Bilvägen till England

Många av er besökare har hittat hit genom att söka efter färjelinjer mellan skandinaviska hamnar och brittiska och hittat mina inlägg inte minst om den i september förra året nedlagda färjan från Esbjerg till Harwich som blev dödsstöten. Sorry folks! Det går inte längre passagerartrafik till sjöss från oss i Skandinavien till landet där ute i havet hur konstigt det än låter. En gnutta hopp finns att en grupp som kallar sig Norwegian Seaways kommer igång från Bergen och Stavanger i mars 2016 men det är fortfarande oklart.

Vi är ju många som älskat att åka tåg till Storbritannien och det går heller inte så smidigt längre i och med nedläggningen av nattåg från Köpenhamn ner till kontinenten. Just idag har Metro faktiskt en debattartikel av Anika Agebjörn som sammanfattar allt perfekt och talar om varför vi måste fortsätta fajten om att få tillbaka nattågen och inte minst om att få konkurrenskraftiga priser på tågbiljetter.

Jag är inte någon bilvurmande människa själv men vad finns det då för alternativ för den som fortfarande vill ta bilen och nu inte kan sätta den på en färja? Hyrbil i Storbritannien är såklart ett alternativ om man tänkt bilsemestra men det finns ju de som fortfarande inte vill eller vågar flyga och då kan man ju lika gärna köra hela vägen och dessutom ha plats att ta med sig en låda engelskt vin hem utan övervikt. De sista åren det gick färja var den hur som helst dyrare än det var att köra hela vägen ner till färjorna på kontinenten själv – annat var det förr när man betalade fyratusen för en flygbiljett till London och sexhundra för en plats på färjan från Göteborg. Det går faktiskt fortfarande en fraktfärja från Göteborg till Immingham men den har jag blivit varnad om eftersom de ofta bokar om dig som vanlig passagerare om det kommer viktigare frakt vilket ju är vad de lever på.

Hamnen i Harwich

Hamnen i Harwich

Väljer du bilen så har du flera val när det gäller att ta dig över till England och det beror naturligtvis lite på vart i Storbritannien du har tänkt dig att ta vägen. I följande exempel har jag utgått från Köpenhamn när jag räknat avstånd eftersom en del av er vill ta färjan från Helsingborg och andra Öresundsbron. Kommer man från Göteborg kanske man till och med vill inleda med färjan till Kiel och köra därifrån eller varför inte köra från Frederikshavn ner längs Jylland. De flesta av er med egen bil har förmodligen en GPS som räknar ut just er distans nuförtiden.

Calais-Dover är fortfarande en klassisk sträcka och till Calais är det cirka 106 mil från Köpenhamn vilket kan kännas längt men det är den kortaste sträckan att korsa kanalen på sedan med en överfart på sisådär en och en halv timme. Du kan göra det både med färja (DFDS (Scandinavian) SeawaysP&O Ferries eller MyFerryLink) vilka tillsammans har mer än 40 avgångar om dygnet (dock är MyFerryLink i blåsväder ibland men jag har inte klart för mig alla detaljer i fallet). Hos DFDS bokar du genom den svenska sajten om du vill. Bremen, Münster eller Antwerpen är alla trevliga städer att eventuellt övernatta i på vägen för den som inte har körsällskap eller bara vill ha ett stopp. Det här kan vara alternativet för dig som vill hålla dig i Sydengland.

Dunkirque-Dover sparar du inte många mil på eftersom det är så nära Calais och överfarten är ungefär lika lång´med DFDS Seaways.

Rotterdam-Hull (P&O) tar nästan elva timmar men är kvällsavgångar som våra Finlandsfärjor och du sover dig upp till Yorkshire. Bekvämt om du ska norrut men jag har aldrig provat färjan själv (är det någon av er läsare som har det så kommentera gärna). Samma rederi kör ett likadant upplägg från Zeebrugge i Belgien dit det är några extra mil jämfört med de knappa 80 det är till Rotterdam. Den här vägen är såklart lite dyrare än från Calais men det beror såklart också på vilka sovmöjligheter du bokar vad resan till slut går på.

Hollandsfärjorna i Hull en mulen dag.

Hollandsfärjorna i Hull en mulen dag.

Hoek van Holland (Hook of Holland)-Harwich är också den populär bland de som vill hålla sig i Sydengland och perfekt om du ska till East Anglia med Cambridge och Norwich och vill slippa att passera Londons nätverk av motorvägar. Här hamnar du alltså i Harwich som många av oss känner till efter åratal med färjorna från Skandinavien och det är kanske inte så förvånande att just den här linjen har sett en ökning med hela 200% sedan Esbjergfärjan slutade gå och att många nya passagerare är just skandinaver. Här är det Stena Line som står för ruljangsen och du kan boka på deras svenska hemsida. Det finns en avgång dagtid som tar dryga sex timmar och uppåt (beroende på tidvattnet) men också en nattfärja.

IJmuiden (Amsterdam)-Newcastle är ett alternativ med kvällsavgång för den som vill hela vägen upp till Nordengland eller Skottland. Kanske har du tänkt dit att bila i Skottland men vill undvika de stora motorvägarna genom England för att ta dig dit (även om det är skotska småvägar fulla av får som är den stora utmaningen ibland). DFDS Seaways tar dig till Newcastle på dryga sexton timmar. Inte heller den här har jag provat men däremot alltså DFDS i allmänhet och jag litar på vänner och kollegor som testat och menar att det är helt ok ombord.

Samtliga färjor går naturligtvis att ta även utan bil och det är inte så svårt att komma till hamnarna med tåg eller buss men då kan man ju lika gärna ta Eurostar från Bryssel till London. Förutom de färjelinjer jag nämnt finns det fler längre in i Frankrike om du tänkt att kombinera exempelvis Bretagne och kusinen Cornwall med liknande keltisk kultur.

Utöver detta kan du välja att köra till Coquelles i närheten av Calais och sätta bilen på Le Shuttle – tåget under Engelska kanalen. Ett bekvämt och lite annorlunda sätt att ta sig till Folkestone i närheten av Dover. Jag som inte har bil har inte prövat själv men flera kollegor under min tid i Bryssel har gjort det och varit nöjda och så jättedyrt är det inte heller.
Le Shuttle Foto: Franska UD/Wikipedia

Le Shuttle Foto: Franska UD/Wikipedia

Annonser

12 kommentarer

  1. förr i tiden blev jag sjösjuk lätt.

    Gilla

    1. Det varierar för mig. Mest sjösjuk blir jag på katamaranfärjor. På stora är det oftast OK men smala Princess of Scandinavia i vinterstorm var inte så kul. Det gäller att vara ganska mätt och ha med en citron.

      Gilla

  2. När man reser med husbil är det ju perfekt med färjor! Någon gång skulle vi gärna åka åt det hållet också, men just nu är vi mest sugna på värme så vi fortsätter Spanien – Frankrike – Italien – Kroatien – Grekland… eller nåt sånt 😉

    Gilla

    1. Ännu en kommentar jag missat! Ja varmt är det kanske inte så ofta i UK men däremot soligare än många tror. jag tycker verkligen ni ska ta er dit.

      Gilla

  3. Åsa FM · · Svara

    Jag föredrar att hyra bil i länder med vänstertrafik, det är mkt lättare att köra en högerstyrd bil där än sin egen vänsterstyrda.. Däremot bilar vi gärna på kontinenten med egen bil.

    Gilla

    1. Ja jag tror de flesta vill hyra och få rätt sida fast jag känner en del som försökt med sin egen och överlevt, haha.

      Gilla

  4. Yvonne · · Svara

    Det är det alternativet man har i dag om man vill ta bilen till England och dom tar privatpassagerare i mån av plats så ring innan. Har hört goda lovord om denna färja. Bra mat rena hytter. Lång tid att segla så förutom ett tv rum på färjan så får man fixa underhållningen själv. En god tjock bok!

    Gilla

    1. DFDS? Ja jag har bara hört att de ibland bokar om dig för viktigare last.

      Gilla

  5. Det är så synd att det inte går färjor till England- Skottland. Hade varit ett trevligt komplement till flyg och en upplevelse isig att vara ute på sjön… Hoppas det kommer igång nåt snart!

    Gilla

    1. Ja vi åkte färja en hel del både till Newcastle och Harwich medan det gick. Norrmännen verkar ju ha något på gång men däruppe gungar det ju mer än Esbjerg-Harwich. 😀

      Gilla

  6. Kicki · · Svara

    Strålande information !! Vi bilade hösten -2014 och åkte då Hoek van Holland (Hook of Holland)-Harwich, fungerade ok, men är mkt lång väg genom Tyskland 😦 särskilt på väg hem 😉
    Vi ska nu iväg i höst igen, och hörde ett rykte att Esbjerg-Harwich skulle vara på gång igen? inget du hört ngt om ?

    Gilla

    1. Tack. Nej det var tal om Regina Line som jag skrivit ett inlägg om men de fick inte fatt på färjan Regina Baltika i tid så det hela har runnit ut i sanden. Just nu är det bara fraktfärja Goteborg-Immingham som är igång för passagerare.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

%d bloggare gillar detta: