Tre lejon och två magiker

Grattis lejoninnorna! Idag är jag trött efter att ha tittat på de engelska damernas match mot Norge i fotbolls VM i Kanada där de tog sig vidare och nu ska möta just värdnationen på lördag. Vi har tur som har ett lag till i familjen att heja på när det nu gick så dåligt för Sverige av alla möjliga skäl. Sverige har hunnits i kapp av andra nationer vilket är en jätterolig utveckling för damfotbollen, en del av våra spelare är inte så snabba som förr och andra är skadade och så tycker jag inte alltid att förbund och klubbar verkar samarbeta så bra i Sverige, jag som ändå följer damallsvenskan. Framför allt är jag dock väldigt undrande till den tystnad som har varit kring laget. Alla andra lag har sett glada och taggade ut kring matcherna medan svenskorna tyvärr mest sett sammanbitna ut så något har helt klart inte stämt. Inte en enda svensk spelare har heller haft några personliga Facebookhälsningar till fans. Då är det extra roligt att istället se leenden från Kirby och de andra i England och just Kirby har all anledning att le som får spela ett VM fast hon ”bara” spelar i Reading i ligan under den högsta hemma i England. Bara det att de vågar satsa på henne…och mål har hon fått göra.

Spänning framför TV:n.

Spänning framför TV:n.

Idag kan jag inte låta bli att reta mig lite på hur Aftonbladet tar upp att Daily Mail skriver om Piteås nya vulkanpizza som ful och Viktor Adolfsson lite sarkastiskt skriver att den inte duger i ”landet där man äter läckerheter som haggis, friterad Mars-kaka och vita bönor i tomatsås.” Har Adolfsson någonsin ätit haggis? Jag menar inte att alla älskar det men det är betydligt godare än man tror och många vet om att rätten finns men har aldrig provat. Dessutom är den väldigt lik pölsa och det är inte som att vi inte har underlig mat även i Sverige – hela västvärlden brukar förfäras över landet där man äter stinkande sill. ”Mars-kaka”? Det är väl inget bakverk! Dock retar jag mig precis lika mycket på att Daily Mail i sin tur skriver ”CHIPS” om pommesen i mitten av vulkanpizzan som om det vore extremt att äta det i Storbritannien där man har det till precis allt med andra kolhydrater. Det här med mat är verkligen känsligt och därmed intressant.

Har ni tittat på Wolf Hall nu? Vad tycker ni? Den har fått bra kritik hemma i England men också kommentarer om att allt inte är precis så rätt som man trodde. Jag får nog skriva mer om det när Sverige fått fler avsnitt så det inte blir en massa spoilers. Under tiden kan ni engagera er i att mejla SVT och be dem köpa in Jonathan Strange & Mr Norrell som jag kan säga hör till det allra bästa jag sett när det gäller brittiska TV-serier. På det viset håller de sig förhoppningsvis mer alerta om vad vi vill se i framtiden för just nu kommer den såklart inte gå att stoppa in i deras sedan länge planerade tablåer. Jag gillar alltså redan boken men serier kan ju lätt kringgå originalet när manusförfattare får fria tyglar. Här är det väldigt följsamt och härligt skådespeleri och just den magi man vill ha. I tråden hos SVT (där jag älskar den ironiska kommentaren av signaturen Karin i början) framgår genom magasinet Stream att CMore nu köpt in den men då måste du såklart ha streamingtjänsten (vilken i och för sig har specialerbjudande för nya kunder) medan SVT hade kunnat visa serien för våra licenspengar. Ni som strömmar mycket, vilken tjänst tycker ni har mest brittiskt förresten? Själv använder jag ju appen FilmOn men den kommer säkert inte att överleva i längden.

10 kommentarer

  1. Haggis är gott!

    Gilla

    1. Ja det är ju det. :D. Man får tycka annorlunda men så värst konstigt jämfört med svensk mat är det ju inte undantaget ”paketet”.

      Gilla

  2. Carina Moody · · Svara

    Just nu kollar jag Our girl på SVT1 på måndagar. Mycket bra serie. Andra avsnittet av sju har visats.

    Gilla

    1. Den om Afghanistan? Den har jag inte hunnit med. Borde kanske hitta tid alltså?

      Gilla

      1. Carina Moody · ·

        Ja, den är intressant. Bara två avsnitt än så länge, men jag gillar den.

        Gilla

  3. Åsa FM · · Svara

    Jag har sett första avsnittet av Wolf Hall och jag gillar den! Jag älskar den där känslan som kommer bara efter några minuter i en ny serie eller film när man känner att det här är något bra, kvalitet – ”dôm har kösta på” som vi säger i Hälsingland. Jag gillar ffa miljöerna och kostymerna men jag har ju ingen aning om det är rätt, om det är engelskt 1520-tal men det kanske är det som menas med ”kommentarer om att allt inte är så rätt som man trodde”….
    Ett och annat känt ansikte är ju med, jag blev full i skratt när jag såg Christopher Fairbank som Cromwells pappa – han får alltid den sortens roller..
    Och ”Barnmoskan i East End” (Jessica Raine) spelar Jane Rochford – tänk vad bra DEN serien skulle kunnat vara om man följt de underbara böckerna! Nu är den ett pekoral, folkets wannabe-femtiotal i ett gulligt färgglatt TV-East End där man inte ens pratar den cockney som författaren beskriver och förklarar så bra.
    Även jag ser Our girl och håller med Carina Moody om att också den är mycket bra, jag ser även Indian Summers men där är jag mer kluven.. det känns som man sett allt förut, i Juvelen i Kronan, En resa till Indien och någon mer som jag inte kommer ihåg namnet på.
    Till sist vill jag tillägga att jag också gillar haggis, påminner väldigt mycket om pölsa som sagt.

    Gilla

    1. Ja jag tycker också om Wolf Hall. Barnmorskan däremot känns inte så bra att jag fastnat. Det är alltså så att man ska hålla sig till bokens värld där. Just dialekter och geografi retar mig när det blir fel.

      Gilla

  4. Åsa FM · · Svara

    Ja, Jennifer Worths tre böcker (Call the Midwife, Shadows of the Workhouse och Farewell to the East End) kan jag verkligen rekommendera, jag tror att du som är intresserad av Docklands och det gamla East End skulle gilla dem.
    Jag läste en artikel på nätet i The Telegraph att Worths familj (hon avled själv 2011) anser att serien skulle ha stoppats efter förra säsongen eftersom den numera inte alls följer böckerna, det är manusförfattaren som skriver de nya avsnitten helt själv och de har absolut ingenting med JWs böcker att göra längre..
    T o m huvudpersonen, barnmorskan själv, Jenny Lee (= JW) fasas ut i denna säsong eftersom skådespelerskan Jessica Raine har hoppat av.

    Gilla

    1. Hm…fast tja, vad ska de göra när hon hoppar av om de inte vill byta skådis – fast det är frustrerande när familjer inte tycker det är roligt med manusförfattarnas egna tolkningar i evighet. Jag får nog ta en titt på de där böckerna men först är det Yorkshireserien. 😀

      Gilla

  5. Åsa FM · · Svara

    🙂

    Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

