Rykande färskt afternoon tea

Sportlovet närmar sig med stormsteg för oss i Skåne och här är det massor att göra. Därför tänkte jag bara lite kort (gårdagens inlägg var ju desto längre…ehum) tipsa om en bra sajt för er som bor i Stockholmstrakten. Intresset för afternoon tea verkar aldrig upphöra bland oss anglofiler och på Robbans bästa finns en hel lista uppdaterad med ställen i Stockholmstrakten du kan gå till under den kategori som heter just Afternoon tea. Min egen ständiga undran är ju ”har de clotted cream till sconesen då?” och det får man inte veta i sammanställningen men å andra sidan är den alltså helt aktuell och med information om priser och annan värdefull information. Det är också länkat till respektive ställes hemsida där du kan läsa mer. Bloggen i sin helhet fokuserar på kaféer och konditorier liksom deras ofta mysiga utseende och är kul att klicka runt på även om jag nu inte äter så mycket sötsaker själv längre efter tidigare frosserier. Den har också tips om fina caféer utomlands, både kända och okända.

Afternoon tea  Foto: Joyosity

Afternoon tea Foto: Joyosity

8 kommentarer

  1. Låter mysigt!

    Gilla

    1. Ja det finns så MYCKET i Stockholm. I Malmö stängde det bästa nyligen så det finns ett kvar utöver hotellen, annars får du bege dig ut på landet. Fast det är ju bra för mig att slippa frestas…

      Liked by 1 person

  2. Det är alltid härligt med mysiga fik – med eller utan ”afternoon tea”

    Gilla

    1. Ja det här är en liten guldgruva för sådant.

      Gilla

  3. Åh, just det där med clotted cream är så tricky. Jag tänker bjuda några bekanta brittiska scones till helgen men när jag kollade upp hur man gör clotted cream kunde jag inte förmå mig att stå och vakta spisen i några timmar… Tanken får nog räknas i det här fallet. Om du inte har några bra tips och tricks?

    Gilla

    1. Nej hemgjord tar tid tyvärr. Har ni någon brittisk butik i närheten så kan de ha. Antingen på burk eller frusen från Roddas.

      Gilla

  4. Har besökt nästan alla på den listan med make, dotter och väninnor, alltifrån slotten, Södertälje och i stan:-). Det bästa av dem alla finns tyvärr inte som sådant längre, det var Café Opera och helt outstanding, med vacker miljö att sitta i och mycket trevlig och proffsig personal och alldeles sanslöst vackert upplagt och ljuvligt gott allt. De övriga är inte i klass med det alls. På hotel Diplomat fick vi påste och har inte särskilt proffsig personal, det är det nästan aldrig tyvärr, plus kanske att Björn Borg kom och satte sig intill där:-). På Berns var det förr trevligt också, med en chokladpralinavdelning till allt det andra, det som är nu har jag inte testat men Café Operas klass var det inte. På Strand kan man träffa Silvia:-) men det är ordinärt där också enligt mig. Nu kan man ju tro att jag är enormt kräsen, tja för de priserna ska man vara det, men mitt motto är att det bör smaka lika bra och vara så vackert som det jag kan göra själv:-)

    Gilla

    1. Åh hade Café Opera det tidigare? Det var säkert bra tänker jag som gillar Bakfickan. För mig är det ständiga problemet att jag vill ha det anglofilt och att det alltid fattas clotted cream eller att kakorna är för svenska, haha. Håller med dig om påste också. Katastrof på så fina ställen.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

