Bo i en kyrka

Glad Påsk allesammans!

Förra påsken var jag i England och kollade in favoritbandet och tidigare år har det varit fotbollscup i Göteborg så det var ett bra tag sedan jag firade en helt vanlig svensk påsk. Nu sitter jag här och har proppat i mig av buffén men har faktiskt också hunnit tänka en del på hur påskfirandet förändrats här sedan jag var liten, framför allt just långfredagen. Förr var allt stängt då även om man inte var tvungen att vara tyst och allvarlig som i tidigare generationer. Idag är det fortfarande stängt i en del butiker men köpcentra överallt håller öppet och på Facebook postar vänner uppdateringar från IKEA, puben och hockeymatcher. Tiderna förändras och en annan sak som gjorts om är flera brittiska kyrkor. Ja inte alla men det blir vanligare och vanligare att bo i ombyggda kyrkor eller till och med gå på nattklubb i dem vilket jag gjort i London. På senare tid har det diskuterats mer i Sverige ocskå – vad man ska göra med Caroli kyrka i Malmö är till exempel ett samtalsämne nu och gamla metodistkyrkan i Västervik som var nästan granne med min dagmamma är idag privatbostad – men man slår inte Storbritannien vilket ni som tittar på husprogram vet för i dem är det riktigt ofta små renoverade kapell till salu. Församlingarna krymper och det blir nödvändigt att sälja ut fastigheter. I historiska städer med mängder av medeltida kyrkor såsom York har de också ofta fått bli kulturcentra.

Har du tänkt dig en tur till Aberdeen? Då kan du själv bo i en omgjord viktoriansk kyrka ganska centralt. Jag har inte testat själv men Apple Apartments har ett enbädds-, ett dubbel- och ett trippelrum, alla i boutique-stil. Gratis WiFi är en självklarhet liksom alla bekvämligheter i köken och jag måste säga att jag blir väldigt sugen på det där trebäddsrummet eller vad säger ni? Man skulle inte göra så mycket annat än att titta bort mot det där fönstret. Här kan du läsa vad tidigare gäster säger på TripAdvisor.

Lite MIllennium Falcon över det.

Lite MIllennium Falcon över det.  Foto: Apple Apartments

Bo i kyrka i Aberdeen  Foto: Apple Apartments

Bo i kyrka i Aberdeen Foto: Apple Apartments

 

4 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Man har ju sett några under åren i ”En plats på landet”, ffa kapell ombyggda med varierande resultat.. Men detta i Aberdeen ser inte helt fel ut…

    Gilla

    1. Ja det är en blandad kompott. Jag minns ett som var fantastiskt snyggt men ibland har de ju helt tagit bort alla fina kyrkdetaljer.

      Gilla

  2. Yvonne · · Svara

    I England är det vanligt att kyrkor och Kapell säljs som bostäder. Många renoverar det till sin permanenta bostad eller hyr ut dom senare. Fasta tas mycket vid bevarandet av vackra gamla hantverk och detta kontrolleras strikt av den engelska motsvarigheten till byggnadsnämnd.
    Ofta med otroligt vackra resultat om man inte har något emot”grannarna”.

    Happy Easter!

    Gilla

    1. Ja det var ju lite det jag var inne på i inlägget. Det är ofta man ser kapell i inredningsprogram tycker jag och jag kommer nog aldrig glömma discot Limelight vid Cambridge Circus i London som idag säkert heter något helt annat.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

