Sorgligheter och maneter

Det är mycket nu i början av juni. Förra veckan var det ju skotsk afton och den följdes av en kväll i goda vänners lag på torsdagen och studentskiva på fredagen. Helgen pustade jag ut med vit sangria på balkongen när nu värmen äntligen ville dyka upp och den nya veckan har idag kört igång hektiskt värre eftersom en kollega flyttat och jag arrangerar ett stort möte med sjuttio deltagare i slutet av nästa vecka. Ikväll spelar Sverige sin första VM-match i Kanada som jag hoppas går vår väg och jag ser fram emot att se flera av våra spelare från Malmö så idag ska jag fatta mig kort.

I allt snurr hinner jag alltid med att läsa nyheter för sådan är jag och jag lider med de fyra ungdomar som skadats svårt i kraschen på nöjesfältet Alton Towers där en av storattraktionernas vagnar rände rakt in i en stillastående vagn mitt under färd. En av de inblandade tjejerna har fått amputera ena benet, en kille har krossat båda knäna och ytterligare en tjej är dansare och skulle gå igenom ”life changing surgery” så det är verkligen hemskt. Jag hoppas så att de orkar igenom allt och läker så bra de kan och rubriken på mitt eget inlägg från parken långt tidigare känns läskigt otäck nu. Vi kommer få höra mycket mer om detta eftersom parken höll stängt i flera dagar efteråt och familjerna lovats hjälp men också själva har kontaktat jurister.

Dags för gladare nyheter. Mina inlägg delas alltid på mitt Twitterkonto där jag ibland också delar annat intressant jag hittar och idag blev jag glatt överraskad av att författaren själv gillade lördagens inlägg På bättringsvägen. Det är just den där direkta kontakten jag älskar med Twitter där jag flera vinterkvällar diskuterat Downton Abbey med Johanna Koljonen och Kristin Lundell och mycket annat skoj.

Lungmaneten är vanlig längs Storbritanniens kuster och jag har själv tagit foton av strandade exemplar i sanden uppe i Skottland. Nu har strömmarna varit perfekta för att ta in stora mängder plankton till Sydvästra England så kusterna i framför allt Dorset men även södra Devon och Cornwall har formligen invaderats av maneter de senaste veckorna! De är inte livsfarliga men bränns rejält och den som inte ens tycker om våra mesiga svenska maneter ska sluta titta nu för här kommer en nytagen film från Dorset som också har ett meddelande om all plast vi omger oss med utan att blinka. I Sverige är påsarna av något bättre sammansättning och vi har dem till sopor också men kan ändå dra ner rejält på användandet. I Storbritannien och på andra ställen är det mycket värre och sköldpaddor äter ofta plastpåsar i tron att det är favoritfödan maneter.

 

 

2 kommentarer

  1. Plast i haven är ett otyg som förstör så mycket att man kan bli mörkrädd för mindre!

    Gilla

    1. Usch ja. En tjugoåring verkar ha uppfunnit ett sätt att städa upp nyligen. Hoppas det fungerar medan vi avvecklar mer plast.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

