Finns det svenskt kaffe?

Nej, det ska sägas direkt – lika bra som britterna är på te, lika dåliga är de på kaffe.

Min kusin besökte oss i St Ives häromdagen och mitt i alla lovord över hur trevliga alla engelsmän varit på vägen och hur vackert Cornwall är smög det sig in en klagan på engelskt kaffe. Det har slagit mig tidigare att jag borde skriva om det här med kaffet eftersom jag har just svenska läsare.

Costa coffee

Costa coffee

Kaffet är svagt och neutralt precis som på Starbucks (där det dessutom rostats bränt) och min man som under år i Sverige lärt sig av sin kaffeberoende svärfar hur det ska smaka fick vissa problem när han för ett tag sedan kokade kaffe på jobbet i Lincoln. Det blev känt som ”Swedish mud” för att det var så mörkt och starkt.

Finns det då inget vettigt kaffe? Jodå, det mesta som kallar sig italiensk restaurang eller som är ett café med medelhavsinspirerade smårätter på menyn brukar ha anständigt kaffe. Det finns också i städer ett par cafékedjor som är pålitliga och då tänker jag dels på hyfsade Costa som den som bott på Premier Inns hotell känner igen för den tillhör liksom hotellkedjan Whitbread-gruppen. Det andra är min egen favorit Café Nero som är engelsk-italienskt. Där hittar du riktigt gott kaffe och för den delen mycket annat smaskigt.

DSC_0289

Klippkort på Nero

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Håller med! Costa är en räddare i nöden, Café Nero har jag inte testat men tack för tipset!

    Gilla

    1. Ännu bättre tycker jag.

      Gilla

  2. Annika Harrysson · · Svara

    Har inte testat Costa, Café Nero är vår favorit.

    Gilla

    1. Ja min också.

      Gilla

  3. Carina Moody · · Svara

    Caffè Nero definitivt.

    Liked by 1 person

    1. Instämmer!

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

