Regional mat med finess

Det är inte lätt att tipsa om brittiskt på TV i förväg när SVT väljer sändningstiden måndagar 16.45 då jag inte ens har lämnat kontoret och de inte heller visat någon trailer. Jag sitter sällan och bläddrar i TV-tablåer eftersom jag egentligen inte är något TV nörd utan det mest är just brittiskt och nyheter som gäller men jag får kanske börja göra det. Förvisso finns programmen ofta på respektive kanals sajt men när det gäller speciellt SVT så är ju rättigheterna ofta sådana att utländska program är tidsbegränsade så efter några veckor (om ens det) går de inte se där längre.

Nu har jag hur som helst sprungit på Smak av England (finns också på SVT Flow) som ni som också älskar brittisk mat måste titta på. Serien heter A Taste of Britain och det pratas om ”British” food i den men ändå har översättaren valt att strunta i detta vilket kanske hade varit okej om den bara handlat om just detta men nu besöker de faktiskt också Monmouthshire som ligger i Wales och så cementeras återigen detta slarv hos gemene svensk att allt i det förenade kungadömet går att benämna England. Även när ”Britain” nämns i avsnitten så är det översatt med England vilket jag är allergisk mot.

Nåväl, tillbaka till själva serien för den är riktigt bra. Fattas bara annat när en av mina absoluta favoritkockar Brian Turner som jobbat på många fina Londonhotell, ibland med michelinstjärna är en av programledarna. Han lagar sina variationer på regional mat beroende på vilka producenter de träffar i de olika grevskapen samt småpratar med de lokala toppkockar han känner medan dessa lagar en rätt på sina restauranger. Turner själv är en Yorkshireman precis som min man så hans mat är typiskt sådan vi själva äter i familjen, eller iallafall innan vi började slopa det mesta av kolhydraterna. Ska vi bjuda på Yorkshirepudding så är det nu inte bara min svärmors recept som används utan faktiskt just Turners som min man gillar. Som parhäst har han med sig mediaveteranen Janet Street-Porter som också det är en personlighet på sitt eget sätt. Ni som tittat på Gordon Ramsays ”The f Word” kan känna igen henne för där var hon med och letade upp annorlunda mat åt honom men hon gillar mat och har varit med i flera program på detta tema liksom andra. Street-Porter har nog jobbat för nästan varje större tidning och TV-bolag i landet som utgivare, programledare och journalist och är inte rädd för att sticka ut näsan. Hon är känd för att gilla vandring och har gjort egna serier och skrivit om detta så Smak av England med sitt utomhusliv passar henne utmärkt. Även hon har faktiskt en länk till Yorkshire genom att hon köpt hus på landet i just Yorkshire Dales. Turner och hon är en lite udda blandning här i serien där hon skyr smör som pesten och han gör sitt bästa för att övertyga henne om dess överlägsenhet, allt medan de dricker lite bubbel.

Jag har nu tittat ikapp på de första tre delarna och gillade verkligen del två från Cambridgeshire vilket delvis kan bero på att maten där passade mig bäst, Som ni kanske minns är jag svag för det engelska sättet att hantera fläskrätter och här blir det med några små förändringar rena LCHF med alla grönsaker de hittar. Min mans släkt på hans fars sida är ursprungligen gammal bondesläkt från norra Cambridgeshire så jag får helt klart utforska detta mer. Den första delen handlar mycket om den vackra staden Rye som de av er som sett TV-serien Mapp och Lucia nyligen kommer att känna igen. Här var det både pilgrimsmusslor och lamm vilket jag också älskar. Däremot var jag mindre imponerad av trean trots att de var i Yorkshire. Jodå, jag älskar rabarber och har tänkt en utflykt just till de stora odlingarna själv en dag men jag tyckte Turner genomgick någon personlighetsförändring jag inte hängde med på av att vara på hemmaplan.

Nu ser jag fram mot resten av serien och förvånas inte alls av att de kommer till vackra Devon (med all sin fina fisk) men däremot varför de helt ignorerar Cornwall och nej, inte bara för att jag älskar det utan för att det har helt fantastiska matproducenter. Jag kan bara gissa att det är för att producenten tror att alla redan vet detta och att Cornwall liksom säljer sig självt bland matsnobbiga Londonbor på semester och det har hon faktiskt en poäng med. Däremot kommer jag säkert sitta och protestera över Devon Cream Tea om den presenteras som bäst eftersom alla i Cornwall vet att man lägger sylten underst på sin scone, inte ovanpå grädden som de tokiga grannarna! Vad jag undrar än mer är varför de struntat i Lincolnshire för det är verkligen ett grevskap som behöver hjälp att synas och som lever på livsmedelsproduktion med flera gårdsmejerier och ovanliga grisraser. Samtidigt får Essex två egna avsnitt vilket känns lite trist men jag ska titta för som vanligt är det också fullt av kultur och resetips genom alla platser de besöker så här kan det bli fina dagsutflykter från London. Mest av allt ser jag fram emot att se avsnittet om North Yorkshire då de är baserade i min gamla hemstad York och gör utflykter till bekanta platser. Undrar så vilken butik Turner ska handla i – inte blir det min lokale slaktare nere vid floden för han har klappat igen. De stora snabbköpen har utrotat många lokala matbutiker även i Storbritannien tyvärr.

Här kommer en länk till första delen på YouTube ifall jag skulle glömma att byta när SVT tar ner sin framöver.
2 kommentarer

  1. Oj, jag hade mycket att ta igen hos dej!
    Vad intressant att de visar från mitt grevskap, Monmouthshire i Wales, på svensk TV.! Men att de säjer England om Wales är definitivt inte godtagbart! Fy på SVT! Ej heller godtagbart att använda England för Storbritannien!!!!! Hur kan vi slåss mot detta! Burrrrrr!!!!

    Gilla

    1. Ja jag blir lätt galen. Tidigare var det bättre översatt och korrekturläst i tidningarna när alla hade egna anställda. Tur att de inte slarvade med Makedonien eller Kosovo kan jag tänka…

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

