Munkar gillar också fotboll

Det kanske är något med vårens antågande men jag fortsätter att hålla mig till utomhuslivet denna strålande dag där jag förkyld sitter och tittar ut över plan som landar på Kastrup. Fredagkvällar är min besöksstatistik inte lika stor som veckans andra dagar men idag lockar jag med en pilgrimsvandring jag tycker ni ska se.

Simon Reeve från London har gjort flera reseprogram för BBC från olika delar av världen och man kunde tro att han är en typisk urban mediapersonlighet men han hade ganska dåliga betyg och fick ta alla möjliga simpla jobb och vara arbetslös efter att ha gått ut skolan. Det faktum att hans far en dag såg en platsannons som postsorterare på The Sunday Times och att Reeves fick jobbet ledde honom istället vidare i karriären. På dagarna sorterade han posten och på kvällarna inspirerades han till att göra research och skriva ihop texter och inte om vad som helst utan mest om terrorism. Efter 9/11 fick hans böcker om detta stor uppmärksamhet och snart knackade BBC på dörren för Reeve hade dessutom en utåtriktad personlighet som gjorde honom passande för TV. Idag har han alltså rest runt massor i världen trots att han knappt var utanför England som barn. Avundsjuk? Jodå, men det är inte försent. Nu börjar han skaffa barn medan mitt börjar bli mer och mer självständigt…Jag är däremot inte lika modig som han i alla situationer och TV är kanske inte mitt favoritmedium lika mycket som litteratur och radio. Reeve är helt enkelt avslappnad i rutan på ett sätt jag aldrig skulle vara. Han framstår lite som allas bästa kompis.

Här gör han serien Pilgrimage with Simon Reeve som tar honom från England till Israel via Rom och det är såklart den första delen där han rör sig mellan Lindisfarne och Canterbury jag vill visa er. Den sändes på Kunskapskanalen häromdagen under namnet Pilgrimsvandring med Simon Reeve men jag vet som vanligt inte hur länge de har sändningsrättigheter och länken är aktiv så jag lägger ut en icke textad version från YouTube här istället. Reeve kallar sig icke religiös och uppvuxen i en metodistfamilj (vilket jag förvånas över i just London) och säger att han ville göra den här serien av nyfikenhet. Hur reste folk förr? Vad betydde vandringarna för dem? Är vi inte alla i behov av att reflektera över livet oavsett tro?

Följ med på en tur där det visserligen fuskas en del med tåg och bil ibland (jag antar att det blir jobbigt att göra TV och ta hänsyn till familjen) men där han också vandrar. Följ med och se inte bara Lindisfarne utan hur Reeve också han liksom jag är upprörd över att så få besöker katedralen i Lincoln och tycker att den är en av Storbritanniens vackraste byggnader (vilken tajming att jag skrev det där inlägget så nyligen). Följ med och lär dig vad du inte visste om medeltida mat och om religiösa motsättningar i Walsingham. Följ med och lär dig se på London med nya ögon. Tänk alla gånger jag vandrat längs Themsen på väg till Borough Market och inte alls reflekterat över vad arkeologerna grävt fram där i flodens lera – inte över prostituerade eller Cross Bones Graveyard heller för den delen även om jag på grund av Shakespeare visste att Southwark hade ett visst rykte…

Uppdatering 4 december 2016: Jag har fått byta ut länken här nedan som plötsligt slutade fungera. Den nya har sämre bildkvalitet men du kan just nu se serien på Kunskapskanalen/UR Play.

4 kommentarer

  1. jo, förra påven gjorde det också, joggade i sin trädgård i Rom.

    Gilla

    1. Haha, ja fast fotboll är ju så mycket spel om pengar och tävlingsinriktat så lite kul är det att se munkarna oroa sig över Arsenal.

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Missade den precis.. har ställt in inspelning på reprisen.
    Intressant att promenera på Themsens strand när det är ebb, man kan hitta t ex bitar av kritpipor från 1600-talet sägs det, det har vi dock inte hittat..

    Liked by 1 person

    1. Du kan se den på UR-playlänken jag lade in om du tittar på datorn.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

