Brittisk mobiltäckning

Häromdagen hittade någon av er hit genom att söka på ”mobiltäckning Lake District” och då kom jag på att det är ju ett ypperligt ämne att skriva om för i Cornwall har vi sällan någon bra täckning. Faktum är att ingen riktigt tycks veta var vi är för när vi åker hemåt med tåget över floden Tamar in i Devon så plingar det ofta till i telefonen och upp ploppar meddelandet ”Welcome to England…” vilket för mig bara ytterligare befäster det rofyllda i att semestra i just Cornwall.

Cornwall är alltså lite av världens ände när det gäller mobiltäckning men inte överallt. I Truro fungerar det såklart och i St Ives har jag sällan några större problem men var och en som vandrat eller tagit bussen till Tinners Arms i byn Zennor några kilometer ut på heden vet att där måste du alltid ha några mynt i fickan till telefonen så att du kan ringa en taxi när du druckit ur din pint och vill hem.

Ingen mobil här!  Foto: Chris McKenna

Ingen mobil här!
Foto: Chris McKenna

Eftersom jag jobbar i Danmark så har jag abonnemang med Tre som låter oss svenskar ha ett mobilliv även på andra sidan sundet vilket alla Öresundspendlare vet. Min telefon verkar söka efter Tre även i England trots att priset skiljer sig åt där så själv är det mest de jag har koll på och pratar om ovan men vill du se hur det står till med mobiltäckningen hos de olika brittiska operatörerna så kolla in UK Mobile Phone Coverage. Om du till exempel väljer Tre så ser du att just byn Zennor som jag nämnde tidigare är helt grå på kartan och där lovar jag att du får samma resultat nästan oavsett operatör. Problemet för en svensk turist är att sökningen på Tre går efter brittiska postnummer (och inte ens då fungerar det finemang – jag kan söka på TR26 som är St Ives men inte YO1 som är mitt gamla postnummer i centrala York) men om du skriver in något av de jag just gett dig så får du upp en karta över hela landet som du kan förminska och förflytta dig för att sedan förstora igen i det område du är intresserad av (annars får du söka på Wikipedias brittiska postadresser).

Övriga stora operatörer är O2, Orange, tyska T-Mobile och Virgin men det finns fler som du ser av listan på sajten ovan. På O2 kan du mer civiliserat söka på hela ortsnamn och ser ganska tydligt skillnaderna mellan utomhus- och inomhus täckning eller ingen alls. Plötsligt ser jag hur stora svep av hamnen i St Ives mest fungear utomhus hos dem. Tack för frågan kära läsare – här kan en kartnörd som jag titta runt ett bra tag och lära mig var jag kan förvänta mig problem. För den som vill vandra i nationalparkerna och vill kunna förlita sig på mobilen är det nog värt att spendera viss tid på sajterna.

4 kommentarer

  1. det är ju så många som bor där

    Gilla

    1. Ja det är det men på landet hittar du ganska ensliga fickor ute i hedar och nere i dalar.

      Gilla

  2. Åkte tåg från London till Liverpool i fredags kväll. Telenor samarbetspartner (vilken det nu var) hade ingen vidare täckning på sträckan. Tack för dina tips om att flyga hem från Manchester, förresten. Det fungerade utmärkt. Här kan du läsa om vår helg i London och Liverpool: https://hallojvarlden.wordpress.com/2015/05/03/en-helg-i-london-och-liverpool/

    Gilla

    1. Åh tack för påminnelsen! Jag var inne och snurrade hos dig på lunchen men blev avbruten innan jag hann kommentera. Kul att det funkade med flyget.

      Liked by 1 person

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

