Personalpolitik och annan politik

Ännu en stor nyhetsdag och förlåt om du redan läst detta till döds i både svensk och engelsk press idag men nu är det ju vad hela nationen talar om. Från BBC kommer beskedet att Jeremy Clarkson får sparken och det är såklart det enda rätta. Visst är han populär och programmet kommer aldrig att bli detsamma om de väljer att fortsätta med andra programledare (hans nuvarande vänner vill nog inte heller vara kvar) men det måste göras. Hur hade du själv känt om din arbetsgivare bara slätat över att du fick en small på käften?

Själv gillade jag inte Clarkson innan heller. Visst har jag skrattat åt ett och annat för han har ju trots allt en engelsk humor, säger det andra inte vågar och gör definitivt ett livligare program än Trafikmagasinet men han har ju åsikter som bara inte går att förlika sig med i en del fall (några i artikeln du kan klicka på tycker jag är rätt roliga men en hel del definitivt inte). Jag tycker det finns en gräns och den har han överskridit i sin önskan att synas och apa sig. Dessutom blir jag lite glad av att BBC sätter ner foten mot en sådan här person trots att han frotterar sig med David Cameron vars dotter hållit en mindre hungerstrejk för att få honom tillbaka i TV. Senaste nytt är att Yorkshirepolisen nu också utreder Clarkson (det var där han rök ihop med producenten som nu förövrigt får hatmejl i massor) och det gör de med en nitiskhet jag inte sett tidigare gentemot BBC-kändisar så de har väl kanske lärt sig ett och annat av alla skandaler.

Orkar ni se en bild till av den här mannen?  Foto: Wikia

Orkar ni se en bild till av den här mannen? Foto: Wikia

Naturligtvis kommer Clarkson inte att vara sysslolös framöver heller utan har flera kanaler som sliter i honom. Ryktet säger att han själv vill göra ett slags program om bönders utmaningar i dagens samhälle.och jag tar mig för pannan och tänker att det bara kommer att bli ett program om EU-byråkrati och tafflig djurhantering och blir lite nervös. Jag är absolut för kritik men den ska vara konstruktiv och det blir den inte i Clarksons händer och många av hans tittare kommer att svälja det mesta han säger som sant.

Nej, alla ni som skickar ut ”Je suis Clarkson” på Facebook, lägg av! Det där är en fras som är betydligt viktigare än så och yttrandefrihet sträcker sig inte till att puckla på kollegor eller använda skattemedel till grova förolämpningar vare sig man menar det eller bara försöker vara rolig.

Från det ena till det andra så verkar människor ha följt de politiska debatterna på sistone och tänkt att det kanske trots allt lönar sig att vara traditionell i sitt röstande i maj. Det är Daily Mail som beställt en undersökning så man ska kanske ta den med en nypa salt och studera frågeställningarna och de som gjort undersökningen men hur som helst så är det enligt denna senaste rapport dött lopp mellan Labour och de konservativa med 35% var just nu medan UKIP och Green Party går neråt. Jag skrev ju kort om de sistnämndas partiledare häromdagen och att hon gjort bort sig en del i media vilket nog inte hjälpt dem. När det gäller UKIP har de tappat tre procent även om de fortfarande är onödigt stora och kommer att synas framöver men jag trodde ju att det låg ännu värre till. Vi får se hur verkligheten ser ut om några veckor. Klart är bara att Liberaldemokraterna inte har roliga dagar framför sig och de är stora i Cornwall så där kommer jag att följa utvecklingen.
8 kommentarer

  1. Jag har missat debatten helt och har inte en aning om vad det handlar om. Men utan att ha någon bakgrund till det hela så måste jag säga att jag tillhör de som gillar honom och gärna sett ”Top Gear”.

    Gilla

    1. Han har slagit till en av sina producenter eftersom denne missat att fixa mat efter en inspelning.

      Gilla

  2. Jag gillar ”Top Gear” trots att jag är ointresserad av bilar, men det betyder inte att jag anser att man ska få behandla folk hur som helst. Tycker synd om producenten, först så hoppar Clarkson på honom, sedan får han dödshot för att BBC och polisen följer lag och folkvett.

    Även om jag ibland gillat Clarkson, så är det 2015 nu, och då är inte äldre, vit man en ursäkt för att bete sig hursomhelst mot andra grupper.

    Gilla

    1. Nej det är ju just det. Någonstans får man börja respektera andra omkring sig. Programmet i sig tyckte jag som är ointresserad av bildar var rätt kul ibland men på sistone var det på tok för manga reprise av det överallt och sådant dödar mitt intresse totalt.

      Gilla

  3. epsilon · · Svara

    Jag tittar på Top gear ibland och kan tycka det är roligt med elakheter men hans två kamrater är ju betydligt mer sympatiska. Programmet där deras mammor testade bilar var ju bara så roligt och där höll sig även JC på mattan. Tycker att BBC gör rätt som inte bara slätar över utan ger honom sparken.

    Gilla

    1. Haha, ja det är sådant där med mammorna som gör programmet roligt och eget. Apropå hans kamrater, har du sett den här serien? https://barabrittiskt.wordpress.com/2013/11/08/oz-clarke-james-may/

      Gilla

  4. jag är så gammal att jag inte längre hänger med personerna i svenska löpsedlar heller 🙂

    Gilla

    1. Nej där är jag helt väck. Fast nu har jag en tonårstjej så nu är det något bättre än för några år sedan.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

