J.K. Rowling i Cotswolds

Har ni läst Den tomma stolen, Harry Potterförfattaren J.K. Rowlings ”första vuxenroman”? Jag har det inte men under besöket i England häromveckan så hamnade jag mitt i premiären av TV-serien The Casual Vacancy som är baserad på den och jag sögs faktiskt in. Fattas bara annat när det är en BBC-produktion och Rowling själv varit delaktig. Boken har ju inte fått så där jättebra kritik (Svenska Dagbladet liknade den förövrigt lite vid Morden i Midsomer) men serien visade sig vara ganska underhållande. I den lilla staden Pagford händer allt möjligt i relationerna mellan invånarna. Mamman som går på droger, frun som tycker mannen är mesig, pappan som styr och ställer med vuxne sonen…här hittar du ett komplext gäng och ändå är det rätt vardagligt.

Alla tycks bråka med alla och man skulle kunna tro att miljön var förlagd till någon förort i en storstad men nejdå, det hela är inspelat bland de guldgula och ljusgråa husen i det välbärgade Cotswolds och allt sammans påminner mig lite om Joanna Trollope. Nästa småstad att lägga på minnet för TV-turisten blir därför Northleach, något närmare Cheltenham än Oxford och med den miljön blev stämningen med dramatiken faktiskt lite Jilly Cooper undantaget hästarna och de allra rikaste invånarna men klassamhället kommer definitivt fram ändå. Precis som man kan förvänta sig av BBC så är rollistan intressant med Michael Gambon, självaste Dumbledore, i en av rollerna. Har du HBO så kan du se den i slutet av april men jag kan inte hitta något om när det kommer på en svensk kanal. Här har du trailern så får vi hålla utkik tillsammans.

10 kommentarer

  1. Jag tyckte The Casual Vacancy var oväntat bra. Hade läst att den skulle vara sisådär. Bitvis väldigt svart, men det kändes verkligen som om hon satte fingret på något riktigt relevant i brittiskt samhällsliv. Jag uppfattade den som mycket skickligt skriven. En läsvärd samtidsskildring.

    Liked by 1 person

    1. Du rekommenderar boken alltså? Jag blev faktiskt lite sugen efter serien men den var ju så…”glossy”. 😀

      Gilla

      1. Ja, jag rekommenderar den. Skulle vara kul att höra vad du tycker om den!

        Gilla

      2. Haha, ok. Ännu en till listan. 🙂

        Gilla

  2. Jag har inte läst boken, och måste erkänna att jag hade inga större planer på att göra det, men det kanske är värt det… TV-serien får vi väl hopas på i alla fall, det låter som en trevlig tilldragelse.

    Liked by 1 person

    1. Ja lite småkul var det med alla intriger.

      Gilla

  3. Jag har läst den – och tyckte att den var riktigt bra! För mig bevisar den att hon kan mer än skriva Harry Potter…

    Gilla

    1. Aha, ännu en rekommendation alltså.

      Gilla

  4. Åsa FM · · Svara

    Jag blev intresserad av trailern och mailade STV och frågade om de köpt in den – nej, det har de inte gjort, ”den kommer att gå till en annan kanal” så då blir det kanske 4:an då… (mest troligt tycker jag) men det visar väl sig.

    Gilla

    1. Oj, jag har missat en hel hoper kommentarer när jag varit bortrest. Mobilversionen har inte hängt med. Det lutar väl åt att det blir TV4 då…de gillar ju romantik och dramakombinationer.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

