Nytt om och på palats

Det har hänt en del under helgen. Hertigparet av Cambridge har äntligen fått sitt andra barn så grattis till en liten flicka! Dessutom en flicka som går före eventuella yngre bröder i tronföljden och bara den rättvisan är ju värd att fira även om det är galet att födas till en titel.

Själv har jag tillbaka i storstaden med bra uppkoppling och egentid på kvällarna tagit igen lite TV-tittande och sett The Honourable Woman som jag tycker är en spännande serie med största delen av handlingen i London. Jag trodde inte alls att den skulle vara som den är och har blivit positivt överraskad av alla kringelikrokar i händelseförloppet.

En serie som känns mer anglofil och återknyter till kungahuset är annars Palatsens storhetstid som i original heter  Majesty and Mortar och är en dokumentär med Dan Cruikshank om kungliga palats. Se den du som gillar din engelska historia och arkitektur om du inte redan gjort det. Eftersom Kunskapskanalen och SVT Play inte har inköpt material uppe så länge så lägger jag här in del ett från Daily Motion också så ni kan se allt från Towern till Hampton Court och om hur man slutade bygga storslagna palats efter drottning Victorias tid.

5 kommentarer

  1. Lysande! Tack!

    Gilla

    1. Tack själv! Efter ett ganska trist 2014 har 2015 gett mig mer bra brittiskt på TV faktiskt. Inte för att jag har tid med så mycket TV men just därför får det gärna kännas intressant att se något.

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    The Honourable Woman har jag inte sett men Palatsens storhetstid har jag dreglande följt…

    Gilla

    1. Haha, jag kan inte se dig dregla. 😀

      Gilla

  3. Åsa FM · · Svara

    🙂

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

