Tudor-TV och flera brittiska byar

Teve har stor genomslagskraft. I söndags var det dags för Antikrundan som vanligt och jag tittar inte alltid men just nu var de i norra Devon som är ett av mina favoritområden. Plötsligt började de prata clotted cream och jag sa till min man att ”åh, så bra – nu hittar nog nya besökare mig genom att söka på det”. Mycket riktigt hade jag under resten av kvällen och in på måndagen flera som sökt på ”göra clotted cream”. Hoppas att ni provar receptet och att ni gillar bloggen.

Antikrundan var på Hartland Abbey  Foto: Greenshed

Antikrundan var på Hartland Abbey  Foto: Greenshed

Apropå söndagsteve så är det nu äntligen dags för Wolf Hall att dyka upp i rutan. Klockan 21.45 i SVT1 bär det av på en resa in i Tudors värld för alla som inte redan tjuvkikat.

Minns ni när jag skrev om att komedieserien Helt hysteriskt ska bli film? Nu skriver Radio Times att Edinas dotter Saffy kommer att ha en kaxig tonårsdotter. Man letar i dagarna efter en trettonårig tjej för rollen och inspelningarna kommer att starta i oktober efter vissa förseningar. Det här ger ju onekligen en ny vinkel på det hela – jag gillade alltid ordningssamma Saffy.

Midsommardagen brukar jag känna mig lite småseg så vad passar bättre än lite TV. Har du inte redan laddat ner appen FilmOn och kanske till och med kopplat den till din TV så kanske du faktiskt bestämmer dig för det om jag säger att du då klockan 21.00 svensk tid på Channel 4 kan se första delen av tre i serien ”Penelope Keith’s Hidden Villages” som är just vad titeln säger. Den kända skådespelerskan Penelope Keith som själv bott på landet stora delar av sitt liv reser runt bland små brittiska byar och och upplever deras för- och nackdelar. Häng med henne till Little Snoring i East Anglia till att börja med. Tusan vet om jag inte måste dit bara för namnet jag som kan snarka rätt bra ibland. Jag som kulturgeograf får aldrig nog av den här typen av serier där kända britter visar sitt land och lagar mat eller bara pratar med lokalbefolkningen.

Foto: Evelyn Simak

Foto: Evelyn Simak

2 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Ja Wolf Hall ser jag fram mot och jag ska även försöka hitta Penelope Keith`s Hidden Villages – hon är en favorit sedan många år tillbaka.

    Gilla

    1. Hon är urtypen för engelsk tycker jag så det kan nog bli en rolig serie.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

