Leta jobb i England och övriga Storbritannien

Var finns det jobb i Storbritannien? Det är några av er som hittar hit genom sökord om arbetsmarknaden och idag har jobbportalen Adzuna (riktigt användbar) kommit med en lista på de större orter där det finns färre jobb än på andra håll liksom var det finns flest. Listan är baserad på dess egna siffror over arbeten och glädjande är att antalet lediga jobb stigit en hel del. Om du klickar in dig så kan du läsa mer om regioner och typ av arbetssektor.

Inte helt förvånande är det till en början en lista som nästan helt visar just den berömda skillnaden mellan Nord- och Sydengland. Jag vet att några av er är trötta på ”The North-South Divide” som denna splittring kallas vilken också ibland visas genom misstro mot varandra och sarkastiska skämt men det finns en bakgrund utöver den historiska från vikingatiden och den stavas arbetsmarknad. I norr finns många av Englands stora industriregioner vilka drabbats hårt av nedläggningar och här finns inte lika många jobb för de som inte kunnat utbilda sig efter dessa. I det mer välmående söder ligger istället städer med en stor servicemarknad. Wales har inte så många storstäder men tvåan Swansea har kommit med på listan och även där ligger det nära till hands att tänka på nedlagda gruvdistrikt och minskad aktivitet i hamnen där det gamla docklandskapet nu gentrifierats och fått namnet Swansea Waterfront…

Jag vet att de flesta svenskar som vill flytta till Storbritannien vill just till huvudstaden men om du nu inte vill just till London så ser listan enligt Adzuna ut så här för värsta städerna/stadsregionerna att hitta jobb i:

  1. Sunderland
  2. Hull
  3. Bradford
  4. Rochdale
  5. The Wirral (sydost om Liverpool)
  6. Wolverhampton
  7. Middlesbrough
  8. Belfast
  9. Swansea
  10. Salford (ihopväxt med Manchester)
Wolverhampton    Foto: Wikipedia

Wolverhampton
Foto: Wikipedia

Är det någon av er som funderat på dessa städer? Jag har själv tidigare skrivit att det finns något jag gillar med Bradford och flera av de här ställena är nära oerhört vacker natur. Hull (inlägg kommer) beskrivs ofta som Englands fattigaste storstad och jag vet områden jag inte skulle gå i på kvällarna men det kan man ju säga om diverse storstäder runt om i Europa och Hull känns ändå OK för mig. Wolverhampton har nära till Birmingham så det förvånar mig att den är med på listan faktiskt. Det är en stad med en matta av småindustrier längs miltals kanaler men också med stora skogar västerut. Swansea har några av Storbritanniens vackraste stränder på spottavstånd.

Min kommentar till dig som letar jobb när jag ser den här listan är att du visserligen inte har samma lön som du skulle ha i London, långt därifrån men att du istället har en betydligt billigare hyra i de här städerna även om just Salford med sitt mediauniversitet och sin närhet till Manchester nog kan vara ett undantag. Inte alldeles värt att ge upp dem alltså, trots dystrare utsikter.

Listan på de tio enklaste att hitta jobb i ser ut som följer:

  1. Cambridge
  2. Guildford
  3. Reading
  4. Oxford
  5. Winchester
  6. Exeter
  7. Bristol
  8. Manchester
  9. Milton Keynes
  10. Chelmsford

 

Exeters katedral Foto: Wikipedia

Exeters katedral
Foto: Wikipedia

Här har vi framför allt Chelmsford, Milton Keynes och universitetsstaden Guildford med bra pendelmöjligheter till London som dessa städers företag kan serva men det är egentligen bara Manchester och Exeter och möjligen Bristol som jag skulle säga är på längre avstånd så de flesta kan dra fördel av huvudstaden och av välutbildad arbetskraft.

Cambridge har galet höga hotellpriser så jag kan utan att titta tänka mig vad hyrorna ligger på och att det är dyrt att köpa hus och svårt att hitta något ledigt. Oxford är av någon anledning inte riktigt lika dyr. Så mycket större är staden inte men tillräckligt för att vara lite livligare om det kan ha med saken att göra. Där skulle jag absolut kunna bo och likaså i underbara Winchester och jo, faktiskt också i Reading. Redan i mitt inlägg därifrån skrev jag om hur det känns så nära till allt därifrån och det är en stor service-stad med ett antal företag jag faktiskt sneglat på när jag funderat på att flytta på mig igen.

Det både gläder och förvånar mig att Exeter finns med på listan. Dubbelt så stora Plymouth en bit västerut är den enda andra större staden i Sydvästra England som annars är väldigt lantligt när du väl har lämnat Bristol. Både Exeter och Plymouth har universitet men jag tror Exeter har en stor fördel av att ha närmare till London med snabbtåg från Paddington på dryga två timmar medan du får lägga till en hel timme till Plymouth där tåget snirklar sig längs den vackra kustbanan vid Dawlish. Längre västerut finns alltså inga storstäder alls och de jobb som finns är mest inom sjukvård och turism med några av Englands lägsta loner.

Flera av er letar säkert jobb i Edinburgh och andra fina skotska städer och de verkar ha hamnat i mellanläget på den här listan. Själv var jag på intervju i just Edinburgh en gång och då på ett callcenter där det behövdes svensktalande men det var inte min grej och det blev ett helt annat jobb i Bryssel istället.

 

10 kommentarer

  1. Kul tips!
    (jag funderade på att testa vara airPair, men tyckte det var inte klokt när jag skulle få egna barnbarn…)

    Gilla

    1. Hihi, det finns de som vill ha extramormor.

      Gilla

  2. Vilken gedigen lista du satt upp! Som tur är är jag mer eller mindre pensionär, men förstår unga som vill komma hit och prova på!
    Myckt intressant läsning om Salisbury!
    Ha det bra!

    Gilla

    1. Tack detsamma!
      Salisbury är otroligt sevärt.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    Hej! tack för en underbar blogg. Vet du något om volontärsarbeten för en som vill passa på att träna upp sin engelska, gärna i trakterna Yorkshire?

    Gilla

    1. Tack och välkommen!
      Hur länge tänker du dig och mer fysiskt eller administrativt?

      Gilla

      1. Ingmarie · ·

        ca 5-6 mån. Jag har sedan många år ett arbete inom offentlig sektor/myndighet som med tiden har pålagts alltmer administration. Jag är ute efter en paus i vardagslunken och att i så fall söka tjänstledigt. Jag tycker att min engelska är för ringrostig för att våga ge mig på administrativt arb. Skulle bli mer paus med fysiskt arbete, kanske något inom socialt arbete…

        Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    vet du kanske om det finns någon verksamhet här i Sverige som förmedlar volontärsarbeten ?

    Gilla

    1. Jag kan tänka mig att ursprungligen brittiska organisationer som nu finns i Sverige kan gå att kontakta men säker är jag inte. Oxfam är en sådan.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

