förresten deckaren Cormoran Strike i Robert Galbraiths (J.K Rawlings) böcker ”Gökens rop” och ”Silkesmasken”.

    Gilla

    1. Oj det visste jag inte så det får jag spana in tack!

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

