Topp tre om brittiska tågresor

Det var ett tag sedan jag skrev om böcker nu. Jag älskar resande och speciellt med tåg så bättre sent än aldrig tänkte jag igår när jag såg att bokbloggen Lyrans Noblesser i början av veckan körde transportmedel som veckans tematrio. Jag har redan skrivit en recension av The Sleeper av Emily Barr så idag ska det inte handla om skönlitteratur utan om istället guideböcker där järnvägen spelar roll.

1. Britain From the Rails – A Window Gazer’s Guide av Benedict le Vay är en bra kompanjon för den som har tänkt sig att tågluffa runt Storbritannien. Här får du veta lite om mycket eftersom boken tar upp så gott som varje järnvägslinje som är rolig att åka på och vad du kan se längs linjerna men det blir inga stora utsvävningar utan korta snuttar om det mesta så att du vet vilka linjer du kan tänkas vilja satsa på. De stora stambanorna som till exempel East Coast Main Line har sina egna kapitel och du får också läsa lite om järnvägarnas historia, tunnelbyggen och stationsarkitektur samt om regionala skillnader mellan människor och deras egenheter bland mycket annat (le Vay har även skrivit böcker om eccentriska britter). Inte så bra som jag trodde att den skulle vara i och med all denna snuttifiering men ändå intressant. Köp andrautgåvan från 2014 med bättre kartor än den fyra år äldre versionen.

vay

2. Through The Window – The Great Western Railway from Paddington to Penzance utgiven av Old House Books är en liten juvel. Det hela rör sig om ett nytryck av en tidigare utgåva från 1924 med Bradshaws tidtabeller med sin gamla hotellreklam i slutet av boken. Om jag tyckte mitt första tips försökte klämma in mycket information i en och samma bok så är det här istället en bok bara om min semesterlinje som jag själv har skrivit om i inlägget London till Cornwall med tåg. Det var tack vare den här boken jag lärde mig att man om man tittar noga kan se Glastonbury Tor i fjärran när man korsar Somerset längre söderut och det var här jag fick svar på vilka alla de slott och ”follies” jag alltid undrat över hette. Ska du till Cornwall eller Devon med tåg? Då är detta din vän i ryggsäcken. Tågromantik.

Teignmouth känns igen från mitt inlägg om det röda havet.

Teignmouth känns igen från mitt inlägg om det röda havet.

3. On the Slow Train och On The Slow Train Again av Michael Williams måste jag nog ha som favoriter i sällskapet och räknar första boken och dess uppföljare som en och samma punkt på listan. De här är inte skrivna på samma uppstyltade punktvis som de andra två utan är kulturgeografiska böcker kort sagt. De har sina hela kapitel om olika banor och tar upp både sevärdheter och banornas historia och topografi samt betydelse för nationen i form av till exempel turism. Den första boken fick mig gråtfärdig med sin beskrivning av vackra St Ives Branch Line och hur turismen utvecklades där när tåget kom men berättade också om de andra små matarlinjerna från stambanan genom Cornwall och Devon vilka länge hotats av nedläggning. En annan vacker linje i boken är Settle till Carlisle uppe i norr med sin dramatiska historia och vilda natur där man känner mer av ett nästan svenskt rallarliv i snöstormarna. Den andra boken fortsätter i samma stil med bland annat ensamheten på den lilla knutpunkten Dovey Junction i mellersta Wales samt observationer av hur många kända tågentusiaster (skaparen av Thomas the Tank Engine inte minst) som varit kyrkliga. Det blir också här en hel del politik om hotade sträckor och vem kan låta bli att älska en bok med meningar som ”…and trainspotters hate inacuracy with a vehemence only exceeded by their loathing of Jeremy Clarkson”.

rail

4 kommentarer

  1. Kul med ett tågtema!

    Gilla

    1. Tack, ja det är mitt klara favorittema. 🙂

      Gilla

  2. Åhh, vi tågluffade i Storbritannien sommaren 2010, de här böckerna skulle varit fantastiska att ha med på resan!

    Gilla

    1. Då tar du dem nästa gång! 😉

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

