Som hund och katt

Jag är periodare. Ibland skriver jag tio inlägg när andan faller på och sparar tills jag är ute och reser eller har massor för mig på helgerna. Andra gånger har jag inget alls förberett eftersom de tagit slut när mycket hänt i livet och även om jag fortfarande har en massa utkast så ska ju sådana färdigställas också och inte bara vara just utkast med små stödord och länkar. Idag är det en sådan där kväll när alla är slut och dessutom har jag haft tankarna på den hemska flygkraschen i Frankrike, dotterns kanelbullebak och lite annat och haft svårt att fokusera mig. Alltså får ni en kort länk men faktiskt inte vilken som helst utan en om ett av mina favoritprogram som liten. Minns ni Rabalder som gick på 70-talet när vi alla bara hade Kanal 1 och sedan TV2 att välja mellan? Trots att jag idag har mängder av kanaler hade det här nog fortfarande varit en favorit. Den gröna hunden Rabalder och den rosa grannkatten som på svenska fick namnet Tråkmåns heter i original Roobarb and Custard och hamnade alltid i de knäppaste situationer, oftast på grund av att de utmanade varandra. Det var dock inte bara det de råkade ut för som fick mig att titta och skratta med fåglarna i serien utan också det finurliga i berättandet som faktiskt var bra även på svenska med Sven Lindberg och så gillade jag alla detaljer – månen i papiljotter över gården här till exempel. De flummiga animationerna varvat med den galna musiken gjorde sitt till också. Åh så avundsjuk jag blev på min engelska kollega många år senare. Tecknaren Bob Godfrey som gav liv åt Grange Calverleys historier visade sig vara hennes kompis pappa…! https://www.youtube.com/watch?v=I4aVXeDg3U4

4 kommentarer

  1. Kommer väl ihåg när vi bara hade en enda kanal och svart.vitt! Så gammal är jag! När jag inte riktigt hänger med brukar barnen kalla mej just svar-vit = gammmalmodig och inte riktigt med tiden. Däremot kommer jag inte ihåg Rabalder.
    Jill Mansell som du skriver om nedan har jag läst några böcker av och Cotswold ligger ju bara en halv timma bort från mej.
    Ha det bra!

    Gilla

    1. Tack detsamma! Haha, ja jag minns också en kanal. Mormor köpte färg-TV när jag var liten.

      Gilla

  2. Ja fy så hemskt med flygkraschen… urs… Fick dessutom en chock utan dess like eftersom svärmor flög från Barcelona just då… men tack och lov visade det sig vara med ett annat plan. Men det är ju lika hemskt för det, för alla drabbade.

    Gilla

    1. Ja men man blir ju lite nervös när man känner någon som flyger. Vi hade dessutom en kollega som dog i kraschen i Milano även om det var före min tid men vi har uppkallat ett konferensrum efter honom så det blir väldigt verkligt när det händer igen. Själv älskar jag dessutom Barcelona så jag såg flygplatsen framför mig med sorgsna människor.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

