Englands högsta kyrkspira

En av Englands mest kända katedraler är den i Salisbury som har det officiella namnet Cathedral Church of the Blessed Virgin Mary och redan när jag skrev om staden lovade jag ju att presentera den lite bättre. Allra mest berömd är den kanske för att ha Storbritanniens högsta kyrkspira – imponerande 123 meter hög och för att ha målats av konstnären Constable och faktum är att miljön nog inte ändrats så värst sedan han var här.

salicath

Constables målning från 1825

Constables målning från 1825

Det finns äldre katedraler i England men som jag också berättat tidigare så hette staden tidigare Sarum och låg på platsen du kan besöka idag med namnet Old Sarum. Där fanns den första katedralen vilket du kan se spår av idag men runt 1220 flyttade man hela staden och om detta kan du läsa om du klickar på länken ovan. En katedral skulle naturligtvis finnas även i den nya staden och började byggas omgående på mark som tillhörde biskop Poore så honom kan du se som skulptur i katedralen, med en modell av den i handen. Huvuddelen av det du ser idag är byggt 1220-1258 vilket ju känns ganska gammalt det också trots allt men man har fått bygga fler strävpelare och takbågar genom tiderna för att hålla den där spiran uppe och är du intresserad av arkitektur så kan du se hur det nästan sviktar där nedanför.

front

Något av det första du ser när du kommer in är vad som kallas världens äldsta ännu fungerande klocka. Om det är helt sant vet jag inte och jag har sett en del gamla runt om i Europa men den är från 1386 så varför inte. Imponerande är den hur som helst och här stod jag länge och bara studerade den fast jag egentligen inte är så jätteroad av mekanik för det är något nästan meditativt med den där klockan. Inte långt därifrån fastnade jag för kyrkobänkarnas sniderier som är makalösa och rent utsmyckningsmässigt är Salisbury nästan min favoritkatedral just på grund av alla dessa underbara och överraskande detaljer.

Fascinerande klocka

Fascinerande klocka

syrsa

Kung Johan utan land som är den svenska titeln på Richard Lejonhjärtas bror skrev 1215 under fördraget Magna Carta som gav fler rättigheter och skattelättnader till adel och präster än tidigare och idag finns det fyra kopior kvar av fördraget från denna tid. Ett av dem finns just här i katedralens kapitelhus som imponerar mer än andra i landet och som också har annan spännande gammal litteratur för den som är riktigt intresserad av engelsk historia medan väggarna är fulla vackra friser från bland annat Första moseboken. Det råder fotoförbud där och sådant respekterar jag oftast eftersom det skyddar kulturskatter. Katedralens butik har foton att köpa och även om man kan tycka att det är onödigt så ska man komma ihåg att de här stora engelska katedralerna finansieras av bland annat just donationer och souvenirförsäljning trots att de kostar otroliga summor att underhålla.

Apropå kung John så ligger hans halvbror, Henry II:s oäkte son William Longespée, Earl av Salisbury begravd här också så den som älskar 1200-talet ska definitivt ta sig hit. Jag som mest snöat in på Richard III och vet att hertigen av Buckingham avrättats i Salisbury stirrar ilsket på Lord Cheneys grav. Han var med Henry Tudor på slagfältet i Bosworth och alltså på helt fel sida för mig men här ligger han och man undrar om han är släkt med den amerikanske politiken och tänker att det inte skulle förvåna.

grave

Longespée

Cheneys grav

Cheneys grav

Om ni läst mitt inlägg om katedralen i Lincoln så vet ni att jag älskar klostergångar och här är de större än i någon annan engelsk katedral. Det är riktigt speciellt att gå runt i dem och jag kände mig nästan som om jag vore i Italien stämningsmässigt. Salisbury har en unik atmosfär eftersom katedralkvarteret är ovanligt fridfullt för att ligga mitt i centrum.

cloisters

arches

Trots allt fint som finns att se i kyrkan är den nästan lika makalös att se på håll och inte minst just från The Watermeadows. Det känns som om du lämnat modern tid och står bland fåren ute på landet och tittar in på en liten stad som just fått en storslagen katedral och Svärdet och spiran är inte långt borta i tankarna.

sheep

swans

2 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Har bara sett den på håll men tanken är att besöka både den och staden..
    Jag måste bara få säga att jag SÅ imponerad över hur mycket tid du lägger ner på bloggandet! Det kommer ofta nya inlägg och de är välgjorda, välskrivna och alltid med foton eller länkar eller båda delarna.

    Gilla

    1. Ja gör det!

      Tack så hemskt mycket. 🙂 Ja det tar en del tid och ibland känner jag inte att de är så välgjorda som de kunde ha varit ändå och speciellt inte att fotokvaliteten är så jättehög om jag använder gamla bilder från förr eller något halvkasst bara för att visa en grej men jag kör på ändå i de fallen för att jag har något att berätta. Ska bara hitta mer tid att lära mig mer om layout och att twittra ordentligt, haha.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

