Fem fina byar

Under alla turer runt England har det såklart hänt att jag passerat byar jag känner att jag vill återvända till. Här kommer fem som jag bara måste stanna i någon gång när jag inte är på väg någon annanstans utan bara just dit. Några hann jag ta ett snabbt foto på medan andra skyndades igenom till stor frustration. Flera har mycket att se för barn.

1. Abbotsbury

Inte långt från Weymouth nere på sydkusten ligger en vacker by där du kör huvudgatan fram och gapar över honungsgula stenhus. Dessutom är byn känd för sina många svanar ända sedan medeltiden och ligger så att du har nära till vyer över ovanliga Chesil Beach – en flera kilometer lång strand med lagun innanför.

Abbotsbury från en buss.

Abbotsbury från en buss.

2. West Burton

Jag har åkt kors och tvärs över Yorkshire Dales ett antal gånger men aldrig lyckats stanna till i West Burton som ligger just där den breda Wensleydale möter dramatiska lilla Bishopdale. James Herriot åkte inte långt på sina semestrar, det räckte med hit. Jag förstår varför när jag åker längs byns allmänning i sommargrönskan.

West Burton  Foto: Lower Wensleydale

West Burton Foto: Lower Wensleydale

3. Combe Martin

Englands längsta bygata mellan dramatiska kullar leder dig mellan den lilla stranden och den mycket udda puben Pack O’Cards byggd som en kortlek. Du är precis utanför Exmoors nationalpark och runt byn finns flera stränder som kan få dig att tro att du är i Thailand så länge solen skiner och du inte känner på vattentemperaturen. Har du tur finns det delfiner i viken.

Combe Martin i morgondimma

Combe Martin i morgondimma

4. Amberley

Är din dröm om England den om gröna kullar och stora himlar. Då är byn Amberley i South Downs nationalpark en kort bit norr om Arundel något för dig. Vandra runt längs Church Street och titta på vackra hus med halmtak, ät middag på det gamla slottet (där du också kan övernatta) eller varför inte kika in i en gammeldags värld på Amberley Museum and Heritage Centre.

Church Street, Amberley.  Foto: Mike Smith

Church Street, Amberley. Foto: Mike Smith

5. Wilmcote

Bara några kilometer från Stratford-upon-Avon hittar du den vackra by som Shakespeares mor Mary Arden kom från och hennes familjegård Mary Arden’s Farm visar idag Tudortidens jordbruk under sommarhalvåret. Annars kan du njuta på puben mitt i byn eller ta en tidig runda och leta galopphästar som det finns många av i krokarna.

Mary Arden's Farm, Wilmcote

Mary Arden’s Farm, Wilmcote

6 kommentarer

  1. Ser ju ut som fantastiska orter man genast vill upptäcka!
    Ibland undrar jag varför den brittiska arkitekturen aldrig nådde Sverige (även om jag av praktiska anledningar tycker det är bra att den inte gjorde det)

    Gilla

    1. Tja, det handlar väl om tillgängligt byggmaterial. I Skåne med sin lera finns det ju en del som liknar vissa engelska områden med sitt röda tegel medan resten av landet är fullt av trä. Ystad har flest korsvirkeshus i Norden. Men riktigt samma myskänsla är det ändå inte tycker jag. 😀

      Gilla

  2. Yvonne · · Svara

    Det är ju just därför England har sin charm med sina välbevarade hus. De är skickliga att ha bevarat gamla hantverk som man kan lära sig mycket av. Många gamla hus är moderniserade och föredrar ett hus med själ och historik än att det skall vara vitt ,vitt ,vitt och praktiskt.

    Gilla

    1. Ja det måste ha historia. Dock är de ju inte så energieffektiva vilket är synd.

      Gilla

  3. Oj, oj… Vad jag blir sugen på att åka dit! Tack för att jag får lite glimtar av England genom din blogg!

    Gilla

    1. Varsågod. Det är så roligt att du läser. 🙂

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

