London by night

Inflygningen till Heathrow på kvällen är en av de roligaste jag vet. Överallt kan den som sitter på fönsterplats känna igen upplysta kända byggnader och oftast flyger man in längs Themsen och ser den som en svart serpentin mitt i allt ihop vilket gör det lättare att identifiera sig. St Paul’s Cathedral lyser som en vit bakelse och nere vid London Eye kan man ana aktiviteten…

A Luxury Travel Blog har sammanställt de mest klassiska kvällsvyerna av London för de som verkligen vill känna var de är och njuta av staden från ovan och det är en rolig lista där jag inser att jag har en del att ta igen. London har fått många nya höga byggnader på senare år som släpper upp besökare i toppen både för fotostunder och romantiska middagar.

Utsikt från Westminster Bridge

Utsikt från Westminster Bridge

Coolast av alla är kanske Vertigo42 som nu är Londons högst belägna champagnebar i Tower 42 i City. Shorts, kepsar och flipflops välkomnas inte här och reservation är ett måste om du alls vill släppas in. Då belönas du med utsikt över just St Paul’s vita kupol och in mot West End men också flera av Themsens broar och vänder du håll så ser du den cigarrliknande byggnaden ”Gherkin” på nära håll. I baren är namnen på sevärdheter inetsade och du kan ibland se bort till Wembley.

Restaurangen på Tate Modern är en annan på listan och just där har jag faktiskt varit och sett utsikten men inte på kvällen. Den är dock imponerande redan dagtid så jag tvivlar inte på att det är fint. St Paul’s är tvärs över Themsen och du ser mycket av det du känner igen som London.

London Eye är det mest uppenbara stället som alla hittar till och här har jag faktiskt varit både skymning och kväll med olika vänner jag visat runt. Mitt första besök tog lång tid för jag trodde det skulle vara alldeles för turistigt men det var otroligt vackert speciellt i skymningen och den som liksom jag älskar Houses of Parliament får vackra vyer här där du också ser bort mot norra Londons åsar och hur staden inte är så platt som förstagångsbesökaren tror. Även nere på marken igen får du se kvällsstämningen om du går över Westminster Bridge och tittar dig omkring.

Utsikt från London Eye

Utsikt från London Eye

Paramount som nämns i texten stängde ner vid årsskiftet så den vet jag inte varför den är med i ett så pass nytt inlägg men vi tar oss vidare till Oxo Tower vid Themsen där vyerna liknar de från Tate Modern men restaurangen är roligare.
På ME London hotel finns Radio Rooftop Bar med utsikten för dig som gillar till exempel Tower Bridge men du blir inte insläppt i gympaskor. West End, Houses of Parliament, The Shard och mycket annat syns också från baren som har utomhusterass och inte kunde ligga bekvämare där det tronar längs The Strand. Jag testbokade dubbelrum i februari för den händelse man bara skulle vilja ta hissen ner på rummet efter en kväll här och fick ett pris på 272 pund för tre nätter. Är Tower Bridge det finaste du vet så rekommenderar bloggen annars en lägenhet på Chevals Three Quays.

Radio Rooftop Bar  Foto: Melia

Radio Rooftop Bar Foto: Melia

Mitt eget tips? Tja, en båttur på Themsen går att göra även kvällstid. Sedan kan jag tycka att bloggen skulle ha tagit med The Shard även om det känns uppenbart (London Eye får ju vara med). Där finns både fotomöjligheter, hotell och restaurang och jag gillar vyn från ovan över Towern härifrån.

Vill du ha tips på fler fina hotellvyer? Spana in The Most Perfect View.

8 kommentarer

  1. Gud vad avundsjuk jag blir! Det blir inget England, eller London för oss i år. Dels är det så mycket som behöver bytas ut i mitt gamla skrotiga hus, och dels tänkt jag spara lite extra för att vara där lite längre nästa år när jag har fyllt …harkel …jämt.

    Det ser ju verkligen ut att vara en fantastisk utsikt från London Eye. Jag har undvikit den pga att både jag och sonen, som jag ju brukar åka till London med, lider av höjdskräck. Kanske inte det ultimata utflyktsmålet då 😉

    Gilla

    1. Ja London Eye är maffigt i skymningen. Jag lider med dig men vet hur det är med gamla hus. England har tagit både tid och pengar från min sommarstuga. Du får se fram emot den där längre vistelsen.

      Gilla

  2. Hej, hur är utsikten månne då man flyger in till Gatwick? Kommer att göra det med barnen om fyra veckor nämligen…
    En båttur tror jag vi tar och bra tips att göra en på kvällen. Bor på PI Waterloo så har nära till båt har jags ett. 🙂

    Gilla

    1. Till Gatwick flyger man in söder om London och ser inte staden alls. Däremot en radda kuststäder att gissa vilka de är om vädret är klart.
      PI Waterloo har bra läge. Ta med öronproppar om du är känslig för ambulanser för ett storsjukhus är nära. Jag vande mig fort och led inte. 🙂
      Har du sett mitt inlägg London med barn?

      Gilla

  3. Ok bra att veta så barnen inte förväntar sig se Big ben! Jo det inlägget har jag sett, frågade en del då också och fick bra tips. Undrar bara nu lite om man borde undvika Victoria station o ta tåget från Gatwick nån annanstans? Vart i så fall, vet du? Såg att det byggs en massa vid Victoria nu…

    Gilla

    1. Ja visst ja! Vi pratade ju barn. 🙂
      Vad du kan göra är att ta ett söligare (och något billigare) tåg till London Bridge (tåget mot Luton/Bedford) och ta tunnelbanan ett par stopp därifrån i så fall. Jag vet faktiskt inte vad de gör på Victoria.

      Gilla

  4. Ok ska kolla upp det, tack! Fick också tips på ett forum att byta vid Clapham Junction och åka ett stopp till Waterloo med tåg. Låter behändigt för då kan vi gå till hotellet sen!

    Gilla

    1. Ja det är nog faktiskt det allra bästa med bagage. Clapham Junction är en stor pendlarstation med tǻg till Waterloo och det stämmer att många Gatwicktåg stannar där också men kolla bara vilka för en del hoppar över den tror jag.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

