Fem småstäder att längta till

Efter allt resande runt Storbritannien har jag såklart sett en hel del men det finns självklart ställen jag passerat utan att ha haft tid att stanna men där jag känt att jag verkligen borde. Någon gång ska jag komma tillbaka till de här städerna som alla har det gemensamt att de har massor av historia och de flesta även vackra vyer med kullar och berg. Har du varit i någon av dem? Tipsa gärna.

1. Ely

Det här är staden jag har lyckats passera flera gånger på min väg mellan antingen Harwich eller Stansted på väg till Lincoln eller York och varje gång känner jag för att stanna. Redan på långt håll syns katedralen med sin unika arkitektur och när man kommer närmare följer järnvägen floden Great Ouse med sina kanalbåtar och man ser en massa fina hus av vilka flera är bed & breakfasts eller pubar som bara väntar på en tillsammans med dagsutflykter till kanalområden och pampiga herresäten längs kusten in i Norfolk.

Katedralen i Ely  Foto: Wikipedia

Katedralen i Ely Foto: Wikipedia

2. Pitlochry

Var och en som åker tåg mellan Edinburgh och Inverness passerar Pitlochry och jag vågar påstå att samtliga vill kliva av tåget även om de kanske inte gör det eftersom de hellre ser turistiga Drumnadrochit. Kliv av! Redan drottning Victoria visste att det här var en speciell plats med närheten till vackra vyer vid sjön Loch Tummel. Själv imponerades jag bara av den skotskt grå stationen med sin vackra utsmyckning och ville direkt se mer.

Atholl Palace utanför Pitlochry  Foto: Wikipedia

Atholl Palace med hotell utanför Pitlochry. Foto: Wikipedia

3. Totnes

Hela sju gånger har jag passerat staden på min väg till Cornwall. Hur har jag inte lyckats stanna? Det här är en av Englands New Age-städer. Det hela kommer sig kanske av att Totnes förknippas med myten om Brutus av Troja som ilandsteg här och sägs ha grundat staden. Även kung Arthurs far Uther Pendragon har enligt legenden varit här så ni ser att här finns historier att inspireras av. År 907 vet man bestämt att staden fick sitt första slott och än idag kan du se dess kärna med utsikt över det vackra landskapet med floden Dart. Rik Mayall från TV-serien Hemma värst (”The Young Ones”) lämnade hetsen i London och gjorde detta till sitt hem och han hade säkert inte slagit sig ner var som helst.

Totnes  Foto: English Heritage

Totnes Foto: English Heritage

4. Conwy

Jag älskar den brittiska medeltiden och jag älskar tåg. Var annars kör tåget rakt igenom ett medeltida slott??? Hit kom jag på min väg till Holyhead och färjan till Irland. Sedan dess har jag bara varit i grannstaden Llandudno och bägge har fantastiska vyer över bergen i Snowdonia. Ta mig tillbaka. Nu.

Foto: Wikipedia

Conwy med tåg genom slottet. Foto: Wikipedia

5. Lancaster

Jag har bott i York. Min man är född i York. Jag älskar Richard III. Det blir inte mer fel historiskt på ”fel sida Penninerna” men jo, jag passerade Lancaster innan allt detta och det är något speciellt med det där gamla slottet som klänger på kullen och vilken utsikt man kan få över Lake District på andra sidan Morecambe Bay i bra väder. Den klart största staden på listan med sina knappt 150 000 invånare. Som universitetsstad är den säkert livlig och dessutom vet jag nuförtiden att den mest otroliga natur väntar alldeles runt knuten i form av Forest of Bowland.

Foto: University of Lancaster

Lancaster och Lake District.  Foto: University of Lancaster

 

8 kommentarer

  1. Av dessa är det bara Lancaster jag besökt, fler att sätta upp på listan alltså!

    Gilla

    1. Ja alla ser hur fina ut som helst från tåget.

      Gilla

  2. Jag har gjort en blixtvisit i Pitlochry. I princip stannade vi bara för att tanka och ta en kortare promenad. Det var mitt i sommaren och enormt mycket folk. Vi kom knappt fram på gatorna. Kanske var det något evenemang vi inte kände till. Men jag minns en fantastiskt charmig liten stad jag gärna skulle komma tillbaka till, en lite lugnare tid på året. Däremot var jag på ett lite längre besök i Conwy. Det var en stad jag tyckte mycket om. Där finns ju bland annat ”The smallest house in Great Britain”. Jag gick en rundvandring i huset. Det tog ca 1 minut. Llandudno bodde jag i nästan en vecka. Oj som jag trivdes! En annan stad som jag tyckte mycket om och kan rekommendera är Alnwick i Northumberland. Där bodde jag på The White Swan med inredning från Titanics systerfartyg Olympic. Att jag tyckte så mycket om Alnwick berodde nog mycket på Alnwick Castle och Alnwick Gardens. Fantastiska platser. Extra roligt var det att känna igen sig i omgivningarna när jag såg julspecialen av Downton Abbey.

    Gilla

    1. Ja Llandudno har jag bloggat om. En mysig stad. Alnwick kommer helt klart. Där hade min svåger butik en gång tills han tröttnade på den dåliga vinterkommersen och flyttade hem till York.
      Englands minsta hus låter som ett måste när jag kommer till Conwy, tack för tipset. Den minsta puben (i Norwich) har jag inte heller besökt.

      Gilla

  3. Pitlochry är vekligen charmig! Gillar den stan a lot 🙂 och närheten till fantastiskt vyer uppe i bergen!

    Gilla

    1. Ja jag ska ta mig dit snart hoppas jag. Jag har ju mitt skotska måste också: att jag ska till Pennan och säga ”Ricky’s on the road tonight – you’ve got to look both ways” när jag korsar bygatan. 😀

      Gilla

  4. Ytterligare 5 städer till min lista med platser i UK att besöka… Jag tycker ändå att jag rest runt en del, men det finns så många andra platser som verkar spännande! En roadtrip runt landet står på önskelistan med önske-semestrar.

    Gilla

    1. Ja ju mer man reser ju mer inser man att man vill se. Som yngre hade man tid och inga pengar, nu har man pengar men ingen tid.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

