Souvenirdags

Det är dags att titta vad för knäppt man mer kan vilja ha därhemma för att visa att man är anglofil. Souveniraffärerna i centrala London är med undantag av gigantiska Cool Britannia på Piccadilly Circus mest samma gamla trötta produkter med ”I love London”, muggar, kepsar och kopior av Premier Leaguetröjor. På Proud to be British som de här bilderna kommer från kan du istället hitta saker du faktiskt gillar och som inte köps bara för att visa att du varit i London. Själv föll jag direkt för äggkoppen i form av en kungliga vakt vars hatt kan användas till salt. Gör man ett lite lösare ägg så kan man doppa toast i gulan vilket britterna gillar och kallar för ”soldiers” så jag tycker den är riktigt fyndig och den kan bli din för strax under sju pund om du inte hellre vill ha varianten med poliser.

Guardsman Egg Cup

Guardsman Egg Cup

Bland köksprylarna hittar man också en emaljmugg i RAF-stil som kan få en att känna sig som på en liten flygplats i Lincolnshire och jag har alltid gillat emaljmuggar vilket kanske har att göra med att de var vanliga i Sverige på 70-talet. Du kan förövrigt också köpa dig en RAF-flagga om militärflyg är din grej.

RAF-mugg kanske?

RAF-mugg

Jag som alltid dragits till den engelska landsbygden med sina häckar, stenmurar, vackra grindar och Barbourjackor blev såklart också lite lockad av den här klockan i form av en Land Rover för lite under tjugo pund.

En bil på skrivbordet kanske?

En bil på skrivbordet kanske?

Regionala flaggor, pussel med engelska motiv och partygrejer med unionsflaggan är bara något av allt annat man hittar här även om man också får sålla bort en del fula missar bland slipsar och leksaker.

Till pusselentusiasten

Till pusselentusiasten

6 kommentarer

  1. Kanske går att importera till min webbshop?! Verkar finnas grejor som är både roliga och har stil.

    Gilla

    1. Ja jag tänkte på dig när jag skrev det. Allt är inte lika kul men det fanns ju en del.

      Gilla

      1. Jag mailar dem i morgon. Min man skulle älska Land Rovern! 😃

        Gilla

      2. Ja visst var den rolig!

        Gilla

  2. Ibland blir jag trött på souvenirer, men kan inte hjälp utan att dras till dem. Gillar ju servetter, så jag har lyckats köpa både det ena och det andra under det ämnet!
    Jag har sett Casual Vacancy och tyckte väl si så där om serien. Men det är fint i Cotswolds!

    Gilla

    1. Ja jag har liknande souvenirinställning.
      Cotswolds är fint men jag får för mig att det är mer dolda känslor i allt det där fina.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

