Golf och god mat i Skottland

Golf i Skottland? Igår var jag på Malmös skotska pub DrumBar dit Visit Scotland bjudit mig för att nätverka och få veta mer om vad som händer inom golfturism i samband med Nordea Masters som spelas i Bara. Det blev en fantastiskt lärorik afton där jag såklart fick veta mer om golf men också om hur de skotska regioner som deltog ser på sig själva och så fick jag träffa inte bara golfrepresentanter utan också svenska researrangörer som Scandorama/Ölvemarks och Winberg Travel som arrangerar en trädgårdsresa till bland annat Nordirland från sin bas i Eslöv.

Obligatorisk

Obligatorisk

Ines Krieghofer och Maggie Anderson på skotska turistbyrån lotsade mig vant mellan de olika golfdistriktens representanter så att jag skulle hinna prata med alla. Dessa representerade Fife, Carnoustie, East Lothian och Gleneagles – alla kända golfdestinationer till och med för oss icke golfare. Nu när dottern börjar växa upp och klara sig på egen hand har jag faktiskt börjat fundera på att lära mig att spela golf. Jag är gammal hästmänniska och gillar utomhuslivet och tror att det vore något för mig eftersom jag redan är bra på puttar. Jag hade alltså inte tråkigt en sekund även när samtalen handlade om golf men passade också på att ställa egna frågor om vad annat de hade att erbjuda som destinationer för den som vill ta med en icke golfande familj. Det gladde mig mycket hur samtliga ganska omgående gled in på det fina utbudet av lokal mat och det gladde mig ännu mer att tjuvlyssna på hur de svenska researrangörerna berättade för skottarna hur just stopp på gårdar med lokala produkter betyder mycket för deras resenärer. Brittisk mat är ju just min grej!

Min favoritbroschyr för kvällen

Min favoritbroschyr för kvällen

Kvällen inleddes med nätverkandet och de av oss som ville kunde delta i en tävling där det gällde att skriva ner så många golfbanor som möjligt under varje region men man fick också gärna skriva helt andra saker man kände till om regionerna. Det sistnämnda blev så klart vad jag satsade på även om jag klämde in en och annan känd golfbana och jag undrar vad de tänkte när de rättade det hela och hittade ”Dundee United” bland mina svar – är man fotbollsmamma och dessutom uppvuxen i anglofila fotbollsstaden Göteborg så är man. Jag hade skrivit tillräckligt mycket för att vinna ett pris och det var inte dumt alls utan bestod bland annat av en fin Ryder Cup-slips i en blå ton som matchar min mans ögon perfekt samtidigt som den har detaljer i svenska färger. Den stora golftävlingen Ryder Cup startade i Gleneagles som också arrangerade tävlingen 2014. Ytterligare ett av priserna var ett Ipadfodral från Harris Tweed som var jättefint och det säger jag inte bara för att jag älskar Harris Tweed och saknar den kavaj därifrån som jag hade på gymnasiet utan det är verkligen elegant.

Goodie bag och fina priser

Goodie bag och fina priser

DSC_0412

Man blir hungrig av att nätverka. DrumBar är känt för sin haggis och här hade de åstadkommit de sötaste små haggiscanapéer du kan tänka dig! Minipotatisar fyllda med en klick haggis och kålrotmoset ”neeps” gjorde att detta nog var det sötaste jag sett i mingelväg och gott dessutom. Här fanns också skotska laxsnittar och annat och det bjöds på både vin, öl och såklart whisky till säckpipsspelandet. Mig behöver man ju aldrig övertala att resa till Storbritannien men just nu är jag fantastiskt sugen på flera ställen jag lärt känna bättre. En tur till Fife med St Andrews har jag planerat ett tag men Gleneagles som jag bara passerat med tåg för en väldans massa år sedan på väg till Inverness har visat sig vara mer än jag trodde. För mig har det alltid varit klassisk golf och ridning men nuförtiden lockar kända Gleneagles Hotel även med vad som låter som ett riktigt bra spa och med en restaurang med hela två stjärnor i Michelin. På frågan hur långt i förväg man behöver boka bord blev svaret två-tre månader en fredag eller lördag men inte alls så länge en vardagskväll.

Mini haggis

Mini haggis

Den som tagit tåg just förbi Gleneagles har säkert sett bergen Cairngorms runt Aviemore med Storbritanniens enda större skidområde. Här har jag just lärt mig att det finns flera golfbanor inne i nationalparken och däribland en ny som ligger delvis i en skog och skänker speciell stämning till den som vill spela i lugn miljö. Det här fick jag höra av representanten för Fife Golf som bor över gränsen in i Perthshire och spelar i båda distrikten men han var också den som berättade att icke golfspelare gärna kommer för att vandra längs Fife Coastal Path som jag inte hört talas om tidigare men som är en del av vandringslederna runt Nordsjön. Golfspelarna själva spelar såklart med vördnad på banorna i klassiska St Andrews och här har jag lärt mig att även vanliga dödliga kan få tid på The Old Course om de väljer en stillsam vinterdag. Fascinerande att få veta var också vilka rabatter som ges studenter i St Andrews till de sju golfbanorna i kommunen. Skottland är verkligen inte som England och Sverige utan här ska golf kunna spelas av alla även om Sven Tumba underlättat en del härhemma.

Övning ger färdighet

Övning ger färdighet

Angusregionen som säljer golf under namnet Carnoustie Country lockade utöver golfen med en massa skotsk historia inte minst Arbroath känt för sin deklaration och Glamis Castle där drottningmodern växte upp. Här fick jag också lära mig att kuststräckan inte alls har Aberdeens granit utan tvärtom är utsatt för erosion precis som i Yorkshire och att om vinden ligger på rakt från Nordsjön så kan de under en vinterstorm tappa två meter av en av sina kustnära golfbanor på en natt! Naturligtvis fanns här också mer mat för det räcker med att du besökt London eller för den delen en svensk köttrestaurang så har du hört talas om Angusbiff. Både här och i Fife dräller det såklart av bra fisk också och det gör det även nere i East Lothian med kända banor som Musselburgh och Muirfield och närheten till Edinburgh. Varje gång jag åkt mellan York och Edinburgh har jag tänkt att jag borde kika mer på kuststräckan alldeles innan tåget vänder inåt mot Edinburgh och med det bemötande jag fick härifrån och de tips på både fågelskådning och fine dining man kan ägna sig åt så får jag nog skärpa till mig och faktiskt göra något av den där tanken.

 

6 kommentarer

  1. jag älskar haggis!

    Gilla

    1. Ja det är gott.

      Gilla

  2. (sonen håller på att lära sig spela säckpipa)

    Gilla

    1. Kul. Jag hade en klasskompis i Göteborg som spelade. Satt i brittiska turistbyråns ballong på TUR-mässan och spelade med Nick Borgen i We are all the winners.

      Gilla

  3. Yvonne · · Svara

    Skottland är så vackert. SAS kommer från den 26 oktober att flyga från Stanstead i England till Göteborg.

    Gilla

    1. Skottland är fantastiskt.
      Synd att göteborgarna inte längre kan flyga till Heathrow i samband med den nyheten tycker jag. Undrar vad businessfolket tycker om att trängas med Ryanairpassagerare och snorkig säkerhetspersonal.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

