Cecilia Hagen och tågen

Sveriges kanske mesta kändisanglofil Cecilia Hagen har klankat ner på de av oss som flyger och menar att det är vårt fel att nattågen inte längre går från Skandinavien och ner på kontinenten.

Heathrow   Foto: Warren Rohner

Heathrow Foto: Warren Rohner

Min mormors far var överbanmästare på Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar, mina föräldrar hade inte bil, min man och svärfar har byggt järnvägsvagnar vid anrika British Rail Engineering i York innan ABB köpte rubbet och lade ner det och kunskapen skingrades för vinden. Själv har jag jobbat på brittiska banverket Railtrack som numera heter Network Rail och därefter på ett signalbolag. Långt innan detta tågluffade jag runt i mitt älskade Storbritannien. Jag har vaknat upp till te och shortbread på Edinburgh Waverley, jag har sovit på golvet på Euston när vi tvingats dit för att InterRail-rabatten för färjor inte gällde de från Liverpool utan endast Holyhead och jag har inte minst åkt en väldig massa nattåg runt om i Europa efter att ha bosatt mig i Malmö. Köpenhamn-München var det första nattåget som fick stryka på foten för några år sedan. Vi tog det när vi skulle till Verona och Venedig en vår. Nästa gång fick det bli en förbindelse till Hamburg och därifrån nattåg till München för vidare färd till Slovenien. Malmö-Berlin är en klassiker och Köpenhamn till Basel minns min dotter mest för att konduktören flirtade med henne (då tretton år gammal) men vi hade en trevlig vecka i Schweiz. Då har jag inte ens nämnt den tid då Alfred Nobel fortfarande gick från Stockholm och Göteborg till Paris i min ungdom och jag tog det till Bryssel för att komma med färjan till mitt kära England. Färja ja, det har jag förövrigt också åkt men den är också nedlagd sedan i september förra året. Det är inte många alternativ kvar…

Cecilia, jag tror du har förstått att jag och resten av familjen älskar tåg. Nu går det inga nattåg längre och om detta har jag redan skrivit inlägg och bett folk att skriva på protestlistor även om man inte ska tro att tåg är det mest miljövänliga som finns nere på kontinenten. Sverige, Norge och Frankrike har vattenkraft och tåg blir därför väldigt miljövänligt men det räcker med att du ställer dig på perrongen på Kastrup så ser du att Danmark är fullt av dieseltåg. Detsamma gäller Tyskland så det är faktiskt inte alls så miljövänligt som man kan tro att ta tåg genom dessa två länder men jodå, visst känns det fortfarande rätt. Bara tågen är tillräckligt fullsatta och nattågen vet jag inte om de alltid var det? Vi reste nämligen nästan uteslutande när det var skollov i Skandinavien eller under sommaren med sina tågluffare.

Min tidigare arbetsplats vid järnvägen i York, idag spahotell. Foto: Mattbuck

Min tidigare arbetsplats vid järnvägen i York, idag spahotell. Foto: Mattbuck

När jag läste kulturgeografi och det blev dags för uppsats så valde jag att skriva om järnvägen. Från början skulle det handla om IKEA:s frakttåg ner till Duisburg men så blev det tågproblematiken i Europa i största allmänhet. Detta var flera år innan nattågen lades ner men vad jag fick veta av järnvägsveteranen Christer Beijbom var bland annat att problemet med Europas järnvägar är att de är konstruerade under en tid då var och varannat land var i krig med varandra och just järnvägen blev ett sätt att transportera trupper och material till olika gränser. Alltså är ingenting harmoniserat – signaler, spårvidder och jag vet inte allt är nationella säkerhetsangelägenheter och detta hänger kvar och märks redan på Öresundsbron trots att den är konstruerad i fredstid.  Jag pendlar nu själv över denna bro och har tappat räkningen på alla de gånger ett X2 tåg rivit ner en kontaktledning vilket stoppat Öresundstågen och IKEA:s frakt föll nog på att det var svårt att hitta rätt lok att ta tågen över denna bro. Vi tycks leva kvar i tanken att det inte ska vara lätt att korsa varandras gränser.

Cecilia jag ser att du är flygrädd. Det är du inte ensam om. Jag har själv några vänner som är det och de reser inte långt längre om de inte kan ta extra ledigt. Jag klandrar dig inte alls för detta för rädslor är rädslor. Jag tror däremot att du får balansera människors miljöpåverkan mer och inte bara se till detta att vi flyger. Jag jobbar med miljöfrågor, jag har ingen bil, jag skänker pengar till naturorganisationer, jag äter ekologisk mat så mycket jag kan och jag bor i lägenhet i ett nytt miljöområde och inte i ett mer energislukande fristående hus. Får jag verkligen inte flyga några gånger om året trots att jag undviker rena weekendresor och alltid stannar borta längre? Just energiläckage från våra bostäder är ett enormt problem inte minst i vårt kära England som du säkert vet. Jag vill också påstå att min största miljöpåverkan är att jag som informationsjunkie surfar så fasligt.

Såklart skulle fler välja tåg om det dels var billigare och dels mer tidsbesparande. Många är om inte flygrädda så iallafall lite smånervösa och många älskar liksom du och jag att somna till dunket och vakna i någon stadskärna (om det inte är det långsamma gnisslandet över Royal Albert Bridge för då somnar jag inte utan gråter bara floder över att lämna Cornwall). Det är lättare för den med ett kreativt yrke att styra sin tid och att jobba uppkopplad än det är för den som ständigt måste stå i en butik eller sitta på kontor och som dessutom har barn i skolålder och inte får ta dem ur skolan annat än på loven, inga extra dagar gives. Alltså är vi många som inte flyttar på oss så lätt men du menar alltså att vi ska stanna hemma istället för att vidga våra vyer?

Tyskt ICE.  Foto: Heidas

Tyskt ICE. Foto: Heidas

Ytterligare ett stort hinder för nattågen just från Skandinavien är ju det att det är så otroligt krångligt att köpa biljetter och lättare har det inte blivit nu när SJ leasat ut tjänsten. I Danmark är det bättre och där lockar broschyrer och DSB:s hemsida också med storstadssemestrar på ett helt annat sätt än SJ:s anonyma sidor men nattågen behöver även resande svenskar för så stort är nu inte Danmark. Allt det här hänger såklart ihop med det jag skrev om att tågen är nationella intressen. Samarbeten är allt för få och där finns ingen vilja. Ryssland och Kina visar framfötterna med planer på snabbtåg mellan Beijing och Moskva men EU som handlar om gränsöverskridande och samarbeten kan inte lägga krut på att få medlemsländerna att ta fram ett järnvägssystem där länderna länkas samman. Ska vi som flyger verkligen belastas för det? Inte var det jag som beslutade om flygsubventioner heller faktiskt. Min resebloggarvän Inger blir också hon lite upprörd.

Cecilia jag förstår att du ville driva det till sin spets men kan du inte starta en ilsken grupp om saken? Jag vore den första att gå med och aktivt jobba i den. Medan jag väntar undrar jag försiktigt optimistisk om det blir fler snabbtåg när Fehmarnförbindelsen står klar. Ja och så gläds jag åt att även Deutsche Bahn nu provkört tåg under Engelska kanalen så vi kanske får direkttåg från Köln till London i framtiden iallafall (wow…ser just synen av tyska tåg framför mig på en engelsk järnvägsstation…tiderna förändras).

Annonser

11 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Bra rutet! (heter det så?)

    Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Nu gick det iväg för tidigt, 2 ggr dessutom.. – sorry! Bra rutet! (heter det så när man ryter till?) skulle det vara..

    Gilla

    1. Ingen fara! Tack. Jag tror nog hon förstår oss som flyger och hon har ju en poäng med att det blir färre tåg ju fler som flyger men man måste inse att det är för krångligt för den som inte är entusiast.

      Gilla

  3. Det är ju för det mesta två sidor på ett mynt, och visst vore det bra om det fanns fler tåg och framför allt om det vore enklare att ta sig ned i Europa tågledes, då skulle troligen fler använda sig av det färdsättet…tror jag i alla fall…

    Gilla

    1. Ja det skulle de absolut. Jag inte minst men utan nattåg funkar det inte med med semesterdagar.

      Gilla

  4. Cecilia Hagen är klok och har rätt, ibland kan man välja.. och sällan kan man ta med cykel på tåget, synd.

    Gilla

    1. Ja visst kan man välja. Om man har råd. Jag kan för jag har råd men däremot inte tid. Cykel på tåget är mest ett problem i Sverige tyvärr. I både Danmark, Tyskland och England är det alls inte problematiskt. Inte i Skåne heller tack och lov men att ta med cykeln till Gotland är svårt.

      Gilla

  5. Tack för länken och tack för intressant och klok läsning. 🙂

    Gilla

    1. Tack själv. 🙂

      Liked by 1 person

  6. Det är nog lite tur att den anglofila damen inte hittat hit för då hade du hamnat i en lång krönika, (läs den om Lundell, då hade han ändå bara i sin blogg skrivit i en mening att han inte gillade komikersonhustrun i Mellon och hon blir helt galen), har tyckt att hon många gånger är rolig att läsa men på senare år har en förvånande snarstuckenhet uppvisats om någon har en annan åsikt än hon har.

    Gilla

    1. Haha, ja jag instämmer och jag tänkte på det där med Lundell. 😀

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

%d bloggare gillar detta: