Themsen under kriget

Ikväll har jag njutit av solnedgången från balkongen och tittat på fartyg som kommit förbi och det har fått mig att tänka på Themsen och hur den en gång i världen såg ut. Därför har jag letat fram denna fantastiska film från 1940 som visar Londons olika kajer under hamnens storhetstid men också tar tittaren vidare in i staden – jag älskar gamla journalfilmer.

Visst kan Canary Wharf med sina bank- och tidningsbyggnader idag imponera i sin moderna stil men det är inte utan att den som tar båten eller för den delen Docklands Light Railway ut till Greenwich genom just detta landskap undrar över hur det en gång såg ut. Bombandet under kriget förstörde en hel del och det som var kvar överlevde inte containerhamnarnas skapande längre ut vid havet där större fartyg kunde lägga till och modernare kranar byggas. En av mina gamla vänner jobbade på pub i området i denna brytningstid och idag har allt förändrats. Londons hamn är större än man tror men långt ifrån vad den var och idag finns här mest lyxlägenheter vid vattnet och rader av moderna kommunala bostäder längre in. Själva dockorna med olika namn finns kvar men är idag helt utan större fartyg – det enda du ser är små fritidsbåtar och en och annan pråm i till exempel St Katharine Docks alldeles bortom Towern där du kan slå dig ner på puben Dickens Inn i ett gammalt packhus från 1700-talet. Längre ut kan du besöka Museum of Londons filial Museum of London Docklands om du vill fördjupa dig i hamnens historia och det är en spännande sådan för det här var ju en gång stora delar av världens huvudstad och hit till hamnen kom gods från alla kolonier du kan tänka dig och lite till.

Filmen här är fin på många sätt och handlar inte bara om fartyg. Bland annat får vi se hur soldater bevakar hamnen under stora spärrballonger och det är intressant att se en livlig Billingsgate Market istället för den ganska dystra byggnad som vi som strosat runt vid Monument känner igen. Här beskrivs den ”just som en marknad från 1700-talet” vilket bara det är underbart. Tänk hur det även på 40-talet jämfördes med förr. Imponerande är också hur mycket exotisk frukt man faktiskt fick hit trots att det var krigsår. Språket i filmen är såklart underbart och när vi till sist via alla pampiga byggnader du kan se än idag når fram till Houses of Parliament blir musiken mer och mer romantisk.

7 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Vilken underbar film! Jag själv tycker att det gamla docklands är så otroligt intressant och jag har läst massor och önskar att jag fått se Isle of Dogs i dess ”blomning”! Nu är det sorgligt med Canary Wharf mm.. Museét är dock bra!
    Det finns någon gammal pub kvar i området men ”The House They Left Behind” på Narrow Street norr om Isle of Dogs är borta, inte huset – men puben är stängd.
    En annan gammal pub på samma gata är dock kvar, osäker på namnet – The Grapes?
    Älskar ”Barnmorskan i East End” – inte TV-serien men böckerna – synd att de inte följde dem när de gjorde TV-serien..
    Bläddrade i en bok om Docklands på Museum of London (inte filialen i D) för några år sedan – en stor, härlig bok med massor av bilder som jag INTE köpte – idiot! När jag ångrat mig och kom tillbaka året efter fanns den inte och jag har inte hittat den sedan dess…

    Gilla

    1. Det där med Grapes ringer klockor. Jag hade velat få en inblick i det East End där min mans farfar var polis under Jack the Ripper-tiden men jag hade nog blivit väldigt skrämd.
      Kan du inte hitta boken på Amazon eller liknande eller har du tappat titeln?

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Tyvärr, jag har försökt men det är svårt när jag inte kommer ihåg titeln.. Däremot har jag kollat mina foton och det var ”The Grapes” som vi lunchade på, en av de gamla East End-pubarna.
    Låter otroligt spännande med makens farfar, finns det någon eller några spännande historier som skulle kunna platsa i bloggen?

    Gilla

    1. Min svärfar lever inte längre själv så det är väl sisådär med historierna och hela familjen är nyfiken.
      HM…jag blir lite taggad på att hitta den där boken. Hur såg den ut? 😀

      Gilla

  3. Åsa FM · · Svara

    Det finns en som heter ”Dockland life” som kan vara den men jag har för mig att omslagsbilden på boken jag bläddrade i var en annan, men jag kan ju komma ihåg fel.. Jag bevakar det i alla fall på Ad Libris – den är tillfälligt slut.

    Gilla

    1. Aha. Det kan ju vara en nyutgåva med annat omslag. Den verkar ju gjord för muséet. Den finns på Amazon: http://www.amazon.co.uk/Dockland-Life-Pictorial-History-1860-2000/dp/1840183187

      Gilla

  4. Åsa FM · · Svara

    Ja, det var där jag hittade den först, avvaktar ett tag och ser om Ad Libris får in den – det brukar inte dröja så länge – annars får det bli Amazon!

    Liked by 1 person

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

