Personligt boende i historisk småstad

Du vet väl att du gärna får gästblogga om dina smultronställen om du inte vill ha dem för dig själv? En av mina trogna läsare är skärgårdsbon Christel som idag ska visa sina bilder och berätta för oss om en Bed & Breakfast norr om London som är ett ypperligt alternativ för den som inte vill bo inne i den hektiska storstaden utan se mer av det genuint engelska men ändå enkelt kunna ta sig in till storstadens alla förlustelser om andan faller på. Häng med till Hertfordshire:

chair

Jag har blivit tillfrågad om jag vill gästblogga om mitt favorit-B&B i Storbritannien. Det känns roligt och självklart tackar man ja till en sådan fråga. Jag gillar att resa, även om det blir alltför sällan då jag och min man driver en gård med dikor och är beroende av att en av oss stannar hemma eller att vi reser max en vecka mitt i sommaren mellan grässkörd och installning. Jag har sedan jag var liten haft en förkärlek för Storbritannien, grunden till denna kärlek lades säkert då jag läste Fem-böckerna av Enid Blyton och följde de spännande äventyren och fastnade för beskrivningarna av omgivningar och maträtter.  Att följa bloggen Bara brittiskt är att frossa i Storbritannien utan att resa dit och jag läser alla inlägg med glädje. Varsågoda, här kommer mitt bidrag:

Mitt smultronställe ligger i St Albans som är en mysig liten stad som man når med tåg från centrala London på ca 20 minuter.  Jag och min familj upptäckte St Albans i och med att en av våra döttrar hamnade här som au pair. Hon ville till London, som så många andra svenska ungdomar vill, och efter att ha hittat ”rätt” familj, släppte hon på kraven på att bo i London och valde istället att bo lite utanför men ändå med London lättillgängligt.

stalbans

Katedralen i St Albans

Ett au pair-år blev två, dottern har varit otroligt nöjd med sin familj och St Albans, och det har inneburit att vi i familjen har varit och besökt henne ett antal gånger. Inför första besöket surfade jag omkring på bokningssajter och TripAdvisor för att välja boende. Vi i familjen gillar att bo på B&B, har testat det tidigare i Storbritannien och i Kanada, och ganska snart framstod ett alternativ som det rätta: Fleuchary House @ No. 29. Höga betyg på TripAdvisor och recensioner som lovordade stället, ja valet kunde knappast bli något annat.

Och vi har inte blivit besvikna. Linda, vår värdinna, är en energisk och social person. Från allra första mailkontakten känner man att hon är mån om oss som bokar. Hon ger tips och svarar outtröttligt på frågor (ibland kan det ta en dag innan svar kommer, men det kommer) och när resan är nära förestående berättar hon ofta om hur vädret ser ut att bli och ger lite råd om vad man bör packa för kläder.

Väl på plats (vi flyger till Stansted, buss med National Express till Hatfield och sen taxi till St Albans) blir man tilldelad rum som skulle platsa på vilket lyxhotell som helst. Rummen håller hög standard, är smakfullt inredda med sköna sängar och det är rent och välstädat. Faktum är att man nästan inte vill lämna rummet, så trevligt är det. Eftersom det finns möjlighet att koka te och kaffe på rummet (det finns också kakor och godis) har vi flera kvällar köpt med oss snacks osv. och hängt på rummet tillsammans med au pair-dottern. Plats finns det och Linda tycker att det är självklart att dottern är där och umgås med oss.

room

pink

rum

Rummen i all ära men bor man på ett B&B så är frukosten av stor betydelse och här blir vi om möjligt ännu mer nöjda. Man kan naturligtvis välja full English Breakfast men tycker man att det är i mastigaste laget kan man istället välja fruktsallad med goda och smakrika bär och frukter. När man väljer fruktsallad får man även naturell yogurt som är god att äta tillsammans med t ex lönnsirap – mums. Olika sorters färskt bröd och kokta ägg finns självklart också. Vill man ha kombinationer av full English och den lättare fruktvarianten brukar det inte vara några problem att lösa det, och måste man åka iväg tidigt på morgonen packar Linda en matsäck som man tar med sig.

matsal

english

fruit

breakfast

Frukosten är också så mycket mer än just maten, här träffar man andra gäster att småprata med och det är det som är charmen med B&B. Vi prickade in valet i Storbritannien vid senaste besöket och det var intressant att höra politiska diskussioner från dem som faktiskt varit med och röstat. Det är nog ofta så att det är sociala människor som väljer att bo på B&B, det är lätt att föra samtal och många är intresserade av att höra om Sverige.

Fleuchary House ligger på Upper Lattimore Road, en ganska lugnt gata med gångavstånd till centrum av St Albans och tågstationen (ca 10 minuters gång men i olika riktningar). Vid senaste besöket var jag och dotter nr två, som var med och hälsade på syrran, hurtiga och gick morgonpromenader runt katedralen och ner i Verulamium Park, vackert och man blir extra hungrig inför den smaskiga frukosten.

Känner ni för att besöka ett lite mer okänt besöksmål men ändå kanske vill åka till London en dag eller två, välj St Albans och Fleuchary House @ no 29. Vi kommer att komma tillbaka trots att au pair-dottern nu flyttar hem till sommaren, dotter nr tre ska nämligen ta över au pair-familjen. 🙂

mirror

8 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Intressant, man kanske skulle ”tänka utanför boxen” och bo utanför London någon gång.. Rummen ser i alla fall jättefräscha ut! Ja, inte bara rummen, hela huset. Ligger tyvärr inte helt rätt för oss eftersom vi alltid flyger till Heathrow..

    Gilla

    1. Ja vi har börjat bo mer utanför. Tar ni er runt med bil innan Heathrow? Då är Marlow ett alternativ. Buss till Heathrow går från High Wycombe som inte är lika kul.

      Gilla

  2. älskar Engels frukost!

    Gilla

    1. Jag också. Saknar engelskt bacon här.

      Gilla

  3. Ser modernt och fint ut. Har lite svårt för Full English Breakfast, lite för mycket på morronen, men gott till lunch. Många ställen serverar numera frukost hela dagen.

    Gilla

    1. Ja jag kan äta det lite när som helst. Det är roligt med all lokal touch också. I Cornwall får man hogs pudding som är en sorts korv.

      Gilla

  4. Åsa FM · · Svara

    När vi åker enbart till London, vilket vi oftast gör, tar vi bara t-banan från Heathrow in till hotellet, när vi har semestrat utanför har vi flugit till London och både tagit långfärdsbuss (en gång, aldrig mer!) från Heathrow och t-banan in till sta´n och sedan tåg från någon av Londons stationer – sedan hyrbil när vi är på plats.
    Apropå engelsk frukost saknar jag bacon på bit, det köper jag ofta med mig hem från England.

    Gilla

    1. Ja svenskt bacon är ju bedrövligt. Jag skrev ett inlägg om det en gång.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

