Britannia sämst av alla

En resebyråutbildning var anledningen till att jag spenderade ett år i London i slutet av 80-talet eftersom jag hade gett mig den på att hitta något jag ville göra och som gick att göra där. I den ingick inte bara IATA utan även kurser i ”hotel management” och även om jag sedan började jobba med helt andra saker genom det berömda bananskalet så har jag aldrig släppt det där intresset för resebranschen,  jag blev bara kulturgeograf istället och kan tänka mig att ägna mig åt att sälja destinationer och guida folk (jag guidade mamma och pappa i Göteborg där jag bodde redan som liten – de betalade 50 öre för till exempel en tur i Slottsskogen) men också att jobba med hållbart resande och problem vid kustorter.

Häromdagen satt jag och letade hotell och brukar alltid kolla upp de jag hittar på Tripadvisor innan jag bokar något. Det var då jag plötsligt såg ett hotell i Birmingham som jag mindes precis var det låg från vår första resa dit och vilket kanonläge det verkligen hade. Nu var det riktigt billigt och jag blev misstänksam och undrade vad Tripadvisor hade att säga. När jag väl tittat på recensionen där så visade det sig att det är nummer 107 av 138 hotell i Birmingham. Bara 56 personer har svarat ”utmärkt” mot 563 ”hemskt”. Inget som lockar mig alls längre alltså med översatta kommentarer som: ”värre än några av vandrarhem i Sydostasien jag hade upplevt”. Hotellet heter Britannia och det låter ju pampigt men nix…

Detta påminde mig plötsligt om en TV-serie från BBC som gick 1997. Den hette Hotel (ej att förväxlas med The Hotel av Channel 4 som just nu går att se på svensk TV och handlar om ett hotell i Torquay) och var en dokumentär om arbetet på Britannia Adelphi Hotel i Liverpool. Många svenskar reser ju till Liverpool för att se fotboll eller gå i Beatles fotspår och det är synd att svenskarna inte fick se den där serien för då hade de varit mer förberedda även om hotellet såklart kunde ha ryckt upp sig. På Tripadvisor skriver de ut sina frustrationer: ”Vi bodde där en natt för mycket i juli 2012 och trodde aldrig vi skulle behöva uppleva detta ”skitställe”. Inbrott- inbrottsförsök- en blåslagen receptionist som kom och försökte be om ursäkt. Skitigt rum, mögel, fullständigt ruttna fönsterbågar som inte sett underhåll dom senaste 40 åren. Sängar som asfalt.” Det jag själv kommer ihåg från serien är hur hotellets kock David Smith rök ihop med en manager inför en middag och managern bara skrek ”just cook will yer!” till kocken som förövrigt var en mycket speciell personlighet. Det här blev lite av en favoritscen hos tittarna. Man kunde tro att all uppmärksamhet skulle få hotellet att skärpa sig men 2011 sparkades en manager efter att man hittat en död mus i baren och kackerlackor i köket.

Adelphi.  Foto: Wikipedia

Adelphi. Foto: Wikipedia

Ser ni sambandet? Britannia är en kedja med hotell över hela Storbritannien och när jag insåg att hotellet i Birmingham hängde ihop med det i Liverpool gick det upp ett ljus och jag blev sugen på att kolla upp några till. Jodå, i Edinburgh läser jag om sönderslagna dörrar och ointresserad personal och Tripadvisors siffror är ännu värre: nummer 142 av 145 hotell i staden! Bournemouth går samma väg med sämre betyg än övriga hotell (och har där även används till att inkvartera asylsökande) och sorgligast av allt är nog att jag just sett att Britannia nuförtiden äger anrika och vackra Grand Hotel i Scarborough där självaste James Herriot var radioman under andra världskriget (en veterinär var för värdefull att sändas till fronten). Här är Britannia med sitt fina läge nere på stranden på 27:e plats av 28 hotell. Jag orkar efter denna trista insikt från Yorkshire inte jämföra fler men Britannia som blivit utsedd till Storbritanniens värsta hotellkedja driver hotell i bland annat Leeds. Newcastle. Manchester, Brighton och London och har också flera hotell runt Gatwick (inte alla där med namnet Britannia) så ta en titt på Tripadvisor innan ni bestämmer er. Britannia får gärna sponsra ett besök för att visa att jag har fel men egna pengar lägger jag nog på andra hotell.

Grand i sina bästa dagar.  Foto: Wikipedia

Grand i sina bästa dagar. Foto: Wikipedia

 

6 kommentarer

  1. Minns du tv-serien om James Herriot som gick på 70-talet (möjligen början av 80-talet)? I Vår Herres Hage.
    En underbar serie.

    Gilla

    1. Ja fantastisk. Det kommer ett inlägg om hans hemstad inte långt från York. Richard och han blev nog kombon som gjorde York till mitt val. 😀

      Gilla

  2. Jag har faktiskt bott på ett hotell i London där köks- och städpersonalen kom ihop sig med ägarna under en festkväll och drog med buller och bång dagen efter…

    Gilla

    1. Oj, hoppsan! Ja folk vågar ju säga sin mening…

      Gilla

  3. mina paketresor har varit bra.

    Gilla

    1. Har du bott på något av dem? Berätta gärna.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

