Världsbokdagen

Idag är det världsbokdagen men inte bara det utan även Shakespeares dödsdag eftersom han lär ha lämnat jordelivet detta datum år 1616. Det anses accepterat att han föddes den 26 april så därför går söndagsutflykten denna vecka till hans födelsehem i Stratford-upon-Avon men först ska det alltså diskuteras böcker. Vilket är ditt favoritverk av Shakespeare? Jag har faktiskt inte läst hans samlade verk men ganska mycket och det jag inte läst har jag förmodligen sett på olika scener eftersom jag vuxit upp med teater. Det kommer väl inte som någon hemlighet för er regelbundna läsare att Richard III inte är någon favorit hos mig. Jag anser ju att Shakespeare skrev den vinnande släkten Tudors historia efter slaget vid Bosworth där Richard dog och att han porträtteras som en vidrig kung av Shakespeare men inte ens jag kan komma ifrån att det är en strålande personlighetsskildring om den nu bara hade handlat om någon annan. Många av Shakespeares gamla kungahistorier är ju fulla av sådant som visar människans tvivel, fulhet och vansinne men det är ändå något helt annat jag fastnat för och det är En midsommarnattsdröm. Jag älskar de där pjäserna där hans humor får komma fram och där det blir ett sagoskimmer over alltsammans i en för mig väldigt engelsk anda även om jag egentligen inte är särskilt romantiskt lagd och egentligen inte så förtjust i förvecklingar heller men här är det ren sommarstämning.
Kändisgrav i Stratford-upon-Avon

Kändisgrav i Stratford-upon-Avon

Det här med världsbokdagen brukar innebära att det bloggas väldigt om böcker från världens alla hörn och jag som läser mest brittiskt och svenskt lyckas ändå ibland få tid till annat (mest från Mellanöstern och spansktalande länder har jag märkt) men nu är ju detta en brittisk blogg så frågan blir istället vilken brittisk bok som påverkat resten av världen mest? En omöjlighet att svara på såklart men naturligtvis står just Shakespeare högt rent skönlitterärt. Däremot finns det ju andra aspekter att ta hänsyn till i en sådan här fråga och jag skulle kunna gissa att On the Origin of Species (Om arternas uppkomst) av Darwin ligger bra till på en sådan lista eftersom den förändrade så mångas syn på människans ursprung och överlevnad. Har någon av er faktiskt läst den? Jag har det inte. Det här var ju inte det enda Darwin från Shrewsbury gav mänskligheten heller så detta är definitivt en kandidat i mina ögon. Vill du veta mer om honom så besök Down House söder om London dit han flyttade när han kommit på sin teori och ville bort från London för att få ner allt i skrift.

Darwin med födelsedagskort hemma i Shrewsbury

Darwin med födelsedagskort hemma i Shrewsbury

2 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Darwin har jag inte läst och Shakespeare tror jag inte var den som skrev verken.. jag tror det var en betydligt mer bildad person som använde/lånade/köpte William Shakespeares namn..

    Gilla

    1. Ja det är intressant det där med teorierna kring om det var han eller ej.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

