Spänning i Norfolks våtmarker

Mitt första möte med Elly Griffiths har ägt rum och därmed har jag avslutat ännu en bok på min boktolvaThe Crossing Places (”Flickan under jorden”) är hennes första deckare i serien om arkeolog Dr Ruth Galloway som hjälper polisen med fall där det krävs mer än bara polisarbete och i det här fallet just expertis på gamla ben och annat historiskt.

Lucy Downey försvann som liten och har varit borta i tio år. Nu har också lilla fyraåriga Scarlet Henderson förts bort och DCI Harry Nelson behöver hjälp av någon som kan tänka utanför boxen, speciellt som han fått ett antal krypiska brev på sitt bord som nog har med fallen att göra. Han sätts i kontakt med Dr Ruth på universitetet och så kommer boken igång men redan tidigt börjar jag störa mig på Ruth som hela tiden bara går runt och tänker på sin vikt och detta fast hon inte är särskilt fet alls utan kan ligga på knä och utöva sitt jobb som arkeolog vid utgrävningar. Jag läser ändå vidare för deckare brukar vara värda att ta sig igenom och jodå, det är den här också och dessutom väldigt lättläst. Däremot brukar jag aldrig klura ut gärningsmannen så fort som jag gör nu även om jag inte får det bekräftat förrän på slutet och det känns som lite av en besvikelse.

Elly Griffiths

Elly Griffiths

Vi rör oss i det dimmiga norra Norfolk med sina våtmarker mellan hav och land vilka fylls av tidvatten när det kommer in och om detta överraskande tidvatten är det också en hel del tjat i miljöbeskrivningen som är menat att ge en kuslig stämning men jag tröttnar på upprepandet. Jag vet att många älskar det öde landskapet här uppe med fåglar, sälar och en stor horisont och det passar definitivt deckargenren men det blir för mycket för mig. Själva historien flyter utan misstag att reta sig på i logiken och de arkeologiska fynd som gjorts i våtmarkerna vävs in bra i handlingen. Ruth framstår som sympatisk och intelligent och det är skönt med den typen av huvudperson som omväxlig till en sliten polisman. När det kommer till relationen mellan Ruth och Nelson är det däremot dags för mig att bli besviken igen. Nelson beskrivs som en arbetargrabb från Lancashire och därmed redan mindre värd i författarens ögon än akademikern Ruth. Det hjälps inte att hon inte alls beskriver honom som dum i huvudet, tvärtom men det är något annat som lyser igenom här och som alla som bott i Nordengland kan känna igen när personer därifrån skildras av någon som inte gjort det. Jag blir inte så jättelockad att läsa nästa bok och speciellt inte efter en lite förutsägbar del i slutet som jag inte vill avslöja. Samtidigt läser jag nog nästa så småningom just för att se om berättandet tar sig och karaktärerna faller på plats.

4 kommentarer

  1. Maria Stenberg · · Svara

    Åh, jag som tycker de är så bra! 🙂 Har läst alla (fem?) och gillar både Ruth och det ödsliga och ganska omysiga landskap som beskrivs i böckerna. Jaja!
    Hur som helst, än en gång tack för din urtrevliga blogg, som ger mig både Englandsinfo och -nostalgi! Toppen att du är så flitig med din blogg! Funderar på att besöka Köpenhamn snart för Afternoon Tea, som du skrev om tidigare (måste bara hitta inlägget igen!). Men först kanske Grand i Lund, som också erbjuder Afternoon Tea och där jag faktiskt bor, men dit jag aldrig kommit mig för att masa mig…
    Allt gott!
    /Maria

    Gilla

    1. Tack! 🙂 Då får du säga om det är något speciellt du saknar som du vill läsa om.
      Jag tror nog böckerna tar sig så det får väl bli del två också framöver.
      Grand i Lund! HM…there’s a thought. 😀 Här är inlägget om Köpenhamn men se också kommentarerna där jag nämner ett annat ställe det kommer ett inlägg om: https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/11/19/afternoon-tea-i-kopenhamn/

      Gilla

  2. Maria Stenberg · · Svara

    Tack, tack! Och kul att läsa om er breakfast på Mobilia! Det är ju inte alls långt från Lund, fast jag nästan aldrig tar mig till Malmö… Verkar värt ett besök! Har aldrig provat Scotch eggs, men det låter supergott!
    /M.

    Gilla

    1. Tack själv för att du kikar in. 🙂 Nej det är lite småsvårt att få lundabor till Malmö. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

