Elva brittiska toppenfilmer

Lite filmtips så här till helgen blir det idag i form av några av mina brittiska favoriter. Jag är rädd att man ser ganska tydligt av urvalet vilken generation jag tillhör men det gör ju bara att ni som också gör det kan nicka igenkännande och ni som inte gör det förhoppningsvis får nya tips.

1. Min absoluta favoritfilm ända sedan jag först såg den 1986 har jag redan skrivit ett eget inlägg om men jag kan inte nämna den nog. Withnail & I är den till stora delar självupplevda historien av Bruce Robinson om två arbetslösa skådisar som i det flummiga London av 1969 försöker få rätsida på sina liv med blandade resultat och bland annat lånar ett hus på landet trots att de alltid varit typiska storstadsbor. En tragikomisk film där jag än idag skrattar så jag gråter åt vissa scener fast jag kan dem utantill liksom många andra av filmens fans för den har närmast kultstatus. Vill du se Richard E. Grants genombrott, höra 60-talshits i sin rätta miljö och njuta av landskapet i Cumbria? Se den.

2. Local Hero är en annan favorit om livet i den lilla skotska fiskebyn som hotas av ett oljeraffinaderi och får besök från Texas där man kanske inte är så van vid det stilla livet på landet. Mark Knopflers fantastiska filmmusik är kanske mer känd än själva filmen idag och passar perfekt till det vilda skotska landskapet medan den tafatte språkbegåvningen Danny Olsen känns igen från de betydligt elakare roller han fått scenare men också Dr Who. Vill du veta allt om vad Wedge i Star Wars gör när han inte flyger med Luke Skywalker utan driver B&B i Skottland som tar emot dumma amerikaner? Här är filmen – jag lovar att du vill till byn Pennan efteråt.

3. Jodå, jag gillar mer än bara utflippat och vackra landskap. Gosford Park är min favorit i genren ”brittisk över- och underklass på herresäten” och det är klart att det inte stör mig alls att Richard E. Grant är med här också och spelar sin i mina ögon näst bästa roll men filmen är bra av så många andra anledningar. Julian Fellowes känd från Downton har skrivit även detta manus men där Downton ibland känns onödigt tillrättalagd och Jane Austenfilmatiseringarna lägger fokus på sociala koder, kvinnornas ställning och romantik så är det mer än bara den sociala ställningen här eftersom det rör sig om en mordhistoria med en särdeles sorglig bakgrund och allt regisserat av självaste Robert Altman. Maggie Smith är med även här men hela rollistan är fantastisk – Helen Mirren, Derek Jacobi och Stephen Fry är bara några på den liksom en annan av mina favoriter i form av Clive Owen. Inomhusscenerna är delvis filmade på Syon House utanför London.

4. Hope and Glory är den där underbart anglofila filmen i samlingen. Den man inte bara gillar på grund av vackra kostymer, fina hus och genomgående fantastiska skådespelare. Här handlar det om England under andra världskriget och hur den nyfikne pojken Bill växer upp i blitzens London och längs den lummiga Themsen. Det handlar om barns grupptryck, familjeliv och den där kända engelska sammanhållningen och om hur livet fortgick trots bombanfall. Det är ett England i förändring där kriget ofrånkomligen leder till moderniseringar inte minst i tonåringars uppträdande och språk vilket chockerar de äldre. Manus och regi står John Boorman för och det är ganska självbiografiskt. Slutrepliken är en klassiker. Se den på egen risk för kanhända kommer du sedan gå runt och utbrista ”mind me bleedin’ ornaments” i tid och otid för resten av ditt liv.

5. Truly, Madly, Deeply är en film som nästan ingen jag pratar med har hört talas om men den är ett måste för den som älskar London för här rör vi oss i kulturella Highgate och dessutom i ett hus vilken anglofil litteraturälskare som helst skulle vilja ha. Den är ännu mer ett måste för den som älskar musik för Alan Rickmans roll är den som musiker, när han inte är spöke. Så mycket mer vill jag inte säga men det är ett vackert relationsdrama där Juliet Stevenson försöker få balans i livet.

6. Shadowlands om den kristne författaren C.S. Lewis som skrev böckerna om Narnia är en fantastisk film. Den buttre Lewis kan även han mitt i allt resonerande om livets mening ha känslor, i detta fall till den amerikanska poeten Joy Gresham (Debra Winger) som är ett fan och Lewis spelas fantastiskt av Sir Anthony Hopkins. Så mycket mer kan inte sägas om denna vackra film med miljöer från Oxford.

7. Fyra bröllop och en begravning (”Four Weddings and a Funeral”) är tvungen att finnas med för av alla dessa feelgoodfilmer är det här i mina ögon den bästa. Det är något med blandningen av romantik, komedi och tragedi och så är den inte lika förutsägbar som många andra i genren. Kanske jag dessutom var helt i rätt ålder när jag såg den första gången. Musik av Wet Wet Wet passade helt enkelt bra då liksom poesi av W.H. Auden från York och så är jag svag för just John Hannah som spelar Matthew och fick lite av sitt genombrott här med den där dikten. Ingen av alla Notting Hill, Bridget Jones eller Love Actually slår den här tycker jag.

8. Den långa flykten (”Watership Down”) såg jag för första gången som barn och minns hur vi stortjöt av dramatiken kring kaninerna Hassel och Femman när deras äng höll på att grävas upp för att bli bostäder åt människor. Det kan mycket väl omedvetet ha varit en bidragande faktor till att jag idag jobbar med miljöfrågor och inte bara Richard Adams historia om detta och om hierarkin bland kaninerna och paralleller till vår egen värld och religion gjorde filmen underbar utan också de fantastiska animationerna av vad som bara kan vara engelsk landsbygd. Bright Eyes med Art Garfunkel är bara en sak för mig: kaniner.

9. Peter’s Friends är en annan som känns engelsk på det där självklara sättet. Det här är filmen med kompisgänget vi förknippade med massor av engelsk kultur under några år. Hugh Laurie, Stephen Fry, Emma Thompson, Kenneth Branagh och Imelda Staunton med flera möts på en herrgård som gamla skolkompisar som ska fira nyår tillsammans i denna romantiska dramakomedi och bara temat med återträff ger känslomässig spänning åt filmen.

10. Erik the Viking är lite otippad eftersom Tim Robbins har huvudrollen men filmen är gjord av Monty Pythonmedlemmen Terry Jones och även John Cleese syns i en av rollerna. Är du trött på gängets övriga filmer vid det här laget så är den här lite mer okänd men galet rolig eftersom den tolkar nordisk mytologi på sitt alldeles egna lilla vis och här får du en helt ny syn på bärsärkagång efter att ha hört Ertha Kitts visdomsord i början av filmen. Knäpp på alla vis. This is not happening!

11. Röda nejlikan (”The Scarlet Pimpernel”). Har man läst mina inlägg om Anthony Andrews och Ivanhoe så inser man ju att jag i tonåren var stort fan av Andrews men medan jag forfarande gillar Ivanhoe så har jag sedan länge tröttnat på att han aldrig väljer Rebecca och dessutom har jag alltid fascinerats av franska revolutionen så den här kan jag se igen och igen. Det är kostymdrama på hög nivå. Här får romantiken blomma ut utan religiösa hinder – det är bara ett litet ännu mer romantiskt missförstånd i vägen först. Det är spänning och lurendrejeri rakt igenom och idag kan jag dessutom uppskatta Ian McKellen som egentligen är den bättre skådespelaren och slipper titta på Tolkien för att se detta faktum.

Fick jag med alla favoriter? Kanske men jag har säkert glömt någon och kan definitivt nämna fler. Storslagna filmer som Ett rum med utsikt (”A Room with a View”) och Howards End eller varför inte senare års War Horse. De 39 stegen (”The 39 Steps”) från 1935 är en sådan där svartvit film som aldrig behöver göras i färg för dramatiken blir perfekt. Hitchcock gjorde många bra filmer men den här efter John Buchans roman tilltalar mig eftersom den är både spännande med sin mordhistoria och skotsk med drama i högländerna. Som betydligt mer familjevänlig är The Railway Children en klassiker. Ytterligare omnämnande måste det bli för Kenneth Branaghs dramatiska Henry V om kungen känd inte minst från slaget vid Agincourt. Jag minns att jag kom ut från biografen på Shaftesbury Avenue i London nästan som nedklubbad av alla stora intryck efter den och den gjorde sig bra på just bioduk.
10 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    1, 5, 8 & 10 har jag inte sett – bra tips, tack!

    Gilla

    1. Ettan är som ingen annan, femman är känslosamt i London, åttan är för djurälskaren som vill dra paralleller till mänskligheten och tIan är mest knäpp men passar när man vill ha något lättsinnigt. 😀

      Gilla

  2. Bra lista! Jag älskar listor. Men glömde du inte Triumfens ögonblick..? Fantastiskt välgjord. Hette väl Chariots of Fire i original, kom på 80-talet. Vad tycker du om den?

    Liked by 1 person

    1. Ja som film är den väldigt välgjord och det är intressant att se inte minst hur religion spelar roll för hur man bemöts. Det är nog mest för att jag inte fastnar för sportskildringar som den inte hamnat i topp.

      Gilla

  3. Christel · · Svara

    Kul med filmtips, där var några jag inte sett. Tips från mig: min senaste favorit som jag totalt missat när den kom är Never Let Me Go. Om någon inte sett (eller läst) men vill se, råder jag att inte googla först!

    Gilla

  4. Har sett några, men inte alla. Tack för tipsen!!!!
    Apropå farliga vägar finns det många i UK. Många smala och med höga häckar. Däremot väldigt få grusvägar, till skillnad från i Sverige.
    Ha en bra helg!

    Gilla

  5. Tack för tipsen!
    Sitter hemma och är förkyld och behövde fler filmtips. Perfect timing! 🙂

    Gilla

    1. Så bra. Hoppas det är många du inte sett och krya på dig.

      Gilla

  6. Tack för tipsen! Har sett en del av dom men långt i från alla. Ska söka efter dom då jag gillar brittisk film. Local Hero är en av mina absoluta favoriter. Fyra bröllop är en verklig feelgoodfilm och jag tycker om Love Actually också. Den brukar jag ibland titta på till jul. En film jag minns som jag tyckte var väldigt bra var Atonement (Försoning på svenska). Om du inte sett den kan jag rekommendera den.

    Gilla

    1. Åh, tack för påminnelsen! Jag har den på listan att se men hade helt glömt det. Bitar är inspelade i Yorkshire tror jag.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

