Bästa butikerna finns här

Idag är en sådan där dag när jag hade annat planerat till bloggen men så gick parlamentets Small Shops Group och bjöd in Storbritanniens tjugo bästa mindre butiker till underhuset efter att dessa utsetts av The Independent Retailers Confederation (klicka för att se alla nominerade) och det måste ju uppmärksammas för vem gillar inte lite roliga affärer på resan.

Vinnare blev Hunters of Helmsley i den lilla mysiga marknadsstaden Helmsley inte långt från familjens hemstad York så idag är vi extra stolta för här finns massor av specialiteter från trakten, inte minst cider från klostret i Ampelforth (en plats mer känd för sin katolska boarding school idag) men också några av de ostar jag skrev om igår, Yorkshireskinka, glass från Brymor, lokalt smaksatt sloe gin från Sloemotions och hemgjord sylt och chutney. Här finns också internationella delikatesser liksom godsaker från övriga delar av Storbritannien. Har du inte vägarna förbi så kan du faktiskt handla det som är hållbart online men du får ringa och fråga om internationell frakt. Jag varnar dig för att du blir väldigt hungrig om du går in på den roliga hemsidan med bilder på deras stora korgar av godsaker och personalens tips på allt från mat till utflykter i Yorkshire. Ägarparet Garnett har varit med om att skapa en företagarorganisation i Helmsley så att inte staden skulle gå under i de sämre ekonomiska tider som kommit och hade nog gjort självaste Alex Polizzi stolt, hon som inte bara räddar sunkiga hotell utan också små brittiska marknadsstäder i en helt annan TV-serie – The Fixer.

Hunters of Helmsley  Foto: Trish Steel

Hunters of Helmsley  Foto: Trish Steel

Ute på Dartmoorheden inte långt från Newton Abbey och Torquay hittar man Ilsington Village Shop som också den är viktig för samhället och det var lustigt att jag skulle komma att tänka på Polizzi när jag läste om Helmsley för här säljer de faktiskt lokal öl från Hunters bryggeri som varit med i just The Fixer.

Riktigt salig blir jag när jag läser om Mrs B’s Emporium of Reading Delights i Bath. En bokhandel dit du kan gå inte bara för författarsamtal utan också för biblioterapi i form av ett ”bok spa” i ett speciellt läsrum. Personalen tar fram en lagom hög böcker som kan passa din smak och så sätter ni er och diskuterar detta över en kopp te och kaka. Smakar det så kostar det och en timmes spa kostar 65 pund men då får du också handla för 45 av dessa efteråt. Vill du köpa fler böcker så betalar du mer. En alldeles förtjusande idé tycker jag som lätt kan spendera 45 pund i en engelsk bokhandel utan problem. Det här verkar vara en spaupplevelse för mig och speciellt som hemsidan har en kategori om reseskrivande bland alla andra.

Mrs Bs toalett  Foto: Mrs Bs Facebooksida

     På Mrs Bs toa. Foto från Mrs Bs Facebooksida

 

6 kommentarer

  1. Bokspa – vilken underbar idé!!!

    Gilla

    1. Visst är det. Jag måste absolut testa.

      Gilla

  2. Mrs B’s! Den missade jag – låter ju som en mycket bra ide! Ännu en anledning att åka tillbaka alltså 🙂

    Gilla

    1. Ja jag tänkte bara på dig och dina bokhandelstips när jag skrev den biten. Vi måste ju dit.

      Gilla

  3. BRAtips tackar:) 🙂 hoppas ni har lika vårsoligt som oss här i GBG, nu ser man hopp efter mörker.

    Vill du se ett UNDERBART tornhus kan du kika in min blogg:)

    ha en härlig helg

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor 🙂

    Gilla

    1. Jag var i Stockholm i helgen och det var betydligt varmare än när vi kom hem till Malmö. Jag ska spana in tornhuset. 🙂

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

