Möt mig i gamla stan

Man kan kanske tro att jag varit överallt åtminstone i England när man läser bloggen men ni som liksom jag spenderat mycket tid i landet ser ju snabbt på bloggetiketterna att det inte är så. Stora delar av gränsen mot Wales liksom East Anglia saknas framförallt och en titt i The Telegraph visar definitivt att det finns resmål kvar att upptäcka även för mig.

Tidningen har listat kungadömets tio äldsta städer och ett par av dem förvånade mig att se på en sådan lista. Det visade sig att jag bara varit i hälften och att det bara är en jag varit i riktigt länge och flera gånger. Städerna som finns med behöver inte nödvändigtvis vara de allra äldsta men är de vars ålder går att dokumentera.

När jag en gång var på Hultsfredsfestivalen så var bland annat Van Morrison där och just han sjunger om Carrickfergus vars ålder man inte riktigt vet men den lilla nordirländska staden är från minst 1167. Jag blir mer och mer sugen på Nordirland och nu frestar även denna ort med sitt fina slott som ni ser om ni klickar på länken ovan.

Staden Selby ligger bara ett par mil söder om York så här har jag varit.  Den tronar ovanpå ett av Europas största kolfält vars kraftverk vi såg borta i fjärran från vindsrummet i vårt hus i York. Idag importeras mer kol än hämtas under marken i Yorkshire och staden med sin fina klosterkyrka med anor från 1070-talet är därför ganska sömnig och väl värd ett promenadstopp om du till exempel är på väg mellan York och Hull.

DSCN3071

Selby Abbey

Lowestoft i Suffolk är en gammal vikingastad som på 1800-talet blev hamnstad och hade bara den där sabla färjan fortsatt gå mellan Esbjerg och Harwich så är sannolikheten större att jag hade hittat hit snabbare men nyfiken blir jag onekligen för vem hade trott att staden var så gammal.

Redan på 500-talet började Whitby i Yorkshire sin historia under andra gamla namn och det här är en av mina absoluta favoritstäder i hela Storbritannien så den rekommenderar jag er alla att besöka om ni inte redan gjort det. Kapten Cook, Dracula, Sankt Hildas klosterruin och några av de bästa fish & chip-ställena i hela landet. Vad mer kan man vilja ha?

Favoritvyn i Whitby

Favoritvyn i Whitby

Suffolk fortsätter att fascinera och nu är det en storstad i dessa sammanhang i form av Ipswich som hamnat på listan. Staden de flesta av oss svenskar nog förknippar med fotbollsresultat på lördagarna och som jag själv bara bytt tåg i på väg mellan just Harwich och Peterborough visar sig ha en historia från 600-talet och slåss med Colchester om titeln ”Englands äldsta stad”.

Colchester är staden som håller den åtråvärda titeln som äldst och nämnts med namn redan år 77 vilket ju får sägas vara imponerande. Här vill jag spendera betydligt mer tid än jag gjort och se alla romarminnen och ta en ordentligare titt på slottet. Minns ni mitt inlägg om TV-serien Efter Stonehenge – Storbritanniens historia? Där hamnar staden i fokus just för sin romerska kapplöpningsbana och annat.

Wales har fått med Carmarthen i söder på listan och den räknas som landets äldsta stad. Även här fanns romare och en av Storbritanniens sju amfiteatrar. Det sägs också vara i en grotta utanför staden som Merlin föddes.

Många turister vill ju se Oxford men inte alls långt därifrån ligger Abingdon där man vet att det iallafall bott människor sedan år 4000 före Kristus. Den gamla handelsstaden ligger vid Themsen och har också den en Abbey.

Thatcham i Berkshire är heller ingen stor turistdestination idag och ändå finns spår av bofasta sedan 7700 före Kristus! The Telegraph berättar att staden förlorade många i pesten under medeltiden men det måste ju vara annat i dess utveckling som gjort att den idag är ganska bortglömd. Den ligger i skuggan av Newbury som jag alltid passerar med tåget till Cornwall och som jag tänkt upptäcka en dag inte bara för den stora galoppbanan. Tänk att jag aldrig vetat allt det här om grannstaden när jag susat förbi dess lilla sömniga station.

I Amesbury har jag strosat runt lite snabbt eftersom man byter buss här om man åker mellan Salisbury och Avebury. Jag minns att jag tänkte att det vore mysigt att bo där och med det läget är det ju knappast förvånande att staden med sina 10 000 invånare är gammal. Överallt i trakten finns lämningar som må vara mindre än just Stonehenge men som är flera tusen år äldre. Det här är staden som forskare nu är inne på att bevisa är Storbritanniens äldsta.

Amesbury

Gammaldags Amesbury

6 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Jag har bara varit i tre… Whitby, Amesbury och Carmarthen.

    Gilla

    1. Ja jag inser att Carmarthen är mer än jag trodde. Vad tyckte du?

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    En fin gammal stad om jag minns rätt men vi var där över dagen bara, det är några år sedan nu – det var jag som ville dit, åkte lokalbuss från Swansea och det är enda gången jag hört människor prata gaeliska med varandra. Det finns en romersk amfiteater och en slottsruin, jag ville dit eftersom det ska vara Merlins födelseplats, nåja – utanför sta´n i en grotta.. men jag lyckades inte lista ut var..

    Gilla

    1. Ja det där med Merlin lockar ju. Han är överexploaterad i Tintagel.

      Gilla

  3. Åsa FM · · Svara

    Jag har hört det..Ja – tänk om man någon gång skulle få veta om han och ”Arthur” verkligen funnits och vilka de egentligen var.. Jag har läst Mary Stewarts böcker från 60/70-talet: The Crystal Cave, The Hollow Hills, the Wicked Day och The Last Enchantment, har tänkt läsa om dem ända sedan jag var i Carmarthen men det har inte blivit av än (jag har dem själv).. Jag köpte även Helen Hollicks Arthurstrilogi: The Kingmaking, Pendragons Banner och Shadow of the King för ngt år sedan men de har jag heller inte läst än.
    Jag såg ingenting om Merlin när jag var i C, jag trodde det skulle vara deras stora grej… Hade inte försökt kolla upp var grottan var i förväg för jag trodde att det var nog det mest skyltade där, frågade ett par stycken på sta´n men de visste ingenting.
    Jag skrev att de talade gaeliska på bussen men jag menade naturligtvis kymriska..

    Gilla

    1. Ja jag förstod vilket språk du menade. Jag har bara läst en Mary Stewart men minns inte titeln för det var på den tiden jag läste engelskt på svenska på grund av pris och tillgänglighet och idag har jag rensat ut en massa sådant. Minns att den var jättebra.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

