Det låter Downton om Grantchester

Tittar ni också på Grantchester? Jag satt häromveckan och tittade när jag plötsligt tänkte att jag kände igen musiken till titlarna på slutet. Lät den inte väldigt som Downton Abbey? Jag var tvungen att googla och jodå, musiköra har jag alltid haft och visst är det John Lunn som skrivit musiken här också. Den är faktiskt väldans lik en av slingorna i Downton när man väl börjat höra det. Om du klickar här på soundtracket och väljer melodin Mr Chambers i den lilla rutan så ser du efter en kort stund nästan Lady Mary för ditt inre.

Har ni abstinens nu? Jag vet inte vad jag hade tänkt mig men jag tycker det överträffade det hur som helst. James Norton och Robson Green passar i rollerna och serien är mycket mörkare än jag trodde från början med Sidneys ständiga rökande och drickande i dimmorna av sina krigsupplevelser, hans olyckliga kärlek och en massa tragiska händelser bland människorna de engagerar sig i. Kontrasten kunde inte vara större mot det vackra landskapet och byn i det lantliga Cambridgeshire och vem hade kunnat ana i början att Mrs Maguire hade känslor?

Det roliga är att vi får se mer av serien men vi får ge oss till tåls ett bra tag. Här kommer en snabbintervju med James Norton om saken och vad han egentligen tycker om den där Sidney.

10 kommentarer

  1. Jag har inte sett någon av de nämnda serierna. ”Downtown Abbey” har jag tänkt börja titita på väldigt många gånger, men det har aldrig blivit så…

    Gilla

    1. Åh det borde du göra. En klassiker.

      Gilla

  2. Jag reagerade också på att musiken var väldigt lik och misstänkte nästan att det var samme man bakom. En serie helt i min smak, kul att det blir en fortsättning 🙂

    Gilla

    1. Ja visst är musiken väldans lik. Jag tycker serien är kanon.

      Gilla

  3. Miss Marie · · Svara

    Löv löv löv Grantchester! Robson Green har länge varit en favorit hos mig men jag tror James Norton har gått förbi honom nu! 😉 Jag var förresten tvungen att googla Norton när Grantchester gick, o jag blev jätteförvånad av att se att han är född 1985! Han är alltså två år yngre än jag! Tycker han ser ut minst som 35! Snygg förvisso, men gammal!

    Gilla

    1. Haha, jag håller mig till Robson av de där två.

      Gilla

  4. Yvonne · · Svara

    Tack för informationen om kompositören till Grantchester och lyssnar nu i skrivande stund till John Lunn. Underbar musik!

    Gilla

    1. Ja visst är det. Jag lyssnar mer och mer på film- och TV-musik märker jag.

      Gilla

  5. Carina Moody · · Svara

    James Norton, en av så många bra engelska skådespelare. Tillväxten är tryggad. Se honom i Happy Valley. Himmelsvid skillnad från den charmige prästen.

    Gilla

    1. Ja verkligen! Man hajade till lite av att se en helt annorlunda Norton. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

